Take a fresh look at your lifestyle.

خواندن فاتحه در شب چه حکمی دارد؟

در اسلام و احکام اسلامی همواره از تاثیر فاتحه بر مرده در گشایش کار او در عالم برزخ روایات مختلفی بیان شده است. اما معمولا گفته می شود بهتر است فاتحه در روز بخصوص روزهای پنجشنبه خوانده شود. حتی به ندرت دیده شده که کسی برای خواندن فاتحه در شب به قرستان برود. اما چرا در شب نباید به قبرستان رفت و خواندن فاتحه در شب چه حکمی دارد؟

همچنین می توانید از متن عربی سر فاتحه برای اموات با ترجمه فارسی که در سایت مینویسم قرار داده شده استفاده کنید.

حکم خواندن فاتحه در شب

در بیشتر موارد دیده می شود که افراد برای زیارت اهل قبور روزهای پنجشنبه به قبرستان می روند و بهترین ساعات برای زیارت قبور و خواندن فاتحه را از ظهر تا غروب روز پنجشنبه و روز دوشنبه می دانند. ضمن اینکه گفته می شود حضور در قبرستان در شب ممکن است موجب ایجاد توهم و اختلالاتی برای عقل انسان شود ، از اینرو خواندن فاتحه برای اموات در شب با حضور در قبرستان توصیه نمی شود.

روایتی در کامل الزیاره از امام صادق (ع) آمده که خواندن فاتحه برای اموات در شب را توصیه نکرده اند و فرموده اند: اگر مردگان را قبل از طلوع آفتاب زیارت کنید مى شنوند و به شما پاسخ مى دهند، اما اگر بعد از طلوع آفتاب زیارت کنید مى شنوند و پاسخی نمى دهند.

همچنین در روایتی از پیامبر (ص) آمده که ابوذر را از خواندن فاتحه برای اموات در شب بر حذر داشته اند و فرموده اند:در روز برخی اوقات قبور را زیارت کن و در شب زیارت نکن. (وَلاتَزُرْهُمْ اَحْیاناً بِالّلَیْلِ) ستدرک، ج ۲، ص ۳۶۳)

چه دعاهایی برای آرامش روح مرده خوب است؟

با توجه به تاثیر فاتحه بر مرده، بهترین مواقع برای رفتن به قبرستان و خواندن فاتحه را روز پنجشنبه تا غروب و قبل از تاریکی شب می دانند. در روایات آمده که حضرت فاطمه (ع) هفته ای دو مرتبه در روزهای دوشنبه و پنجشنبه به مزار پیامبر (ص) می رفتند.

خواندن فاتحه برای اموات با حضور در قبرستان در روزهای شنبه و صبح جمعه قبل از طلوع آفتاب نیز سفارش شده است.

خواندن فاتحه در شب چه حکمی دارد؟

طریقه خواندن نماز هدیه به اموات جمعه ها

هر چند ماندن در قبرستان در شب اول قبر رایج است اما بطور کلی زیارت اهل قبور در شب مکروه است و روایت داریم که شب ها ارواح در وادی اسلام جمع می شوند و اینکه به قبر و مزار آنها توجه خصوصی شود برای آنها خوشایند نیست. (ارواح مومنین شب‌ ها به وادی السلام و ارواح گناه کاران و کفار به برهوت برده می ‌شود.)

به همین منظور سفارش شده که در صورت حضور در قبرستان و برای خواندن فاتحه برای اموات در شب بهتر است اول فاتحه و زیارت عمومی خوانده شود و سپس وارد شوید.

البته باید توجه داشت خواندن فاتحه برای اموات در شب با حضور در قبرستان در شب تفاوت دارد و اینکه گفته می شود فاتحه خواندن در شب به اموات نمی رسد، صحیح نمی باشد. بلکه تنها ماندن بر سر قبور در شب کراهت دارد و می توان در خانه برای آرامش اموات قرآن و یا فاتحه خواند.

ضمن اینکه حتی در این مورد نیز، دفتر آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به حکم خواندن فاتحه در شب با حضور در گورستان را بلامانع دانسته و منع شرعی ندارد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. جواد سعیدی می گوید

    ممنون بابت این مطالب خوب و مفید.
    من بعضی شبها قبل از خواب برای امواتمون فاتحه میخونم،واسم سئوال شده بود نکنه اینهمه فاتحه که خوندم قبول نباشه
    ممنون که خیالمو بابت این موضوع راحت کردین.

  2. Mina می گوید

    سلام
    من روزی ۲۰۰ الی ۳۰۰مرتبه آیت الکرسی و حمدو توحید و سوره قدر میخونم
    نیت کردم به اندازه روزهای زندگی پدرم براش بخونم.
    بعد اتمامش، دوباره یه دعا و سوره ی دیگه و زیارت عاشورا براش شروع میکنم. به نیت شادی و سلامتی روح پدرم و بر جمال محمد و آل محمد میخونم واز حضرت محمد و آل محمد میخوام اون دنیا شفاعتش کنند
    ان شاالله روح همه امواتمون شاد و مورد رحمت و مغفرت الهی قرار بگیره.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.