Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۷ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 17 آبان مصادف با 8 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 17 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 17 آبان

زوز جهانی رادیولوژی 17 آبان

سالروز کشف اشعه ایکس و روز جهانی رادیولوژی

در 8 نوامبر(17 آبان) سال 1895 بود که، ویلهلم کنراد رونتگن، مشغول تحقیق در مورد خواص پرتو های کاتدی (الکترون ها) بود و بصورت اتفاقی متوجه وجود نوعی پرتو در لامپ کاتدی شد و بصورت موقت آن را پرتو x یا مجهول نامید. بعدها برای احترام به رونتگن و زنده نگه داشتن نام او، به این پرتو رونتگن نیز گفته می شد.

او بطور کامل خواص این اشعه را بررسی نمود و نتایج آزمایشات خود را طی مقاله ای بیان کرد. برجسته بودن مقاله ی علمی او، باعث شد تا اولین جایزه نوبل فیزیک در سال 1901 به رونتگن اهدا شد.

امروزه 17 آبان، مصادف با 8 نوامبر روز جهانی رادیولوژی نام گرفته است. پرتوشناسی یا رادیولوژی (Radiology) رشته ای از تخصص‌ های پزشکی می باشد که از پرتو ایکس و دیگر پرتوها برای تشخیص و درمان بیماری و حالات غیرطبیعی بهره می گیرد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 17 آبان

آلن دلون

تولد آلن دلون، بازیگر فرانسوی 1935

آلَن دُلون (Alain Delon) بازیگرمعروف فرانسوی در 8 نوامبر (17 آبان) سال 1935 متولد شد. او در ابتدا به‌ عنوان پیش‌ خدمت در کافه‌ های پاریس مشغول به کار بود و در این زمان با رفت و آمد بسیاری از بازیگران در کافه‌ های محل کارش، روابط دوستانه ای با آنها برقرار کرد.

ژان-کلود بریالی یکی از این بازیگران بود که آلن دلون با او آشنا شده بود و در سال 1957 با او در جشنواره کن حضور پیدا کرد.  چهرهٔ جذاب او در آن مجلس باعث شد تا کارگردانهای مختلف به سراغ او آمدند و پیشنهاد کردند تا با آنها همکاری داشته باشد.

او در آغاز بیشتر نقش دزد یا آدمکش را ایفا می کرد. با گذشت زمان علاوه بر بازیگری و دریافت جوایزی مانند نخل طلا از جشنواره کن و جایزه سزار به تاسیس کمپانی تولید فیلم پرداخت و فیلم هایی را تولید نمود که دارای آرم AD بودند. به این ترتیب او به یکی از ثروتمندان جهان تبدیل شده بود. گنجینهٔ شخصی او کم‌ نظیر است و شامل عتیقه‌ هایی می باشد که بسیاری از آن‌ ها در موزه‌ ها به نمایش گذاشته شده‌ است.

علی کریمی

تولد علی کریمی، فوتبالیست و سرمربی فوتبال 1357

محمدعلی کریمی فوتبالیست و سرمربی فوتبال در 17 آبان سال 1357 به دنیا آمده است. او با 18 سال سابقه درخشان در فوتبال حرفه ای در باشگاه‌ های فتح، پرسپولیس، الاهلی امارات، بایرن مونیخ، القطر، استیل‌آذین، شالکه و تراکتور حضور داشته است.

علی کریمی در سال ۲۰۱۸؛ با ۹۱٪ آراء کاربران سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، به عنوان بهترین هافبک تاریخ جام ملت‌های آسیا شناخته شد. او همچنین با لقب های «جادوگر» و «مارادونای آسیا» نامیده می شود.

در سال ۱۳۸۰ با انتقال او به الاهلی دبی، به عنوان «بهترین بازیکن خارجی لیگ برتر فوتبال امارات» انتخاب شد و عنوان «آقای‌ گل لیگ برتر فوتبال امارات» و «مرد سال فوتبال امارات» را از آن خود کرد.

تولد شهرام شکیبا .17 آبان

تولد شهرام شکیبا، مجری و منتقد سینما 1351

شهرام شکیبا، منتقد سینما، شاعر طنزپرداز و مجری تلویزیون است که در 17 آبان سال 1351 متولد شده است. او در کنارنوشتن مطالب طنز برای سایت‌ ها و مجلات مختلف نیزچند کتاب به چاپ رسانده‌ است.

