Take a fresh look at your lifestyle.

اسامی ۹ گانه حضرت زهرا | نام های حضرت زهرا در آسمان

همانطور که می دانید حضرت فاطمه زهرا (س) یکی از معصومین می باشد که از هر بدی و ناپاکی به دور هستند. علاوه بر القاب حضرت زهرا که به دلیل فضائل والای اخلاقی به ایشان نسبت داده شده، حضرت زهرا س در بارگاه الهی دارای اسامی نه گانه هستند. در این مطلب اسامی 9 گانه حضرت زهرا بهمراه معنی هر کدام را برای شما عزیزان جمع اوری نموده ایم. تا پایان مطلب همراه مینویسم باشید.

اسامی حضرت زهرا نزد خدا

در روایتی از امام صادق (ع) آمده که: حضرت زهرا به این دلیل فاطمه نامیده شده که از هر شر و بدی به دور است و تنها همتای او در عالم بشر امام علی ع بوده است.

اما اسامی حضرت زهرا چندتاست و در ادامه به معرفی 9 تا از اسم های حضرت زهرا سلام الله علیها می پردازیم تا با همه ی اسم های حضرت زهرا آشنا شوید:

اسامی 9 گانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله

از امام جعفر صادق ع نقل شده که نزد خداوند اسامی 9 گانه برای حضرت زهرا (س) قرار داده شد  و آن 9 اسم عبارتند از: فاطمه، زهرا، طاهره، محدثه، راضیه، مرضیه، صدیقه، زکیه و مبارکه (امالی صدوق، ص 474، ح 18؛ بحار الانوار، ج 43، ص 10؛ نگرش مختصر بر زندگانی حضرت فاطمه، ص 134)

فاطمه 

فاطمه به معنی بریده شده است که یکی از اسم های حضرت زهرا س می باشد. پیامبر (ص) در خصوص اینکه چرا حضرت زهرا س فاطمه نامیده شده، فرموده اند: به این دلیل که او و شیعیانش از آتش در امان هستند و فاطمه به معنی جدا شده از هر بدی و پلیدی است.

زهرا

یکی از مشهورترین اسم های حضرت زهرا سلام الله علیها در عالم ملکوت، زهرا می باشد که به معنی نورانی و درخشنده است.

در روایتی از شیخ صدوق آمده که امام صادق ع در مورد نامیده شدن حضرت فاطمه به اسم زهرا فرموده اند: هرگاه حضرت فاطمه (س) در محراب عبادت می ‌ایستاد و مشغول عبادت می شد، نور او برای اهل آسمان مانند ستارگان برای اهل زمین می‌ درخشید.

طاهره

طاهره یکی از نام های حضرت زهرا به معنی پاک می باشد. طاهره از واژه طهارت به معنی پاکیزگی و عاری بودن از هر پلیدی است.

همچنین طاهره به زنی گفته می شود که از عیب و نقص و همچنین عادات زنانه پاک باشد. اشاره به اینکه وجود مقدس حضرت زهرا س از هر حیث پاکیزه و طاهر است.

محدثه

یکی از اسامی 9 گانه حضرت زهرا س محدثه است و به فردی اطلاق می شود که از عالم ملکوت چیزی به او الهام می شود. به روایت از شیخ صدوق، حضرت زهرا محدثه نامیده شد به این دلیل که فرشتگان از آسمان بر او نازل می ‌شدند و با او سخن می‌ گفتند.

از امام صادق (ع) روایت شده که حضرت فاطمه س، بعد از رحلت پیامبر (ص) تنها 75 روز زنده ماند و بقدری م فرق پیامبر او را اندوهگین کرده بود که جبرئیل به حضور ایشان می ‌آمد و عزای پدر را به او تسلیت می گفت (بصائرالدرجات صفارقلی ص 153)

همچنین در زیارت حضرت زهرا به محدثه بودن ایشان اشاره شده است: (السلام علیک ایتها المحدثة العلیمه…)

اسمهای ترکیبی با فاطمه و زهرا در این مطلب ببینید

اسم های حضرت زهرا سلام الله علیها

راضیه

یکی از اسم های حضرت زهرا سلام الله علیها راضیه است که به معنی راضی به خواست خداوند می باشد.

به این دلیل یکی از اسم های 9 گانه حضرت زهرا راضیه می باشد، که ایشان به معنی واقعی کلمه راضی به رضای خداوند بودند و در مقابل خداوند راضی به رضای حضرت زهرا (س) است، تا جایی که پیامبر ص فرموده اند: (خداوند با غضب فاطمه غضبناک می‌شود و با رضای او راضی می‌شود (امالی شیخ مفید ص 94).

مرضیه 

در کنار همه ی اسم های حضرت زهرا، اسم مرضیه را شنیده اید که به معنی خوش و پسندیده است و اشاره به کسی دارد که خوی و رفتاری پسندیده دارد.

حضرت زهرا س در گفتار، رفتار و عبادات خود تنها به رضایت الهی توجه داشت تا جایی که امام حسن عسگری در این خصوص فرموده اند: (ما برای تمام خلق حجت هستیم و مادرمان فاطمه حجت ما  می‌باشد.(تفسیر الطبیب البیان ج 13 ص 235)

صدیقه

صدیقه از جمله اسامی حضرت زهرا در قرآن هم آمده و به کسی گفته می شود که در تصدیق آنچه بر پیامبر ص نازل شده نهایت تلاش خود را می کند.

صدیقه از واژه صدیق به معنی راستگو و فردی است که در گفتار و کردار، درستکار و صادق است. (فردی که هیچگاه دروغ نگفته است)

امام کاظم ع فرموده اند: (ان فاطمة صدیقة شهیده …)

زکیه

یکی از اسم های 9 گانه حضرت زهرا زکیه می باشد که به معنی پاکی از هرگونه شرک، ریا و رذالت است.

گفته می شود یکی از اسم های حضرت زهر س زکیه می باشد و هنگامی که ایشان متولد شدند، زنان بهشتی خطاب به حضرت خدیجه گفتند: (خذیها یا خدیجه طاهرة مطهرة زکیة …) ای خدیجه او را بگیر که طاهره مطهره و زکیه … است.

همچنین حضرت علی ع نیز در خطبه ‌ای در کوفه فرمودند: (انا زوج البتول، سیدة‌ نساء العالمین فاطمه التقیة الزکیة …) من همسر بتول سیده زنان جهانیان، فاطمه، تقیه و زکیه هستم.

مبارکه

یکی دیگر از اسامی حضرت زهرا سلام الله علیها، مبارکه به معنی اثبات خیر خداوند در یک شیء می باشد. اسم مبارکه از اینرو به حضرت زهرا س اطلاق شده که ابعاد وجودی حضرت زهرا (س) خیر فراوانی را بهمراه داشته که کل نظام هستی را در برگرفته است.

براساس روایات، پیامبر (ص) خطاب به سلمان فرموده اند: (ای سلمان کسی که به دخترم فاطمه محبت داشته باشد در بهشت با من است و کسی که با او دشمن باشد و بغض او را داشته باشد در آتش خواهد بود‌، ای سلمان محبت فاطمه (س) در یک صد موضع به نفع انسان است که آسان ‌ترین آنها مرگ، قبر، میزان، صراط و حساب است…(ینابیع االموده ج 2 (ص) 332)

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.