Take a fresh look at your lifestyle.

اعمال روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها

اعمال شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها

فرارسیدن شهادت بانو حضرت فاطمه زهرا و ایام فاطمیه را تسلیت عرض می نماییم. بسیاری از فقها، مسلمانان را به انجام یکسری اعمال روز شهادت حضرت فاطمه زهرا، برای حاجت گرفتن در ایام فاطمیه سفارش کردند، که ما قصد داریم در این مطلب به شرح کامل آنها بپردازیم. جهت ارسال پیام تسلیت شهادت حضرت فاطمه می توانید از مطاب عکس نوشته شهادت حضرت فاطمه و عکس پروفایل حضرت فاطمه نیز بازدید نمایید.

اعمال مخصوص روز شهادت حضرت زهرا

از جمله اعمال مستحب برای روز شهادت حضرت فاطمه زهرا می توان به اقامه مراسم عزاداری، نذر نمک حضرت فاطمه، خواندن زیارت مخصوص این روز، صلوات حضرت فاطمه و خواندن دعاى روز جمعه اشاره کرد.

1. خواندن زيارت

خواندن زيارت آن مظلومه و نفرين بر ظالمان و غاصبان حقّ او :

السَّلاَمُ عَلَيکِ يا سَيدَهَ نِسَآءِ العَالَمينَ السَلاَمُ عَلَيکِ يا وَالِدَهَ الحُجَجِ عَلَي النَّاسِ اَجمَعينَ السَّلاَمُ عَلَيکِ اَيتُهَا المَظلُومَهُ المَمنُوعَهُ حَقَّهَا … (مفاتيح الجنان . فصل دهم . در اعمال ماه جمادي الثّاني ).

2. اقامه عزا

برگزاری مراسم عزاداری حضرت فاطمه، یکی از اعمال روز شهادت حضرت فاطمه است. در اين روز شيعيان به مراسم تعزيت آن حضرت قيام نمايند، به همين جهت شيعيان آن حضرت صلوات الله عليه نيز می بايست که در اظهار اندوه و غصّه و اقامه عزا در روز وفات خاتون و خواندن مصائب او بر امام خود تأسّی نمايند.

مخالف و مؤالف از رسول اکرم صلّی الله عليه و آله وسلّم درباره او روايت کرده اند که :

(( فاطمهُ بَضعَهٌ مِنُي مَن آذئهَا فَقَد آذاني)) ؛ فاطمه پاره تن من { پاره ای از وجود من } است هر کس او را آزار دهد همانا مر آزار داده.

3. گريه بر مصيبات وارده بر اهل خانه و بيت نبوّت و ولايت

یکی از اعمال روز شهادت حضرت فاطمه، گريه بر مصيبات وارده بر اهل خانه و بيت نبوّت و ولايت می باشد.

اي اهل عالم بگرييد … حقّ او را غصب و او را از ارث پدرش منع نمودند، به صورتش سيلی زده و جنينش را سقط کردند و براي درب خانه اي که ملائکه ي مقرّب خدا برآن ايستاده و بدون اجازه ورود نمي نمودند، آتش خواستند و … ( المراقبات . ص 100).

سيد بن طاووس در كتاب زوائد الفوائد زيارت مختص به روز شهادت آن حضرت را به اين طريق فرموده است كه: در ابتدا نماز زيارت يا نماز خود آن حضرت را به جا می آورى و نماز آن حضرت دو ركعت است در هر ركعت بعد از حمد، 60 مرتبه سوره قل هو الله احد را مىخواند و اگر نتوانى در ركعت اول بعد از حمد سوره “قول هو الله احد” را بخوان و در ركعت دوم سوره “قل يا ايها الكافرون” را بخوان و چون سلام نماز را گفتى زيارت حضرت فاطمه را بخوان. به تحقيق كه روايت شده است كه هر كس با اين زيارت آن مظلومه را زيارت كند و از خدا طلب آمرزش كند حق تعالى گناهانش را می آمرزد و او را داخل بهشت می گرداند.

همچنین سيّد ابن طاووس در كتاب “اقبال” پس از ذكر وفات آن حضرت در اين روز، اين زيارت را براى آن بانوى‏ بزرگ ذكر كرده:

” السَّلامُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا وَالِدَةَ الْحُجَجِ عَلَى النَّاسِ أَجْمَعِينَ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقَّهَا پس بگو اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمَتِكَ وَ ابْنَةِ نَبِيِّكَ وَ زَوْجَةِ وَصِيِّ نَبِيِّكَ صَلاةً تُزْلِفُهَا فَوْقَ زُلْفَى عِبَادِكَ الْمُكَرَّمِينَ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ أَهْلِ الْأَرَضِينَ “

” سلام بر تو اى بانوى بانوان جهانيان، سلام بر تو اى مادر حجت هاى الهى بر همه‏ مردم. سلام بر تو اى ستمديده محروم گشته از حق خويش. پس بگو: خدايا درود فرست‏ بر كنيزت و دختر پيامبرت و همسر جانشين پيامبر، درودى كه بر فراز جايگاه بندگان گرامى‏ات از اهل آسمان ها و زمين ها جايش دهد. به يقين روايت شده هركه آن حضرت را به اين شيوه زيارت كند و از خدا آمرزش بخواهد، حق تعالى گناهانش را بيامرزد و او را داخل بهشت كند.”

بیشتر بخوانید : خواندن نماز حضرت فاطمه

4. خواندن دعاى بعدازظهر روز جمعه

حضرت زهرا علیها السلام نسبت به دعاى روز جمعه از رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله نقل فرمود كه :

قالت : ان فى الجمعه لساعه لا یوافقها رجل مسلم یسال الله عزوجل فیها خیرا الا اعطاه ایاه
فقلت یا رسول الله اى ساعه هى ؟

قال: اذا تولى نصف عین الشمس للغروب 

(در روز جمعه ساعتى است كه هر خواسته خیر و نیكوئى در آن ساعت به اجابت مى رسد. پرسیدم یا رسول الله ! كدام ساعت است . فرمود: آنگاه كه نصف قرص خورشید در افق پنهان شود)

از آن پس حضرت زهرا علیها السلام در این ساعت از غروب جمعه در دعا و خیر خواهى مسلمانان همت مى نمود و فردى را مى گماشت تا غروب خورشید را به او اطلاع دهد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.