Take a fresh look at your lifestyle.

ادویه خورشت فسنجان چیست + نکاتی برای طعم و رنگ بهتر

فسنجان یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایران می باشد که اصالت آن از گیلان است. خورشت فسنجان یکی از غذاهای خوش طعم و خوشمزه است که در آن از ادویه های مخصوص خورشت فسنجان استفاده می کنند در شهرهای شمالی ایران این خورشت را بیشتر با گوشت پرندگان شکاری و  با گردو آسیاب شده با مزه ترش و شیرین درست می کنند. در شهر های دیگر این خورشت لذیذ را بیشتر با گوشت مرغ، بوقلمون یا گوشت قرمز و گوشت چرخ کرده (قلقلی) طبخ می کنند. به دلیل اینکه پخت خورشت فسنجان زمان زیادی لازم دارد اکثر افراد این غذای لذیذ را انتخاب نمی کنند. زمان طولانی برای جا افتادن خورشت و خوشمزه تر شدن آن نیاز است و در کل درست کردن خورشت فسنجان کار زیادی نمی برد فقط کافی است صبور باشید تا خورشت کاملا جا بیافتد و روغن پس بدهد و رنگ زیبا بگیرد و همین طور ادویه خورش فسنجان را به درستی انتخاب کنید. افراد در شهرهای مختلف  با توجه به ذائقه ای که دارند از ادویه خورشت فسنجان مخصوصی استفاده می کنند. خورشت فسنجان را در فصل زمستان می پزند زیرا در فصل تابستان به دلیل طبع گرم خورشت باعث گرم شدن بدن می شود. ادویه خورشت فسنجان ، ادویه های مخصوصی است که در دستور های مختلف، متفاوت است.

ادویه های مخصوص خورشت فسنجان

در واقع ادویه های خورشت فسنجان خیلی گسترده و زیاد نیستند و می توان گفت خورشت فسنجان ادویه خاصی ندارد ادویه مخصوص خورشت فسنجان نمک، فلفل و کمی زردچوبه است. اما در ادامه می گوییم برای خوشمزه تر شدن و یا غلیظ و خوشرنگ شدن خورشت فسنجان چکار کنیم. در تهیه فسنجان از رب های مختلف استفاده می کنند.

ادویه لوبیا پلو چیست؟ چه کار کنیم لوبیا پلو خوشمزه شود؟

اگر رب انار ترش به ذائقه شما سازگار است در خورشت فسنجان از رب انار ترش استفاده کنید. در شهر های شمالی معمولا فسنجان را با رب انار ترش طبخ می کنند. اگر دوست ندارید خورشت فسنجان خیلی ترش باشد از رب انار ملس استفاده کنید یا مقداری شکر به خورشت فسنجان اضافه کنید. وقتی مرغ را می پزید می توانید یک قاشق چای خوری به آن دارچین اضافه کنید تا بوی بد مرغ گرفته شود. از سبزیجات معطر در خورشت استفاده کنید ، طعم و مزه ی لذیذ به خورشت می دهد. استفاده از رب گوجه فرنگی رنگ زیبایی به خورشت فسنجان می دهد اما ممکن است طعم رب در خورشت فسنجان را دوست نداشته باشید پس از آن صرف نظر کنید تا فسنجان شما رنگ طبیعی داشته باشد.

نکاتی برای خوشمزه تر شدن خورشت فسنجان

همان طور که گفتیم ادویه خورش فسنجان شامل زردچوبه، دارچین، سبزیجات معطر و شکر می باشد بعضی ها از گل محمدی خشک شده نیز در این غذا استفاده می کنند. رب انار جزء اصلی خورشت فسنجان است. در ادامه چند نکته برای خوشمزه تر شدن خورشت فسنجان تقدیم شما کدبانوهای عزیز می کنیم تا یک خورشت فسنجان غلیظ و خوش عطر و طعم داشته باشید.

همچنین بخوانید: ۱۰ غذای خوشمزه ایرانی در شهرهای مختلف

  • اجازه بدهید خورشت مدت طولانی روی حرارت کم باشد و صبور باشید تا جا بیافتد.
  • حتما از گردوی مرغوب و چرب استفاده کنید که در خورشت روغن بدهد و خورشت را خوشمزه کند.
  • مرغ ها را به هیچ وجه زود به خورشت اضافه نکنید زیرا تا خورشت جا بیافتد مرغ ها وا می روند.
  • رب انار باعث تیره شدن رنگ گردوها می شود وقتی شکر را هم اضافه می کنیم رنگ خورشت فسنجان تیره و به سیاهی می رود.
  • اگر خورشتان روغن ننداخته است یا اینکه روغن آن کم هست می توانید دو قالب یخ کوچک به خورشت اضافه کنید که به روغن انداختن کمک می کند.
  • زغفران طعم بی نظیری به خورشت فسنجان می دهد حتما از زعفران استفاده کنید.
  • برخی افراد برای خوشمزه تر شدن خورشت فسنجان از رب های آلو، زرشک سیاه و تمشک هم استفاده میکنند که هم خوش طعم تر و هم خوش رنگ تر می شود.
  • برای اینکه خورشت فسنجان لعاب داشته باشید می توانید مقداری هویج رنده و پخته شده را به آن اضافه کنید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.