او همسر سابق مهسا ملک مرزبان مجری، نویسنده می‌ باشد که پس از جدایی، با یکی از مجریان به‌ نام ستاره سادات قطبی ازدواج کرد.

شهرام شکیبا تاکنون در جشنواره‌ های مختلف ادبی و طنز به عنوان داور یا ناظر شرکت داشته‌ است.

تولد کریستیان برنارد. 17 آبان

تولد کریستیان برنارد، بنیانگذار اولین پیوند قلب جهان 1922

17 آبان یا 8 نوامبر مصادف است با تولد کریستیان نیتلینگ بارنارد (Christiaan Neethling Barnard) جراح اهل آفریقای جنوبی که نخستین عمل جراحی پیوند قلب انسان را در جهان انجام داد.

او که فارغ‌ التحصیل دانشکدهٔ پزشکی کیپ تاون بود برای مطالعات تحقیقاتی به آمریکا رفت و پس از مدتی به کیپ تاون بازگشت تا به کار بر روی انجام عمل باز و پیوند اعضا مشغول شود و همچنین مدتی به عنوان جراح مقیم در بیمارستان گروت شور کیپ تاون به فعالیت پرداخت.

بارنارد برای تکمیل دورهٔ دکترای خود به دانشگاه مینه‌ سوتا آمریکا و انجام مطالعات مختلف در آنجا، آزمایش‌ های گسترده‌ای را در زمینهٔ پیوند قلب بر روی سگ‌ها انجام داد.

عمل جراحی پیوند قلب انسان برای اولین بار توسط کریستیان برنار، در کنار خبر قدم گذاشتن انسان روی کره ماه، یکی از مهم‌ ترین اتفاقات قرن بیستم بود.

معرفی 10 روش خانگی برای از بین بردن جای بخیه

افراد مشهوری که در تاریخ 17 آبان، از دنیا رفتند

درگذشت محمد علی جمالزاده 17 آبان

درگذشت محمد علی جمالزاده، پدر داستان نویسی کوتاه ایران 1376

سید محمدعلی موسوی جمالزاده، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی بود که پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقع‌ گرایی در ادبیات فارسی نامیده می شود.

نخستین مجموعهٔ داستان‌ های کوتاه ایرانی او با عنوان یکی بود و یکی نبود در سال ۱۳۰۰ در برلین منتشر شد. داستان‌ های او انتقادی از وضعیت زمانه، ساده، طنزآمیز و آکنده از ضرب‌ المثل‌ ها و اصطلاحات عامیانه می باشد.

او یکی از سه بنیانگذار اصلی ادبیات داستانی معاصر فارسی است. مقدمهٔ جمالزاده بر کتاب یکی بود یکی نبود سند ادبی مهم و در واقع بیانیه نثر معاصر فارسی است.

او در 17 آبان سال 1376 در سن 105 سالگی در ژنو، سوئیس درگذشت.

درگذشت جان میلتون 17 آبان

درگذشت جان میلتون، نویسنده انگلیسی کتاب بهشت گمشده 1674

جان میلتون (John Milton) شاعر و نویسنده انگلیسی بود که شناخته شده ترین اثرش بهشت گمشده نام دارد. او دوران تحصیل خود را در مدرسه سن پل کمبریج و دانشگاه کمبریج طی کرد.

میلتون به شعر علاقه مند بود و به زبان های ایتالیایی، لاتین و انگلیسی شعر می سرود. در حال حاضر او از شناخته شده ترین و معروفترين شاعران انگلیس است که اشعارش تاثير بسزايي در شعر قرن ۱۸ انگلیس داشته است. فصاحت و بلاغت شعر ميلتون در سطح بالایی قرار داد. او رسالاتي نيز در مورد حقوق مدني و ديني نوشته است.

میلتون در17 آبان برابر با 8 نوامبر سال 1674 در ایالت پنسیلوانیا در اثر بیماری سرطان کبد درگذشت.

معرفی 100 کتاب معروف جهان که پیش از مردن باید خواند

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.