Take a fresh look at your lifestyle.

‎روش آموزش دستشویی به خرگوش ها که نگهداری آنها را راحت تر می کند

اینکه خرگوش حیوان کثیفی است یک تصور غلط است. خرگوش ها تا حدی در محیط زندگی خود همنشینی شگفت انگیزی دارند زیرا می توان آنها را مانند گربه ها آموزش داد! بیشتر خرگوش های بالغ عقیم شده یک محل را برای ادرار و مدفوع انتخاب می کنند، بنابراین در بیشتر موارد تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که یک جعبه دستشویی برای آنها قرار دهید.‎ روش آموزش دستشویی به خرگوش ‎را در ادامه این مطلب بخوانید.

نژادهای مختلف خرگوش این حیوان دوست داشتنی را بشناسید + عکس

‎روش آموزش دستشویی به خرگوش ‎

1. خرید ظرف مخصوص دستشویی برای خرگوش

در ابتدا یک ظرف مخصوص برای دستشویی آنها تهیه نمایید. ظرفی به شکل ماهی تابه، سینی لبه دار یا جعبه های مخصوص خرگوش طراحی شده که از پاشیدن ادرار به اطراف جلوگیری کنند و استفاده از آن برای خرگوش راحت باشد. بهتر است چند ظرف مختلف برای دستشویی خرگوش تهیه کرده و آن‌ها را در قسمت‎‌های مختلف خانه بگذارید و هر بار یکی را تمیز و ضدعفونی کنید.

اما شما مجبور نیستید حتما ظرف خاصی را خریداری کنید شما حتی می توانید از ظروف پلاستیکی غیر قابل استفاده در خانه برای این کار استفاده نمایید.

2. برای پوشاندن کف جعبه از روزنامه استفاده کنید

شما می توانید از روزنامه ها برای پوشادن کف ظرف استفاده نمایید تا کف ظرف کثیف نشود. نگران نباشید جوهر استفاده شده در روزنامه برای خرگوش سمی نیست ولی بهتر است قبل استفاده آن را چک کنید که رنگ جوهر روی پوست خرگوش قرار نگیرد و آنها را رنگی نکند.

برای پوشاندن کف جعبه از روزنامه استفاده کنید
روش آموزش دادن دستشویی به خرگوش: تهیه یک جعبه برای دستشویی

3. خاک مناسب برای بستر خرگوش تهیه کنید

خاک مناسب برای بستر خرگوش تهیه کنید
روش آموزش دادن دستشویی به خرگوش: تهیه خاک مناسب

سعی کنید خاک مخصوص برای خرگوش خود تهیه نمایید. حواستان باشد از خاک گربه استفاده نکنید. اگر خرگوش خاک گربه بخورد، ممکن است دچار مشکل روده شود. نباید از خاک کاج یا سدر استفاده کنید. این خاک ها روغنی هستند و باعث آزار خرگوش می شود. خاک اره برای خرگوش ها انتخاب خوبی است که به راحتی از نجاری ها می توان تهیه کرد.

4. تهیه یک قفس مناسب خرگوش

قفسی را انتخاب کنید که 4 یا 5 برابر خود خرگوش باشد.به عنوان مرحله اول آموزش، خرگوش را به قفسی با غذا، آب و ظرف دستشویی عادت دهید. فضای محدود قفس، خرگوش را مجبور می‌کند در ظرف مخصوص خود دستشویی کند.

تهیه یک قفس مناسب خرگوش
تهیه یک قفس مناسب خرگوش

5. علف خشک برای جذب دستشویی خرگوش بخرید.

خرگوش‌ها معمولا دوست دارند موقع دستشویی کردن چیزی بجوند. بنابراین، علف او را تشویق می‌کند در ظرف مخصوص دستشویی کند.

6. خریداری بیلچه مخصوص و یک ضد عفونی‌کننده

خاک خرگوش را هر روز سعی کنید با همان بیلچه جابه جا کنید و ظرف خرگوش را ضدعفونی نمایید و این کار را هر هفته انجام دهید. برای تمیز کردن آن از ضدعفونی کننده های بی خطر استفاده نمایید.

آماده سازی ظرف دستشویی و قفس

1. محل دستشویی را آماده کنید. کف جعبه یا ظرف را با روزنامه بپوشانید. سعی کنید حدود دو و نیم سانتی‌متر روزنامه را بالاتر قرار دهید. خرگوش ها بر روی مدفوع خاک نمیریزیند و به همین دلیل بوی آن پخش می شود و خرگوش تصور می کند که ظرف مخصوص تنها جای درست برای دستشویی و مدفوع کردن است.

2. جعبه دستشویی را داخل قفس خرگوش قرار دهید. جعبه را گوشه ظرف قراردهید و روی آن علف بریزید. خرگوشها علاقه مندند هنگام دستشویی چیزی بجوند به همین دلیل قرار دادن علف آن ها را به دستشویی در محل تشویق می کند.

