Take a fresh look at your lifestyle.

آموزش ساده ثبت گوشی مسافری در سایت گمرک و سامانه همتا

مدتی است که برای جلوگیری از قاچاق موبایل به کشور، طرح ریجستری یا ثبت گوشی مسافری از طریق ثبت نام در سایت گمرک راه اندازی و اجرا شده است که ما قصد داریم در ادامه آموزش ساده ثبت گوشی مسافربری در سایت گمرک را آموزش دهیم.

این طرح از این قرار است که در صورتی که شما به عنوان یک شهروند ایرانی سفر خارجی داشته باشید می توانید تنها یک عدد گوشی را وارد کشور کرده و بعد از پرداخت عوارض گمرک، آنرا به نام خود ثبت کنید تا از خدمات مخابراتی آن بهره مند شوید. در غیر این صورت، 30 روز بعد از ورود گوشی به کشور، آن دستگاه غیرقانونی شناخته می شود و به عبارتی غیر قابل استفاده خواهد بود.

ثبت گوشی مسافری در سایت گمرک

برای اینکه گوشی مسافری خود را در سایت گمرک ثبت کنیم، گمرک عوارضی برای گوشی مشخص می کند که پس از پرداخت آن در سایت گمرک توسط مسافر، اطلاعات صاحب گوشی برای سامانه همتا فرستاده می شود و بعد از ارسال کد فعالسازی از سوی سامانه همتا برای مسافر، فعالسازی دستگاه برای مسافر ممکن می شود.

سامانه همتا برای ثبت گوشی مسافری در طرح ریجستری راه اندازی شده و با استفاده از این سامانه می توانید کارهایی مانند ثبت گوشی اولیه، استعلام مالک گوشی و یا تغییر مالکیت گوشی را انجام دهید.

توجه:

قبل از ورود به سامانه همتا، ابتدا باید با مراجعه به سایت گمرک و یا دفاتر گمرک، عوارض ورود به کشور گوشی مسافری خود را پرداخت نمائید.   

ثبت گوشی مسافری در سایت گمرک

اولین مرحله برای ثبت گوشی مسافری:

 مرحله 1 : برای ثبت گوشی مسافری ابتدا وارد سایت اینترنتی گمرگ شوید:

–    بعد از اینکه وارد سایت گمرک شدید، شناسه گوشی خود را در صفحه اول شناسه IMEI وارد کنید.

  • کد شناسایی موبایل یا IMEI یک کد 15 رقمی و فقط برای موبایل شما می باشد که از طریق شماره گیری *#06# (ستاره مربع 06 مربع) و یا از روی جعبه گوشی قابل مشاهده است.
  • چنانچه در پشت گوشی شما باز می شود، در قسمت زیر باتری شماره IMEI قرار دارد.
  • در قسمت تنظیمات گوشی، درباره تلفن، در این قسمت نیز این شناسه قابل مشاهده می باشد.

نکته: توجه کنید که شناسه IMEI گوشی خود را به درستی وارد نمائید، در غیر صورت امکان تغییر آن ممکن نیست.

 مرحله 2:  اگر گوشی شما قابلیت استفاده از دو سیمکارت را دارد، بر روی + کلیک کرده و سایر  ( IMEI ) شناسه ها را نیز وارد کنید.

 مرحله 3 : وارد مرحله بعدی شوید و مشخصات دستگاه، مانند مدل، برند و … را به درستی وارد نمائید.

برند و مدل دستگاه باید با یکدیگر تطابق داشته باشند، در صورت مغایرت این دو باهم، امکان ثبت گوشی شما غیر ممکن خواهد بود.

 مرحله 4 : حالا در این مرحله از ثبت گوشی مسافری در گمرک، اطلاعات هویتی خود را وارد نمائید. اگر گوشی مسافری برای فردی ایرانی است باید همه اطلاعات به نام فرد مسافر باشد و چنانچه از اتباع هستید نیز تبعیت خود را مشخص نمائید.

توجه کنید که اتباع خارجی فقط یک بار می توانند از طریق این سایت ثبت نام کنند.

 مرحله 5 :  بعد از انجام درست این مرحله از ثبت گوشی مسافری در سایت گمرک، یک کد امنیتی به شماره سیمکارتی که به سایت اعلام کرده اید، ارسال خواهد شد.

 مرحله 6: بعد از دریافت کد، آنرا در قسمت مشخص وارد کرده و وارد مرحله بعد شوید.

 مرحله 7 : با وارد کردن کد امنیتی، سایت گمرک، شناسه پرداخت به همراه مبلغ مورد نیاز برای عوارض گمرک را مشخص خواهد کرد. در این مرحله قیمت تقریبی گوشی مسافری نمایش داده می شود.

