Take a fresh look at your lifestyle.

اولین سوره قرآن و آخرین سوره قرآن کدام است؟

اولین و آخرین سوره قرآن کدامند؟

قرآن کریم کتاب مقدس دین اسلان و سخنان خداوند بر مسلمانان است، قرآن این کتاب آسمانی توسط جبرئیل بر حضرت محمد (ص) نازل شده است و دارای 114 سوره می باشد. مسلمانان، قرآن را بزرگترین معجزه ی حضرت محمد (ص) و روشن‌ ترین دلیل بر پیامبری او می‌ دانند. در این پست می خواهیم بدانیم اولین سوره قران و اخرین سوره قران چیست، با مینویسم همراه باشید.

اولین سوره قرآن

اولین سوره در قرآن کریم، “سوره حمد” است که نام دیگر آن فاتحه الکتاب می باشد. سوره حمد دو بار نازل شده است، یک بار در زمان بعثت پیامبر و بار دوم زمان تغییر قبله از بیت المقدس به مکه و این سوره پنجمین سوره ای می باشد که بر پیامبر (ص) نازل شده است.

سوره حمد (متن سوره حمد) دارای 7 آیه می باشد که در نماز های واجب و مستحب خوانده می شود، و در این سوره به حمد و ستایش خداوند یگانه و یکتا پرداخته می شود.


اولین سوره قرآن که به پیامبر نازل شد

درباره اولین آیات نازل شده بر پیامبر (ص)، 3 نظریه و دیدگاه وجود دارد:

  • سوره حمد: استدلال این نظریه این است که بی‌تردید حضرت محمد (ص) از اول بعثت نماز می‌ خواند و امام علی (ع) و جعفر و زید بن حارثه و حضرت خدیجه با وی نماز می‌ گزاردند. از طرف دیگر، نماز بدون سوره حمد معنا ندارد، بنابراین اولین سوره نازل شده را سوره حمد می دانند.
  • سوره علق: گروهی معتقدند که اولین سوره نازل شده، آیات 1 تا 5 از سوره علق بوده است که همزمان با بعثت پیامبر نازل شده است.

هنگامی‌ که ملک (فرشته) فرود آمد و پیامبر را با عنوان (نبوت) ندا داد و به او گفت: بخوان، گفت: چه بخوانم؟

پس او را در پوشش خود گرفت و گفت: «اقرا باسم ربک الذی خلق (١) خلق الانسان من علق (٢) اقرا وربک الاکرم (٣) الذی علم بالقلم (٤) علم الانسان ما لم یعلم»

بنابراین نبوت و پیامبری حضرت محمد (ص) با نزول سه یا پنج آیه اول این سوره آغاز شد.

متن در مورد قرآن

  • سوره مدثر: گروهی معتقدند اولین سوره نازل شده، سوره مدثر می‌ باشد.

از ابن‌ سلمه روایت شده است که از جابر بن عبدالله انصاری سؤال کردم: کدامین سوره یا آیه قرآن برای نخستین بار نازل شده است؟

گفت: (یا ایها المدثر)

گفتم: پس (اقرا باسم ربک) چه؟

گفت: گفتاری که از پیامبر اکرم (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم) شنیده‌ام اکنون برای شما بازگو می‌کنم شنیدم که فرمود: مدتی را در مجاورت کوه حرا گذرانیدم در پایان که از کوه پایین آمدم و به میانه دشت رسیدم، ندایی شنیدم به هر طرف نگریستم کسی را ندیدم سپس سر به آسمان بلند کردم، ناگهان او (جبرئیل) را دیدم لرزشی مرا فرا گرفت، به خانه نزد خدیجه آمدم، خواستم تا مرا بپوشاند آن گاه «یا ایها المدثر قم فانذر» نازل شد.

اولین و آخرین سوره قرآن کریم کدامند

آخرین سوره قرآن

آخرین سوره قرآن کریم، “سوره ناس” است و دارای 6 آیه می باشد. این سوره در مکه بر حضرت محمد (ص) نازل گشته است و سوره ناس یکی از معوذتین است.

آخرین سوره قرآن که نازل شد

درباره آخرین سوره نازل شده بر پیامبر (ص)، سه دیدگاه وجود دارد:

سوره نصر: در این سوره به ظاهر بشارت به پیروزی مطلق شریعت داده شده که پایه‌ های آن استوار و مستحکم گشته است و گروه گروه مردم آن را پذیرفته‌اند:”بسم الله الرحمن ‌الرحیم، اذا جاء نصر الله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا، فسبح بحمد ربک ‌و استغفره انه کان توابا”

با نزول این سوره، صحابه خرسند شدند؛ زیرا پیروزی مطلق ‌اسلام بر کفر و تثبیت و استحکام پایه‌ های دین را بشارت می‌ داد. ولی عباس عموی‌ پیامبر از نزول این سوره سخت غمناک گردید و گریان شد.

پیامبر (ص) به او فرمود: «ای عم چرا گریانی؟» گفت: «به گمانم از پایان کار تو خبر می‌ دهد».

پیامبر (ص) فرمود: «همان‌ گونه است که گمان برده‌ای‌». پیامبر پس از آن دو سال بیش‌ تر زیست‌ نکرد.

سوره توبه یا برائت : برخی معتقدند که آخرین سوره، سوره برائت است که نخستین آیات آن سال نهم هجرت نازل شد و پیامبر (ص) علی (ع) را فرستاد تا آن را بر جمع مشرکین بخواند.

کدام سوره برای تشکر از خدا مناسب است؟

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.