Take a fresh look at your lifestyle.

آشنایی با خواص روغن نارگیل خوراکی که شما را شگفت زده می کند

روغن نارگیل خوراکی به عنوان یک غذای عالی به وفور در بازار عرضه می شود. ترکیب بی نظیر اسیدهای چرب در روغن نارگیل می تواند خواص و فواید بسیاری همچون کاهش چربی، سلامت قلب و عملکرد مغز برای مصرف کنندگان به همراه خواهد داشت. در این مطلب علمی شما را با خواص روغن نارگیل خوراکی آشنا می کنیم.

10 خاصیت مصرف روغن نارگیل خوراکی

تاکنون بیشتر از 1500 تحقیق و آزمایش جهت بررسی خواص سلامتی روغن نارگیل خوراکی انجام شده است با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت روغن نارگیل یکی از سالم‌ترین مواد غذایی موجود در این سیاره است که پیش از این در رابطه نحوه استفاده از روغن نارگیل خوراکی با هم صحبت کردیم اما در ادامه بیشتر با خواص سلامتی این روغن آشنا می شوید.

۱٫ روغن نارگیل دارای اسیدهای چرب سالم می باشد

روغن نارگیل دارای اسیدهای چرب سالم می باشد این چربی ها در مقایسه با سایر چربی ها تأثیرات متفاوتی در بدن دارند.

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می توانند به بدن شما در سوزاندن چربی کمک کند و انرژی سریع بدن و مغز شما را تأمین کنند. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل همچنین باعث افزایش کلسترول HDL (خوب) در خون شما می شوند، که این مورد به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند.

بیشتر چربی های مربوط به رژیم غذایی به عنوان تری گلیسیریدهای زنجیره ای طولانی (LCT ها) طبقه بندی می شوند، در حالی که روغن نارگیل دارای مقداری تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ​​(MCT ها) می باشد که دارای اسیدهای چرب با زنجیره های کوتاه تری هستند.

زمانی که MCT می خورید، آنها مستقیم بر روی کبد شما تاثیر می گذارند. بدن شما از آن ها به عنوان منبع سریع انرژی استفاده می کند یا آن ها را به کتون ها تبدیل می کند. کتون ها می توانند مزیت های قدرتمندی برای مغز شما داشته باشند و محققان در حال مطالعه کتون ها، به عنوان درمانی برای صرع، بیماری آلزایمر و سایر شرایط می باشد.

خلاصه روغن نارگیل دارای مقادیر زیادی MCT می باشد، یک نوع چربی که بدن شما نسبت به بیشتر چربی های دیگر متابولیزه می کند. MCT بخش زیادی از فواید سلامتی روغن نارگیل خوراکی را شامل می شود.

2٫ بهبود عملکرد قلب

مصرف روغن نارگیل بر بهبود عملکرد قلب
مصرف روغن نارگیل بر بهبود عملکرد قلب

یکی از خواص مصرف روغن نارگیل خوراکی می توان به تاثیر آن بر سلامت قلب اشاره نمود. نارگیل یک ماده غذایی غیر معمول در جهان غرب است که مصرف کنندگان اصلی آن افرادی هستند که به سلامت خود و خانواده اهمیت می دهند. با این حال، در بعضی از نقاط جهان، نارگیل که با روغن نارگیل غنی است می تواند یک ماده اصلی در رژیم غذایی ما باشد که امروزه صنعت در تولید آن پیشرفت کرده است.

برای مثال، یک مطالعه در سال 1981 بیان کرد كه جمعیت توكلائو، یك زنجیره از جزیره ها در اقیانوس آرام جنوبی، بیش از 60 درصد کالری خود را از نارگیل به دست می آورد. محققان نه تنها وضعیت سلامتی خوبی دست یافتند، بلكه ضربان قلب را نیز منظم و نرمال مشاهده کردند.

مردم کیتاوان در پاپوآ گینه نو نیز در کنار قارچ ها، میوه و ماهی، مقدار زیادی نارگیل می خورند و با احتمال کمی دچار سکته مغزی یا بیماری قلبی می شوند.

مطالعات اجام شده بر مردم چندین کشور که در سراسر جهان که سالانه از مقادیر زیادی نارگیل مصرف می کنند نشان می دهند که انها از سلامت قلب خوبی برخوردار می باشند.

