Take a fresh look at your lifestyle.

القاب امام رضا برای اسم پسر

امام رضا (ع) در بین ما ایرانیان از جایگاه والایی برخوردارند و به همین دلیل کمتر خانواده ای پیدا می شود که حداقل یک نفر با اسم رضا و یا ترکیبی از اسم رضا در آن وجود نداشته باشد به خصوص اگر فرزندی در ایام ولادت امام رضا به دنیا بیاید پدر و مادر ترجیح می دهند نام پسر خود را ضا بگذارند و یا از یکی از القاب امام رضا برای اسم پسر خود استفاده کنند. در ادامه القاب و کنیه امام رضا (ع) را نام میبریم و معنای آن ها را ذکر می کنیم تا بتوانید از بین لقب های امام رضا برای اسم پسر انتخاب کنید. انتخاب یک اسم ترکیبی با رضا نیز گزینه خوبی است.

لقب های امام رضا برای اسم پسر

معروفترین لقب های امام رضا ع همراه با معنی را ذکر می کنیم که البته انتخاب تمامی القاب امام رضا برای انتخاب اسم پسر رایج نیست اما بهتر است درباره آن ها نیز بدانید.

رضا

رضا معروفترین لقب امام رضا برای اسم پسر است.

معنی اسم رضا: 

به شخصی گفته می شود که نسبت به مشیت خدا و آنچه برایش رقم خورده رضایت دارد و در برابر خواست خداوند تسلیم است.

امام جواد درباره اینکه چرا اسم پدر ایشان را رضا گذاشته بودند می گوید:

“پدرم مرضي (مورد رضايت) خدا در آسمان و مرضي رسول خدا و ائمه او درزمين بود و فقط پدرم بود که مرضي موافقان و مخالفان قرار گرفت.”

همچنین بخوانید: القاب امام علی برای اسم پسر بهمراه معنی

زکّی

یکی دیگر از  القاب امام رضا برای انتخاب اسم پسر زکی می باشد.

معنی اسم زکّی:

شخص طاهر و پاک عاری از فساد، گناه و رذایل اخلاقی – شخصی که خطایی از او سر نمی زند.

سراج الله

از دیگر القاب امام رضا برا اسم پسر سراج الله می باشد به معنی چراغ خدا که معمولا اسم سراج انتخاب می شود.

معنی سراج:

سراج به معنی چراغ می باشد. به معنی شخصی که مسیر درست را به دیگران نشان می دهد.

رئوف

یکی از لقب های اامام رضا برای نام پسر رئوف است که این لقب بعد از شهادت ایشان و به این دلیل که آن حضرت حاجات زائران خود را برآورده می کند به آن حضرت داده شده. همچنین گفته می شود رأفت امام رضا حسی است و همه زائران آن را حس می کنند.

معنی اسم رئوف:

بسیار مهربان، کسی که در مهربانی سرآمد است و همیشه دیگران را به خود ترجیح می دهد و حتی حاضر است از خواسته های خود برای دیگران بگذرد. ،

صدیق

از القاب کمتر شنیده شده امام رضا که می توان برای اسم پسر انتخاب کرد صدیق می باشد که یکی از صفات بارز آن حضرت می باشد. امام رضا را صدیق نامیدند زیرا همان گونه که یوسف صدیق در کشور مصر با ولایت خودش کشوری را از قحطی نجات داد، امام رضا( ع) نیز در دوران خودشان این کشور آسیب زده اسلامی را در عرصه قحطی هدایتی واقعا نجات داده و از هدایت بهره‌ مند کردند.

معنی اسم صدیق:

فردی که همیشه و در همه حال راستگوست و رفتار او تصدیق کننده گفتار اوست و دو رویی و تفاوت در گفتار و رفتار او وجود ندارد.

ابوالحسن

تنها کنیه امام رضا (ع) که برای انتخاب اسم پسر نیز مناسب است ابوالحسن می باشد. کنیه ابوالحسن از جوانی به آن حضرت داده شده و کنیه جدشان امام علی (ع) می باشد.

ثامن

ثامن به معنی هشتم نیز از القاب امام رضا اسم پسر است.

به آن حضرت ثامن می گفتند زیرا در زمان امام موسي کاظم (ع)، انحرافي در مسير تشيع صورت گرفت و گروهي برادر بزرگ تر آن امام – يعني اسماعيل پسر امام صادق (ع) را امام هفتم خواندند، پس از آغاز امامت امام رضا (ع) درسال 183 قمري، پيروان ايشان تاکيد فراواني بر لقب «ثامن» يا هشتم داشتند تا آن اشتباه ديگر تکرار نشود.

از این اسامی نیز دیدن کنید: اسم پسر مذهبی ترکیبی (ساده، شیک و زیبا)

مرتضی

یکی از القاب زیبای امام رضا برای اسم پسر مرتضی می باشد. گفته می شود لقب رضا را مامون به ان حضرت داده بوده بنابراین شیعیان لقب مرتضی را برای ایشن به کار بردند. در صلوات خاصه امام رضا هم لقب مرتضی بلافاصله بعد از لقب رضا آمده است:

«اللهم صل علي علي بن موسي الرضا المرتضي»

معنی اسم مرتضی:

مورد رضايت و پسنديده

دیگر القاب امام رضا (ع)

عالم آل محمد (ص):

لقب عالم آل محمد قبل از امام رضا (ع) به امام باقر (ع) هم داده شده بود. دلیل انتخاب این لقب برای امام رضا شهرت ایشان در برتری نسبت به علمای دینی در مسائل علمی است.

امام موسی کاظم (ع) در این باره فرمودند:

«این علی برادر شماست و او عالم آل محمد (ص) است پس هر چه سؤال دارید، از او بپرسید و هر چه را که برای شما می‌ گوید آن را حفظ کنید، که شنیدم پدرم جعفر بن محمد (ع) چندین بار به من فرمود که این پسر عالم آل محمد(ص) است».

مكيّده الملحدين:

خط بطلان کشنده بر اشتباهات و خطاهای ملحدان

شمس الشموس:

این لقب برای توصیف امام رضا به کار می رود و به معنای خورشید خورشیدها است. به این معنی که اگر هزاران خورشید گرد هم آیند، امام رضا (ع)، بر همه آن ها برتری دارد.

معین الضعفاء:

یاری گر افراد ضعیف

نورالهدی:

نورِ رستگاری، راستی و پیروزی

قرة عین المؤمنین:

نورچشم مومنان

غريب الغربا:

امام رضا (علیه السلام) می ‌فرمایند: : مرا در بلاد غربت به خاک می ‌سپارند. همانا هرکس مرا در این غربت زیارت کند، قطعاً من او را در روز قیامت زیارت می‌کنم.

سلطان:

به معنی شخصي که بر امور تسلط دارد. وگونزالس کلاويخو، سفير اسپانيا که در قبل از عهد صفوي به ايران آمد درسفرنامه اش آورده است:

«رسيديم به شهر مشهد يعني محل شهادت امام رضا (ع) که به نام سلطان خراسان مشهور است…»

ضامن آهو:

مشهورترين لقب امام رضا بعد از «رضا»، ضامن آهو است که حتما داستان آن را شنیده اید.

اسامی ترکیبی با رضا

  • عليرضا
  • اميررضا
  • محمدرضا
  • احمد رضا
  • حميد رضا
  • اميد رضا
  • عماد رضا
  • رضا یار
  • آریان رضا
  • غلامرضا
  • حسام رضا
  • سعید رضا
  • عبدالرضا
  • فرید رضا
  • وحیدرضا

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.