Take a fresh look at your lifestyle.

بهترین راه توبه از گناه + مراحل توبه کردن

خداوند مهربان و بخشنده است، از اینرو به انسان ها فرصت بازگشت از گناه داده، اما توبه تنها به گفتار نیست و فردی که احساس گناه می کند برای توبه از گناه علاوه بر پشیمانی از ته دل، باید مراحل توبه کردن را طی کند. در ادامه مراحل توبه کردن و شرایط توبه واقعی را برای شما ذکر می کنیم، همچنین بیان اینکه چگونه توبه کنیم تا خدا ببخشد. از خواندن دعاهای سریع الاجابه غافل نشوید.

بهترین روش توبه از گناه

انسانی که گناهی مرتکب شده با وجود توبه می تواند نسبت به آینده خود امیدوار باشد و در صدد جبران اشتباهات خود برآید. همانطور که می دانید بیشتر گناهان قابل بخشش هستند، اما کدام گناه توبه ندارد؟ گناهانی که حق الناس باشند و جبران آنها به هیچ وجه ممکن نباشد.

توبه از گناهان به معنی واقعی، همه گناهان فرد را پاک می کند، بطوری که گویی فرد هیچ گناهی مرتکب نشده است. اما توبه تنها با ابراز ندامت و پشیمانی از سوی خداوند پذیرفته نمی شود، بلکه شرایطی دارد و این مراحل باید با خلوص نیت انجام شوند.

بهترین راه توبه از گناهان با ذکر مراحل توبه کردن

  • احساس ندامت و پیشمانی از گناه

از جمله مراحل توبه کردن پشیمانی از گناه است، بنحوی که فرد اطمینان داشته باشد از انجام دوباره آن گناه بیزار است.

  • درخواست بخشش از خداوند

برای توبه و جبران گناهانی که فرد توبه کار مرتکب شده، قبل از هر چیز باید واجبات و وظایفی که به عهده دارد را به درستی انجام دهد و در مسیر اطاعت از پروردگار قرار بگیرد. مانند اقامه نماز و سایر واجبات دینی.

  • آمادگی برای جبران گناه و اشتباه

قدم بعدی در توبه کردن این است که در صدد جبران گناه و خطا برآید. اگر انسان نادرستی بوده، در مسیر درست قرار بگیرد و کارهای انسانی بیشتری انجام دهد. یا اگر حق الناسی بر گردن اوست تا جایی که ممکن است برای جبران آن تلاش کند.

فردی که گناهی مرتکب شده و انجام آن پشیمان است باید به لطف پرودگار و پذیرفته شدن توبه اش امیدوار باشد.

در حدیثی از امام محمد باقر (ع) نقل شده که: (خداوند از توبه بنده اش بیش از کسی که مرکب و توشه خود را در بیابان در یک شب تاریک گم کرده و سپس آن را می یابد، شاد می گردد.)

راه های توبه از گناه کبیره

علاوه بر اصلی ترین مراحل توبه کردن، برخی آداب مستحبی برای توبه روایت شده که عبارتند از:

غسل توبه و نماز

قطعا خداوند لطف خود را بنده توبه کارش دریغ نمی کند و توجه ویژه ای به او خواهد داشت. در روایات آمده که پیامبر (ص) خطاب به شخصی توبه کار فرمودند: (برخیز و غسل کن و برای خدا سجده نما.)

از امام صادق (ع) روایت شده : هر بنده ای که گناهی کرد بعد از پشیمانی و توبه، برخیزد و بعد وضو و طهارت، دو رکعت نماز بخواند و از خداوند طلب مغفرت کند.

روزه گرفتن

از جمله مستحبات توبه کردن، روزه گرفتن به مدت 3 روز متوالی در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه است.

دعای توبه از گناهان چیست

برای توبه چندین دعا از معصومین روایت شده که از مجرب ترین آنها می توان دعای 31 صحیفه سجادیه و مناجات تائبین خمس عشر را نام برد.

دعای معجزه اسا برای روا شدن حاجت در همان ساعت

بهترین روش توبه از گناه

ساده ترین راه توبه

ساده ترین راه توبه از گناهان، گناه نکردن است. توبه به معنی بازگشت به سوی پرودگار است و قرآن کریم مونان را به توبه نصوح دعوت کرده است. توبه ای که علاوه بر توبه با زبان، فرد احساس ندامت و پشیمانی و اطمینان از عدم تکرار گناه داشته باشد.

امام علی (ع) برای استغفار و توبه از گناه، چند شرط را برشمرده اند که عبارتند از:

  • پشیمانی از گناه
  • تصمیم برای تکرار نکردن گناه
  • ادای حق الناس
  • انجام واجبات ترک شده
  • عبادت برای خلوص خدا با خلوص نیت
  • تلاش برای جبران معصیت

در خیلی از مواقع فرد گناه را از روی نادانی و جهالت مرتکب می شود و بسرعت بعد از انجام آن احساس ندامت دارد . در چنین مواقعی باید بداند که خداوند منتظر برگشت اوست و با روی باز توبه او را خواهد پذیرفت.

پیامبر (ص) برای توبه خطاب به یارانش فرمود: جبرئیل در شب معراج دعایی برای توبه به من آموخت که بسیار مجرب است:

1 – پس غسل کنید و وضو بگیرید و نمای 4 رکعنی بخوانید.

2 – در هر رکعت از نماز پس از خواندن سوره حمد، سه مرتبه قل هو الله و یک مرتبه سوره ناس و فلق را بخوانید. بعد از پایان نماز هفتاد مرتبه استغفار کنید و در آخر بگوئید: لا حول و لا قوه الا باالله العلی العظیم

3 – و به عنوان دعای توبه از گناهان، بخوانید: یا عَزِیزُ، یا غَفّارُ، اغْفِرلی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ فانه لا یغْفِرُ الذُّنُوبَ اًّلاّ أنْتَ.

می توانید به عنوان ساده ترین راه توبه، این روش را بکار ببرید و اطمینان داشته باشید که بعد از انجام این اعمال از آسمان ندا می شود که توبه ‌ات پذیرفته و گناهانت آمرزیده شد.

بعد از ذکر شرایط توبه واقعی، به این نکته اشاره کنم که قطعا گناه نکردن و دوری از گناه از توبه و طلب مغفرت راحتتر است. بنابراین بهتر است قبل از هر چیز خود را در شرایط انجام گناه دور کنیم و از یاد خدا غافل نشویم.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.