3٫ لاغری با مصرف روغن نارگیل خوراکی 

لاغری با مصرف روغن نارگیل خوراکی در حالی که بعضی افراد فکر می کنند که چاقی تنها به مقداری کالری است که فرد مصرف می کند مربوط است اما باید گفت منبع آن کالری ها نیز مهم می باشد. غذاهای مختلف به روش های مختلفی روی بدن و هورمون ها تأثیر می گذارند.

یکی از خواص مصرف روغن نارگیل خوراکی این است که MCT های موجود در آن می توانند تعداد کالری سوزانده شده بدن شما را در مقایسه با اسیدهای چرب با زنجیره طولانی تر افزایش دهند.

در یک مطالعه مشخص شد که خوردن 15 تا 30 گرم MCT در روز 5 درصد مصرف انرژی 24 ساعته را افزایش می دهد. با این حال، این مطالعات به صورت ویژه اثرات روغن نارگیل را بررسی نکرده اند. آن ها اثرات سلامتی MCT ها را بررسی کرده اند، به استثنای اسید لوریک، که تنها حدود 14 درصد از روغن نارگیل را تشکیل می دهد.

در حال حاضر هیچ مدرک مناسبی برای گفتن این مورد وجود ندارد که خوردن روغن نارگیل به خودی خود باعث افزایش تعداد کالری مصرفی شما می شود. به یاد داشته باشید که روغن نارگیل کالری بسیار بالایی دارد و در صورت زیاده روی در مصرف آن می تواند منجر به افزایش وزن شود.

تحقیقات نشان می دهند که MCT ها می توانند تعداد کالری سوخته شده در طی 24 ساعت را تا 5 درصد افزایش دهند. با این حال، روغن نارگیل به خودی خود ممکن است تأثیر مشابهی نداشته باشد.

4٫ روغن نارگیل خوراکی دارای خاصیت ضد میکروبی است

خاصیت ضد باکتریای روغن نارگیل خوراکی
خاصیت ضد باکتریای روغن نارگیل خوراکی

اسید لوریک حدود 50 درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می دهد زمانی که بدن شما اسید لوریک را هضم می کند، ماده ای به نام مونولورین تشکیل می دهد. هر دو اسید لوریک و مونولورین می توانند پاتوژن های مضر مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها را نابود کنند .

برای مثال، مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که این مواد به نابود کردن باکتری های استافیلوکوکوس آرئوس، که باعث عفونت های استاف می شود، کمک می کند و مخمرهای کاندیدای آلبیکنس، منبع مشترک عفونت های مخمر در انسان می باشند.

شواهدی نیز وجود دارند که نشان می دهند، استفاده از روغن نارگیل به عنوان دهانشویه فرآیندی به نام روغن کشیدن باعث بهداشت دهان و دندان می شود، اگر چه محققان این شواهد را ضعیف می دانند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد، روغن نارگیل خطر ابتلا به سرماخوردگی یا سایر عفونت های داخلی را کاهش می دهد. خلاصه استفاده از روغن نارگیل به عنوان دهانشویه ممکن است از عفونت دهان جلوگیری کند، اما شواهد بیشتری لازم می باشند.

بیشتر بخوانید: ساخت خمیر دندان خانگی با روغن نارگیل

5٫ کاهش اشتها

یکی از ویژگی های جالب MCT موجود در روغن نارگیل خوراکی این است که می تواند گرسنگی را کاهش دهند. این مورد ممکن است مربوط به نحوه سوخت و ساز بدن شما در مورد چربی ها باشد، زیرا کتون ها می توانند اشتهای فرد را کاهش دهند.

در یک مطالعه، 6 مرد سالم مقادیر متفاوتی از MCT و LCT را مصرف کردند. کسانی که بیشترین MCT را مصرف می کردند، روزانه کالری کمتری مصرف می کردند. یک مطالعه دیگر در مورد 14 مرد سالم گزارش داد که افرادی که بیشترین MCT را در صبحانه مصرف می کنند، در هنگام ناهار کالری کمتری مصرف می کنند .