 مرحله 8 : حالا برای پرداخت عوارض گمرک، روی گزینه پرداخت کلیک کنید و درگاه اینترنتی خود را مشخص کنید.

 مرحله 9 : در آخرین مرحله از ثبت گوشی مسافری در سایت گمرک، اطلاعات بانک خود را وارد نمائید و مبلغ مورد نظر را پرداخت کنید.

در صورت اجرای درست همه این مراحل، پیغامی با محتوای موفق بودن عملیات را خواهید دید.

توجه: فراموش نکنید که کد پیگیری بانکی به همراه کد پیگیری داخلی و شناسه پرداخت را تا زمانی که مطمعن شوید گوشی شما در سامانه همتا ثبت شده است نزد خود نگهداری کنید.

روی دکمه “تکمیل فرآیند” کلیک کنید تا پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده شود.

سپس روی دکمه “ارسال اطلاعات به همتا” کلیک کنید تا کد فعال سازی گوشی مسافری برای شما نیز ارسال گردد.

در مرحله بعد مانند تصویر زیر پیامکی مبنی بر هزینه های خدمات همتا برای شما ارسال می شود که با پرداخت آن هزینه کد فعال سازی گوشی مسافری به شما داده می شود.

با انجام این مراحل ساده، ثبت گوشی مسافری شما در سایت گمرک صورت گرفته و شما می توانید از طریق ورود به سامانه همتا برای ثبت گوشی مسافری خود (ریجستری) اقدام کنید.

ورود به سامانه همتا

نکته: مسافران سفرهای داخلی، امکان ثبت دستگاه به صورت مسافری را ندارند.

آموزش ساده ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا

مرحله اول: پس از ورود به کارتابل خود در سایت همتا وارد بخش “اطلاعات ثبت مسافری” می‌شویم. سپس بر روی گزینه “کلیک کنید” در جلوی اطلاعات گوشی مذکور کلیک می‌کنیم.

مرحله دوم: در این مرحله وارد صفحه نمایش اطلاعات دستگاه خود می‌شوید. در صورتی که تمامی اطلاعات صحیح است بر روی گزینه “تایید و پرداخت” کلیک می‌کنیم. لازم به ذکر است در صورت کلیک بر روی لینک موجود در پیامک همتا، مستقیماً به این صفحه هدایت می‌شوید.

مرحله سوم: در صفحه درگاه پرداخت، اطلاعات یکی از کارت‌های بانکی عضو شتاب و کد امنیتی نشان داده شده را وارد می‌کنیم و سپس بر روی گزینه “پرداخت” کلیک می‌کنیم.

مرحله چهارم: در صورتی که پرداخت با موفقیت انجام شود، به صورت اتوماتیک به صفحه پرداخت موفقیت‌آمیز همتا برگشت داده می‌شوید و با پیغام موفقیت آمیز بودن عملیات پرداخت مواجه می شوید. روی “OK” کلیک کنید.

مرحله پنجم: حال برای مشاهده کد فعالسازی دستگاه، بر روی گزینه “مشاهده کد فعالسازی دستگاه” کلیک می‌کنیم.

مرحله ششم: در این مرحله به صفحه “اطلاعات ثبت مسافری” برگشت داده می‌شوید و کد فعالسازی دستگاه برای شما نشان داده می‌شود. همچنین این کد از طریق پیامک به شماره سیم‌کارتی که در مرحله ثبت در سامانه گمرک وارد کرده‌اید نیز ارسال می‌شود.

ثبت گوشی مسافری در دفتر گمرکی فرودگاه

مسافرین همچنین می‌توانند در حین ورود به کشور با مراجعه به دفاتر گمرک مستقر در فرودگاه (یا پایانه‌های مرزی)، تلفن همراه خود را با پرداخت عوارض گمرکی آن رجیستر کنند. لازم به ذکر است تعیین میزان تعرفه و عوارض واردات، بر اساس آکبند یا کارکرده (دست‌دوم) بودن دستگاه، به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس ارزش دستگاه مسافر، توسط گمرک تعیین می‌شود.

پس از اظهار دستگاه و پرداخت حقوق گمرکی آن، برای مسافر پته (مجوز) گمرکی صادر می‌گردد که معمولاً در قسمت توضیحات آن، نام شخص مسافر، شماره پاسپورت، مدل، برند و شناسه (IMEI) دستگاه ذکر گردیده است.

دقت کنید تا مرحله نهایی ثبت و فعال‌سازی موفق دستگاه در همتا، این اسناد نزد خود نگه دارید تا در صورت بروز مشکلات احتمالی بتوانید مشکل را پیگیری نمایید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.