Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۳ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 23شهریور مصادف با 14سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 23 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 23 شهریور

اوپک

تاسیس سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) 1960

در 23 شهریور(14 سپتامبر۱۹۶۰) کشورهای صادرکنندهٔ نفت برای محافظت از منافع خود به تأسیس سازمان واحدی موافقت کردند و آنرا (اوپک) نام نهادند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت PEP)Organisation des pays exportateurs de pétrole)، یک سازمان بین‌المللی نفتی است که از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا و کنگو تشکیل شده است. این توافق در پایان مذاکرات نمایندگان در بغداد صورت گرفت. مقر بین‌المللی اوپک از زمان تاسیس ژنو بود و در سال ۱۳۴۴ به شهر وین منتقل شد.

سکه داریک

ضرب سکه داریک در ایران 488 قبل از میلاد

در 23 شهریور یا 14 سپتامبر سال 488 پيش از ميلاد داريوش بزرگ (Darius the Great) شاه وقت ايران دستور ضرب سكه ای با وزن و شکل و عیار مشخص و یکنواخت را صادر کرد تا واحد پول ايران قرار بگيرد.

مورخان يوناني آن را «داريك Daric (منتسب به داريوش) نام گذاری کرده اند. تا قبل از ضرب داریک، معاملات تجاري به صورت مبادله اجناس صورت مي گرفت كه نوسان بازار را در پی داشت. تا آن زمان شکل و عیار طلای «وسیله مبادله» توسط افراد و بازرگانان تعیین می شد و دولت نقشی در آن نداشت.

تصرف مسکو توسط ناپلئون

تصرف مسکو بدست ناپلئون بناپارت 1812

در 23 شهریور مصادف با 14 سپتامبر 1812 ناپلئون بناپارت به همراه نیروهای فرانسوی خود در کمتر از 3 ماه خود را به مسکو رساندند تا آنجا را به تصرف درآورند. بر خلاف تصور ناپلئون این حمله موجبات پایان اقتدار ناپلئون را فراهم کرد. با ورود سپاهیان ناپلئون به مسکو شهر توسط سربازان روسی به آتش کشیده شد، شدت آتش سوزي به حدي بود كه سه چهارم شهر مسكو در آتش سوخت و افراد ناپلئون بدون آذوقه ماندند.

با آغاز زمستان روسيه و كمبود مواد غذايى، ناپلئون تصميم به عقب نشینی گرفت ولي در بين راه، سرما و گرسنگي و همچنین حملات نيروهاي روسيه، سربازان فرانسوي را از پاي درآورد. اين شكست موجبات پایان اقتدار ناپلئون بُناپارت را رقم زد.

بشیر جمیل

ترور بشیر جمال، رئیس جمهور لبنان 1982

بَشیر جُمَیِّل رئیس‌جمهور لبنان، پسر پیر جمیل، بنیان‌گذار حزب فالانژ لبنان بود که نقش مهمی را در دو دهه در طول جنگ داخلی لبنان ایفا کرد. بشیر همچنین رهبر شبه‌نظامیان مسیحی مارونی و رهبر حزب فالانژ لبنان بود.  در گیرو دار حملات اسراییل، بشیر جمیل توسط مجلس لبنان، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

در ۱۴ سپتامبر ۱۹۸۲ مصادف با 23 شهریور،تنها ۹ روز پس از تحویل گرفتن مقام ریاست جمهوری لبنان و قبل از ادای سوگند رسمی، به همراه ۲۵ نفر از همراهانش، در مقر حزب فالانژ لبنان در منطقه اشرفیه، بیروت به وسیله انفجار بمب، به قتل رسید. قتل بشیر جمیل ضربهٔ بزرگی بر حزب فالانژ بود. بعد از بشیر برادرش امین به عنوان رئیس جمهور لبنان انتخاب شد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 23 شهریور

مدودف

تولد دمیتری مدودف،نخست وزیر روسیه 1965

دمیتری آناتولیِویچ مِدوِدِف ( Дмитрий Анатольевич Медведев) در ‏۱۴ سپتامبر ۱۹۶۵ برابر ۲۴ شهریور ۱۳۴۴ در سن پترزبورگ، متولد شد. او فرزند آناتولی مدودف از اساتید مؤسسه فناوری لنینگراد است. وی در سال 1990 با دریافت مدرک دکتری در رشته حقوق از دانشگاه دولتی لنینگراد فارغ التحصیل شد.