این مطالعات اندک و دارای بازه زمانی بسیار کمی بودند. اگر این تأثیر طولانی مدت ادامه یابد، می تواند منجر به کاهش وزن بدن در طی چندین سال شود. اگر چه روغن نارگیل یکی از غنی ترین منابع طبیعی MCT ها می باشد، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف روغن نارگیل بیشتر از روغن های دیگر اشتها را کاهش می دهد، وجود ندارد.

در واقع، یک مطالعه گزارش داده است که روغن نارگیل نسبت به روغن MCT کمتر مصرف می شود. در کل می توان گفت MCT ها می توانند اشتها را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند، که ممکن است در طولانی مدت منجر به کاهش وزن بدن شود.

6٫ می تواند احتمال تشنج ها را کاهش دهد

درمانی تقریبی سرع و تشنج با مصرف روغن نارگیل خوراکی
درمان سرع و تشنج با مصرف روغن نارگیل خوراکی

یکی از مزایای مصرف روغن نارگیل خوراکی این است که می تواند به درمانی تقریبی و بهبود صرع و تشنج کمک کند. در حال حاضر، محققان برای درمان اختلالات مختلف ، در حال مطالعه رژیم کتوژنیک، که از نظر کربوهیدرات بسیار کم و از نظر چربی بسیار کم است می باشند. شناخته شده ترین کاربرد درمانی این رژیم ، درمان صرع مقاوم به دارو در کودکان می باشد.

رژیم غذایی به صورت چشمگیری میزان تشنج در کودکان مبتلا به صرع را کاهش می دهد، حتی در کسانی که در استفاده از انواع مختلفی از داروها موفقیتی نداشته اند و محققان مطمئن نیستند که چرا.

کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی باعث افزایش زیاد غلظت کتون ها در خون می شود. چون MCT های موجود در روغن نارگیل به کبد شما منتقل می شوند و به کتون تبدیل می شوند، متخصصان مراقبت های سلامتی ممکن است از یک رژیم کتو اصلاح شده استفاده کنند که شامل MCT ها و کربوهیدرات بیشتر برای القای کتوز و کمک به درمان صرع می باشد.

خلاصه MCT های موجود در روغن نارگیل خوراکی می توانند غلظت خون کتون را افزایش دهند و این مورد می تواند به کاهش تشنج در کودکان مبتلا به صرع کمک کند.

7٫ روغن نارگیل می تواند کلسترول HDL (خوب) را بالا ببرد

بد نیست در بین این همه خواص روغن نارگیل خوراکی کمی هم در رابطه با عوارض مصرف روغن نارگیل خواکی بگوییم. همانطور که در قسمت فوق گفته شده زیاده روی در مصرف این روغن باعث افزایش وزن می شود و از سوی دیگر نیز ممکن است کلسترول خون را بالا ببرد البته زیاده روی نه مصرف آن در حد تعادل.

روغن نارگیل دارای چربی های اشباع طبیعی می باشد که باعث افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) در بدن می شود. با افزایش HDL، بسیاری از متخصصان معتقدند که روغن نارگیل می تواند سلامت قلب را در مقایسه با بسیاری از چربی های دیگر افزایش دهد.

در یک مطالعه در مورد 40 خانم، روغن نارگیل باعث کاهش کل کلسترل و کلسترول LDL (بد) شد، در حالی که در مقایسه با روغن سویا، افزایش HDL را به همراه داشت. یک مطالعه دیگر در مورد 116 بزرگسال نشان داد که یک برنامه غذایی دارای روغن نارگیل باعث افزایش کلسترول HDL (خوب) در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر شد.

خلاصه چند مطالعه نشان داده اند كه روغن نارگیل می تواند سطح كلسترول HDL (خوب) خون را افزایش دهد، که این مورد به بهبود سلامت متابولیك و خطر کمتر بروز بیماری های قلبی مرتبط می شود.

8٫ مصرف روغن نارگیل برای پوست مو و دندان

خواص مصرف روغن نارگیل برای پوست مو و دندان
خواص مصرف روغن نارگیل برای پوست مو و دندان

روغن نارگیل کاربردهای زیادی دارد که هیچ ارتباطی با خوردن آن ندارند. بسیاری از افراد از آن برای اهداف زیبایی استفاده می کنند تا سلامت و ظاهر پوست و موی خود را بهبود ببخشند. مطالعات نشان می دهند که روغن نارگیل می تواند رطوبت پوست خشک را بهبود ببخشد و علائم اگزما را کاهش دهد.

