Take a fresh look at your lifestyle.

حرکت پلانک چقدر کالری میسوزاند

ورزش پلانک چقدر کالری میسوزاند

ورزش بهترین و ساده ترین راه برای داشتن تناسب اندام و روحیه مثبت است. برخی حرکات ورزشی با وزن بدن انجام می شوند و نیازی به وزنه یا ابزار ورزشی ندارند. مانند پلانک. ورزش پلانک از جمله حرکات ورزشی برای باریک شدن کمر و تقویت شکم است، اما تنها به این موارد محدود نمی شود، بلکه عضلات سرشانه، گردن، ساعد، بازو، عضلات سرینی (باسن) و ران نیز تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین به افزایش تعادل و هماهنگی برای انجام فعالیت های روزمره نیز کمک می کند. حتما تصور می کنید ورزشی که تا این اندازه عضلات بدن را درگیر می کند باید کالری زیادی هم بسوزاند و در روند لاغری نقش زیادی داشته باشد. همراه این مطلب از مینویسم باشید تا به شما بگوییم حرکت پلانک چقدر کالری میسوزاند.

پلانک چقدر کالری میسوزاند

plank پلانک به معنی تخته چوب است و دلیل نامگذاری این حرکت ورزشی این می باشد که مانند تخته چوبی صاف و استوار موازی با زمین قرار می گیرد. حرکت پلانک تمرینی به ظاهر ساده است اما به دلیل استفاده از وزن بدن و همچنین به دلیل درگیر کردن بیبشتر عضلات بدن خواهید دید که در کمتر از یک دقیقه دیگر قادر به ادامه پلانک نیستید.

برای انجام صحیح پلانک، بدن شما باید کف دست، یا آرنج و ساعد خود را روی زمین قرار دهید و وزن بدنتان را روی دست حفظ کنید، بدن شما باید کاملا صاف و موازی با زمین و صورتتان به سمت پایین باشد. بیشترین فشار حرکت پلانک روی شکم است و عضلات میان تنه است، اما سایر نقاط اصلی بدن را نیز درگیر می کند. به همین دلیل پلانک را یک حرکت ورزشی تعادلی همه جانبه و موثر برای تقویت عضلات و تناسب اندام می دانند.

میزان کالری سوزی پلانک

ورزش پلانک چقدر کالری میسوزاند؟ انجام حرکت پلانک برای دقایق طولانی کار ساده ای نیست و فشار آن بر روی عضلات اصلی بدن قابل مشاهده است. با توجه به دشواری این حرکت، میزان کالری سوزی پلانک چقدر است و هر دقیقه پلانک چقدر کالری میسوزاند.

بطور ثابت نمی توان گفت حرکت پلانک چقدر کالری میسوزاند، زیرا مقدار کالری سوزی پلانک به عوامل مختلفی چون سن، وزن ، ژنتیک و مدت زمان انجام پلانک توسط شما بستگی دارد.

به عنوان مثال فردی با قد 170 و وزن 65 کیلو، با هر دقیقه پلانک، 7 کالری می سوزاند. بنابراین اگر روزانه 10 دقیقه پلانک با استراحت داشته باشد، بطور تقریبی روزانه 70 کالری از طریق انجام پلانک می سوزاند.
شخصی که وزن او کمتر از 70 و 68 کیلو باشد، با یکبار انجام دادن حرکت پلانک، 3 تا 4 کالری در دقیقه می سوزاند و اگر به مدت 1 ساعت تمرین حرکت پلانک داشته باشد، بطور تقریبی 230 کالری می سوزاند.

کالری سوزی پلانک بعد از پایان حرکت نیز ادامه دارد و برای افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند، حرکت بسیار مناسبی است. اما توجه داشته باشید که برای لاغر شدن نباید به کالری سوزی پلانک اکتفا کنید. بلکه باید رژیم غذایی مناسب را نیز در نظر داشته باشید.

انواع پلانک

پلانک انواع مختلفی دارد که تفاوت آن در نوع انجام تمرین است، اما چیزی که در انواع حرکت پلانک ثابت می باشد این است که باید بدن را در حالت ثابت نگه دارید. رایج ترین انواع حرکت پلانک عبارتند از:

  • حرکت پلانک سوپرمن
  • حرکت پلانک روی زانو
  • حرکت پلانک یک‌ طرفه با زانوی خم
  • حرکت پلانک بلند یا های پلانک
  • حرکت پلانک همراه با چرخش

برای انجام صحیح حرکت پلانک، رایج ترین شکل ورزش پلانک را باشما به اشتراک می گذاریم:

  1. برای انجام حرکت پلانک ابتدا به سمت شکم دراز بکشید، آرنج خود را روی زمین قرار دهید و در همان حالت، روی پنجه پا بلند شوید.
  2. فاصله آرنج ها از هم باید به اندازه عرض شانه باشد.
  3. برای شروع، بهتر است سعی کنید حداقل 30 ثانیه در این حالت باقی بمانید و به مرور تایم آنرا افزایش دهید.

کالری سوزی در پلانک

برای انجام صحیح حرکت پلانک، باید باسن و کمر شما در یک راستا قرار داشته باشند. عضلات شکمتان را سفت کنید و سر خود را در راستای گردن و ستون فقرات نگه دارید. ممکن است در ثانیه های اول انجام حرکت پلانک، شکم شما شروع به لرزیدن کند که کاملا طبیعی می باشد. با تکرار و تداوم حرکت پلانک لرزش بدنتان کاهش پیدا می کند.

جالب است بدانید رکورد دار حرکت پلانک که نامش در گینس ثبت شده، سرباز آمریکایی است که به مدت 8 ساعت و 15 دقیقه و 15 ثانیه در حالت حرکت پلانک باقی مانده بوده است.

برای تمرین و افزایش مدت زمان پلانک می توانید این حرکت را روزانه 10 دقیقه با استراحت انجام دهید و به مدت یک ماه تکرار کنید.

فواید حرکت پلانک

با توجه به فواید حرکت پلانک و تاثیری که در میان تنه، بویژه کوچک کردن شکم دارد، به یکی از تمرینات ثابت در حرفه های مختلف ورزشی تبدیل شده است. چنانچه حرکت پلانک بطور منظم انجام شود، تاثیر و تغییرات ناشی از آن قابل مشاهده خواهد بود. مهم ترین فواید ورزش پلانک عبارتند از:

  • افزایش تعادل و انعطاف‌ پذیری بدن
  • تقویت عضلات شکم و کمک به تقویت سایر عضلات بدن
  • کمک به کاهش وزن
  • تقویت ستون فقرات و نخاع
  • افزایش سوخت و ساز بدن
  • تقویت پاها
  • بهبود عملکرد تمرینی در رشته‌ های مختلف ورزشی
  • افزایش متابولیسم کلی بدن

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.