3. محل غذا و خواب خرگوش را مشخص نمایید. سعی کنید در قسمت دیگر قفس جای خواب را تعیین کنید و کمی آب و غذا قرار دهید. محلی برای مخفی شدن مشخص کنید تا احساس امنیت کند.

محل غذا و خواب خرگوش را مشخص نمایید
محل غذا و خواب خرگوش را مشخص نمایید

4. بهتر است ظرف دستشویی را در محل های مختلف خانه قرار دهید. جعبه ها را در محل هایی که خرگوش بیشتر در آنجا بازی می کند قرار دهید و هرچه تعداد آنها بیشتر باشد بهتر است و انتخاب های او بیشتر می شود.

راهنمای انتخاب اسم برای خرگوش دختر (ایرانی و خارجی)

مراحل آموزش دادن دستشویی به خرگوش

1. به محض آوردن خرگوش جدید به خانه، آموزش او را شروع کنید. خرگوش های بالغ سریعتر از خرگوشهای نارس (کمتر از 4 ماه) یاد می گیرند. با این حال، هرگز برای شروع آموزش دستشویی کردن زود نیست. به محض آوردن خرگوش جدید به خانه یک سینی در دسترس قرار دهید و نحوه استفاده از آن را به او آموزش دهید. فقط صبور باشید تا او سرانجام یاد بگیرد.

بیشتر خرگوش های بالغ مستقل در یک گوشه مدفوع کرده و ادرار می کنند، بنابراین فقط باید جعبه دستشویی آنها را در گوشه مد نظر آنها قرار دهید. برای شروع، وقتی او بیرون از سینی بستر مدفوع کرد، آنها را جمع کنید و آنها را به عنوان راهنمایی برای مکان درسا دستشویی در سینی قرار دهید.

مراحل آموزش دادن دستشویی به خرگوش
مراحل آموزش دادن دستشویی به خرگوش

2. خرگوش خود را عقیم کنید. خرگوش بالغی که عقیم نشده، میل زیادی به سلطه‌گری دارند و در منطقه خود مانند سگ و گربه علامت‌گذاری می‌کنند. یعنی با دستشویی کردن در نقاط مورد نظر سعی می‌کنند از خود بویی را بر جا بگذارند که نشان‌دهنده قلمرو آن‌ها باشد. عقیم سازی خرگوش موجب می‌شود زودتر دستشویی کردن در ظرف مخصوص را یاد بگیرد، چون دیگر تمایلی به قلمرو طلبی نخواهد داشت.

چرا باید سگ و گربه را عقیم سازی کرد؟

3. به خرگوش خود بیاموزید که از جعبه دستشویی در قفس خود استفاده کند. این کار باعث می‌شود که خرگوش به قفس محدود شود. به این ترتیب، یاد می‌گیرد جای خواب و غذا خوردنش را کثیف نکند. روند آموزش چند روز طول می‌کشد. وقتی که یاد گرفت، می‌توانید اجازه دهید از قفس بیرون بیاید.

4. بگذارید خرگوش شما برای مدت کوتاهی از قفس خارج شود. هنگامی که به او اجازه می دهید برای ورزش بیرون بیاید، اگر او برای دستشویی چمباتمه می زند، او را به آرامی بلند کرده و در جعبه دستشویی که در قفس او است قرار دهید.

اگر دیدید حالت دستشویی کردن به خود گرفت، که دم خود را کمی در هوا بلند کرد. شما باید در این مورد هوشیار باشید، اما اگر بتوانید به موقع او را بگیرید، به شما کمک می کند. در مراحل اولیه آموزش، هر بار بیش از ده دقیقه او را بیرون نگذارید و او را در اتاق به حال خود رها نکنید.

5. خرگوش خود را به خاطر استفاده از جعبه دستشویی تشویق نمایید. اگر خرگوش از یکی از جعبه های دستشویی استفاده نکرد، هرگز فریاد نزنید و عصبانی نشوید. خرگوش ها از این طریق یاد نمی گیرند. بلافاصله پس از استفاده از جعبه دستشویی خود، کمی خوراکی مانند یک تکه سیب یا هویج به او دهید. این ارتباط مثبت بین دستشویی و جعبه را تقویت می کند.

6. تعداد جعبه های دستشویی را تنظیم نمایید. هنگامی که خرگوش شما به طور قابل اعتماد از سینی های دستشویی استفاده کرد، می توانید تعداد یا موقعیت آنها را در صورت لزوم تغییر دهید.

به عنوان مثال، اگر خرگوش شما فقط از دو جعبه دستشویی استفاده می کند و بقیه را نادیده می گیرد، موارد اضافی قابل حذف است.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.