Take a fresh look at your lifestyle.

شیشه چیست و آیا ترک آن در منزل امکان پذیر است؟

شیشه مخدر نیست! شاید این جمله را در تبلیغات مربوط به شیشه دیده باشید و از فواید استفاده از آن برای لاغری و مصرف در باشگاه شنیده باشید. اما از آن جا که این ماده مخدر نیست دلیل ندارد که اعتیاد آور نباشد و ترک آن نیز راحت نیست. در این مطلب به بیان “َشیشه چیست و آیا ترک آن در منزل امکان پذیر است؟” می پردازیم.

اما ترک شیشه در خانه برای هر کسی امکان پذیر نیست و کار بسیار دشواری است و ترک شیشه بهتر است با راهنمایی یک مشاور و متخصص باشد تا به درستی انجام شود. اما آیا ترک قطعی شیشه در خانه امکان پذیر است؟ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا به جواب این پرسش برسیم.

ماری جوآنا چیست و ترک آن چند روز طول می کشد؟

شیشه چیست؟

شیشه ماده ای روانگردان و محرک می باشد و عملکرد آن با مواد مخدر بسیار تفاوت دارد. درصد توهم زایی و تحرک بخشی در شیشه بسیار زیاد است. شیشه باعث تحریک سیستم مرکزی اعصاب می شود. ماده شیشه بر سیستم سمپاتیک تاثیر گذار است و همچین تاثیراتی بر روی ترشح ماده ای به اسم دوپامین دارد. به همین دلیل موجب کنش های رفتاری بسیاری می شود.

مواد مخدری چون تریاک باعث سکون و کندی مصرف کننده می شوند.اما ماده شیشه موجب تحرک بالا و رفتارهای خشونتی می شود. شیشه انرژی و فعالیت بسیار زیادی در فرد ایجاد می کند و موجب بالا رفتن حس اعتماد به نفس و افزایش درک و فهم می شود و همین موارد موجب می شود فرد احساس قدرت بسیار در خود می کند و این موضوع به خشونت و دعوا و پرخاشگری می انجامد.

اعتیاد به شیشه و عوارض آن

اعتیاد به شیشه و مصرف زیاد آن پس از گذشت مدت زمانی موجب آسیب‌های جسمانی و روانی زیادی می شود و عملکردهای اجتماعی، شغلی، عاطفی را برای فرد مصرف کننده ایجاد می کند.در صورتی که شخص مصرف کننده تصمیم قطعی برای ترک مصرف ماده شیشه داشته باشد بهتر از را آن وارد شود و با از مشاور برای ترک کمک بخواهد.

ترک مصرف ماده شیشه
ترک مصرف ماده شیشه

مصرف شیشه دارای عوارض جسمانی و روانی بسیاری است. از جمله عوارض جسمانی آن می توان به پیدایش حالت‌های تهاجمی در فرد به دلیل افزایش میزان دوپامین در مغز و بروز اختلالات خواب، مشکلات قلبی و مغزی، بی‌اشتهایی، عفونت‌های پوستی و دهانی، پوسیدگی دندان‌ها، گرفتگی عضلانی و پارگی رگ‌ها و … اشاره کرد.

عوارض روانی برای مصرف کننده شیشه نیز شامل افسردگی و پرخاشگری، سرخوشی و نشاط بیش از حد، بدبینی، اضطراب و بی‌قراری، پارکینسون، افت عملکرد حافظه و بروز رفتارهای جنون آمیز، اسکیزوفرنی،حمله‌های پانیک و تحریک پذیری می باشد.

آیا ترک شیشه در خانه امکان پذیر است؟

از مهمترین فاکتورهای ترک ماده شیشه تمایل و انگیزه فرد برای انجام این کار است. در صورتی که برای ترک شیشه فرد مجبور به این کار شده باشد قطعا درمان نتیجه نخواهد داشت. برای ترک ماده شیشه حتما باید راه های درمان آن را بررسی کرده و از روند انجام آن کاملا آگاه باشید. مدت زمان ترک ماده شیشه حدود 2 تا 8 ماه زمان می برد و این مدت زمان بستگی به مقدار مصرف و مدت زمان اعتیاد دارد. میزان آمادگی و انگیزه فرد مصرف کننده و همچنین قدرت بدنی او نیز در مسئله بسیار مهم است.

ترک شیشه در منزل امکان پذیر است. برای ترک شیشه در منزل باید میزان مصرف و مدت زمان استفاده از آن را حتما در نظر بگیرید چرا که با توجه به تاثیری که شیشه روی روان و جسم فرد می گذارد احتمال دارد انجام این کار در خانه سخت باشد.

بهتر است برای ترک شیشه در منزل از مشاور و درمان گر کمک بگیرید و در صورتی که این کار را در منزل و زیر نظر پزشک انجام دهید احتمال موفقیت بیشتر خواهد بود. برای شروع این کار ابتدا معاینات و آزمایشات مربوطه را انجام دهید و با نظر پزشک داروهای مورد نیاز را خریداری و مصرف کنید. در ابتدای ترک ماده شیشه مصرف این ماده به طور کامل حذف نمی شود و از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزید و حتما مصرف داروهای لازم را زیر نظر پزشک انجام دهید.

هزینه نگهداری معتاد در کمپ ترک اعتیاد چقدر است ؟

مراحل ترک شیشه

  1. سم زدایی از بدن با استفاده از داروها و رژیم غذایی مناسب و زیر نظر پزشک از اولین اقدامات لازم برای ترک شیشه در منزل می باشد. ابتدای کار در صورت کنار گذاشتن شیشه فرد به خوابی عمیق به مدت 1 تا 3 روز می رود و پس از بیدار شدن وارد دوره خماری می شود و به دلیل ترک مصرف شیشه بدن ضعیف شده و مقدار قابل توجهی از آب و مواد معدنی بدن را از دست داده است. دوره سم زدایی حدود 2 تا 14 روز زمان می برد و این زمان بسته به وضعیت و شرایط جسمانی و روحی شخص دارد. در ااین زمان حتما با پزشک مشورت نمایید و برای فرد تغذیه مناسب در نظر بگیرید.
  2. نسخ (محرومیت از شیشه) مرحله دوم برای ترک مصرف شیشه است.این مرحله حدود 1 تا 3 ماه طول می کشد.فرد در این مرحله از نظر روانی بسیار آسیب پذیر است و امکان دارد واکنش های نامناسبی  را نشان دهد تا جایی که احتمال خودکشی در آن ها بسیار زیاد است. در این مرحله امکاد بازگشت به مصرف بسیار زیاد است و حتما در این مرحله صحبت با مشاور و روان شناس بسیار اهمیت دارد.

هنگام ترک شیشه فرد از نظر روحی و روانی بسیار آسیب پذیر است و دچار مشکلات عاطفی می شود و افسرده است. از این رو حمایت اطرافیان و خانواده  و حضور مشاور برای کمک به فرد بسیار اهمیت دارد. بهتر است برای درمان و ترک شیشه مشورت با پزشک را هرگز فراموش نکنید و داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.