روغن نارگیل همچنین می تواند در برابر آسیب مو محافظت ایجاد کند. یک مطالعه نشان می دهد که روغن نارگیل می تواند به عنوان یک ضد آفتاب ضعیف عمل کند و حدود 20 درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) را مسدود کند.

از روغن نارگیل می توان به عنوان دهانشویه نیز استفاده کرد زیرا می تواند بعضی از باکتری های مضر در دهان را از بین ببرد. این دهانشویه می توند سلامت دندان را بهبود ببخشد و بوی بد دهان را کاهش دهد، اگر چه تحقیقات بیشتری لازم می باشند.

خلاصه می توانید برای حفظ سلامت پوست و مو و دندان روغن نارگیل را بر روی پوست، مو و دندان خود بمالند. مطالعات نشان می دهند که این ماده به عنوان مرطوب کننده پوست عمل می کند، در برابر آسیب های پوستی محافظت ایجاد می کند و سلامت دهان را بهبود می بخشد.

9. خواص روغن نارگیل خوراکی برای تقویت مغز

بیماری آلزایمر شایعترین علت زوال مغز می باشد. این بیماری معمولا در بزرگسالان با سن و سال بیشتر ایجاد می شود. این وضعیت، توانایی مغز شما در استفاده از گلوکز برای انرژی کاهش می دهد.

محققان پیشنهاد کرده اند كه كتون ها می توانند منبع انرژی جایگزینی برای این سلول های مغزی ناقص عمل كنند تا علائم بیماری آلزایمر را كاهش دهند و این یکی از خواص روغن نارگیل خوراکی است که نباید نادیده گرفته شود. محققان یک مطالعه در سال 2006 منتشر نمودند که MCT ها، عملکرد مغز را در افراد دارای شکل های خفیف تر بیماری آلزایمر، بهبود می بخشند.

با این حال، تحقیقات هنوز مقدماتی می باشند و هیچ مدرکی نشان نمی دهد که روغن نارگیل به خودی خود با این بیماری مبارزه می کند. خلاصه مطالعات اولیه نشان می دهند که MCT ها می توانند سطح کتون های خون را افزایش داده و علائم آلزایمر را کاهش دهند. با این حال، مطالعات بیشتری لازم می باشند.

10. کاهش چربی های مضر شکم

کاهش چربی های مضر شکم
کاهش چربی های مضر شکم با مصرف روغن نارگیل خوراکی

یکی از فواید بی نظیر روغن نارگیل خوراکی کاهش چربی های مضر شکم با مصرف روغن نارگیل خوراکی امکان پذیر است. چون بعضی از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می توانند اشتها را کاهش داده و چربی سوزی را افزایش دهند، روغن نارگیل می توناد به شما در کاهش وزن نیز کمک کند.

چربی شکمی، یا چربی احشایی، در حفره شکمی و اطراف اندام شما قرار دارد. به نظر می رسد MCT ها در مقایسه با LCT ها، در کاهش چربی شکم مؤثر می باشند.

چربی شکمی، مضرترین نوع، با بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط می باشد. دور کمر یک نشان دهنده ساده و دقیق برای مقدار چربی موجود در حفره شکمی می باشد.

در یک مطالعه 12 هفته ای در مورد 40 خانم مبتلا به چاقی شکمی، افرادی که روزانه 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن نارگیل مصرف می کردند، در شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر کاهش قابل توجهی دارند.

در همین حال، یک مطالعه 4 هفته ای در مورد 20 مرد مبتلا به چاقی، نشان داد که پس از مصرف 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن نارگیل در روز (30)، میزان دور کمر به میزان 1.1 اینچ (2.86 سانتی متر) کاهش می یابد.

به هر حال روغن نارگیل کالری بالایی دارد، بنابراین باید آن را به مقدار کم مصرف کنید و جایگزینی بعضی از چربی های پخت و پز کنید تا به کاهش وزن شما کمک کند.

حال که با خواص روغن نارگیل خوراکی آشنا شدید امیدواریم آن را در لیست برنامه غذایی خود قرار دهید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.