مدودف در سال ۱۹۹۰ در دفتر ولادیمیر پوتین به عنوان وکیل حقوقی استخدام شد و در زمان انتخابات ریاست جمهوری پوتین رئیس دفتر انتخاباتی وی بود. او بعدها معاون اوّل نخست‌وزیر روسیه شد. وی در سال 2007 به‌ عنوان نامزد چهار حزب عمده حامی دولت به رهبری روسیه واحد، برای انتخابات ریاست‌ جمهوری  2008 روسیه معرفی شد که بلافاصله مورد حمایت ولادیمیر پوتین و سرگئی ایوانف قرار گرفت.

آرش برهانی

تولد آرش برهانی، بازیکن فوتبال ایرانی 1362

آرش برهانی بازیکن سابق و فوتبالیست ایرانی در ۲۳ شهریور ۱۳۶۲ در کرمان متولد شد. وی ابتدا در تیم میلاد کرمان دروازه بان بود اما بعد از مدتی با توجه به توانایی هایش در گل زدن در خط حمله قرار گرفت. آرش در تیم جوانان شهرداری کرمان و بانک تجارت در سال 1378 شروع به بازی کرد و تا سال 1380 بازیکن این تیم بود.

درخشش آرش برهانی در تیم پاس او را تبدیل به لژیونر کرد .بعد از مدتی به ستقلال تهران آمد و به مدت 9 سال برای استقلال بازی کرد و بعنوان برترین گلزن تاریخ باشگاه استقلال تهران درخشید.

وی سابقه عضویت در تیم‌های پاس همدان، النصر، استقلال تهران و پیکان و تیم ملی امید و بزرگسالان ایران را در کارنامه دارد. وی در جام جهانی۲۰۰۶ برای تیم ملی فوتبال ایران دو بازی در مقابل مکزیک و آنگولا به عنوان یار تعویضی انجام داده‌است. در کارنامه خود ۱۰ گل ملی دارد. آرش برهانی در 30 فروردین 1396 از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

افراد مشهوری که در تاریخ 23 شهریور از دنیا رفتند

جان هاروارد

درگذشت جان هاروارد، موسس دانشگاه هاروارد 1017

امروز 23 شهریور سالروز درگذشت جان هاروارد، کشیشی است که ۴۰۰ جلد کتاب به کتابخانهٔ دانشگاه هاروارد و همچنین مبلغ ۷۷۹ پوند به دانشگاه هاروارد اهدا کرد. گفته شده که تأسیس دانشگاه هاروارد، با تلاش جمعی صورت گرفته است؛ به این ترتیب جان هاروارد تنها به عنوان یکی از بنیانگذاران این دانشگاه شناخته می‌شود. اما سخاوت و مسئولیت پذیری جان هاروارد در تاسیس این دانشگاه باعث شده تا او را به عنوان مفتخرترین بنیانگذار دانشگاه هاروارد معرفی کنند. نام دانشگاه هاروارد به افتخار وی نامگذاری شد.

گریس کلی

درگذشت گریس کلی، بازیگر و مدل برنده جایزه اسکار 1982

گریس پاتریشیا کلی (Grace Patricia Kelly) بازیگر مشهور هالیوود و برنده جایزهٔ اسکار در فیلادلفیا پنسیلوانیا متولد شد. قهرمان المپیک و میلیونری خودساخته بود. او دو خواهر و یک برادر داشت. در دوازده سالگی در یکی از نقش‌های اصلی نمایشنامه حضور پیدا کرد. او مدتی به عنوان مدل مشغول کار شد. در سال ۱۹۴۷ به برادوی راه یافت و در نقش دختر ریموند ماسی در نمایش پدر به روی صحنه رفت. در نمایش‌های متعددی به ایفای نقش پرداخت و در چند نمایش تلویزیونی نیز بازی کرد.

گریس با ازدواج با رینیهٔ سوم، حُکم‌ران شاهزاده‌نشین موناکو، ملکهٔ آن کشور شد و لقب عنوان سلطنتی گریس موناکو از آن او شد. انجمن فیلم آمریکا وی را از جملهٔ بزرگترین بازیگران زن تمامی دوران‌ها می‌داند. او در 23 شهریور سال 1982 میلادی درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.