Take a fresh look at your lifestyle.

طریقه خواندن نماز هدیه به اموات جمعه ها

اموات از حال زندگان باخبر هستند و هر از چه که برای نزدیکانشان اتفاق بیفتد مطلع می شوند. گاهی برای خوشحالی اموات چیزی را به عنوان خیرات هدیه می دهیم تا موجبات آمرزش و آرامش مردگان را از خداوند طلب کنیم.

در مورد خیرات نیز اموات از هر آنچه که برای آنها به عنوان هدیه در نظر گرفته شود، مطلع خواهند بود. بهترین هدیه برای اموات نماز است که می تواند روح آنان را به آرامش برساند. برخی از اموات نماز های قضا دارند و در این موارد فرزندان و یا فردی را به نیابت از مرده در نظر می گیرند تا نمازهای واجب او را به جا آورد. اما خیلی از اوقات برای آمرزش خواستن و یا رسیدن آرامش به روح اموات نماز هدیه برای اموات خوانده می شود که بسیار پسندیده است.

خواندن نماز هدیه برای اموات جمعه ها 

انتخاب روزی خاص برای خیرات یا هدیه به اموات بسیار تاثیرگذار است و هدیه به اموات در جمعه ها، تاکید ویژه شده است. نماز یکی از این هدایا برای اموات است که خواندن آن در جمعه ها ثواب فراوانی دارد.

اگر فردی بخواهد برای اموات، نماز مستحبی بخواند می تواند نماز را به نیابت از میت بخواند و یا اینکه نماز را خودش بخواند ولی ثواب آن را به روح میت هدیه کند. براساس روایات مختلف، فردی که برای اموات هدیه می فرستد به خودش نیز پاداش داده می شود و حتی گاهی ثواب این فرد از ثوابی که به میت می رسد بیشتر است.

متن عربی برای فاتحه خواندن برای اموات بهمراه ترجمه فارسی

نماز هدیه برای اموات جمعه ها

نماز هدیه برای امواتهدیه نماز وحشت یا لیله الدفن نیز مانند هدیه نماز به اموات جمعه ها، موجب گشایش در کار میت و بهره مندی او از عنایت فرشتگان خواهد شد.

طریقه خواندن نماز هدیه به اموات جمعه ها

وقتی قصد داریم برای مرده ای نماز هدیه بخوانیم نیت ما باید چگونه باشد.. و در نیت باید چه بگوییم؟
اگر مرده ای نماز قضا نداشته باشد و ما برای او نماز قضا بخوانیم آیا ثوابش به او میرسد؟

برای خواندن نماز هدیه به اموات ابتدا نیت می کنیم، به عنوان مثال برای هدیه نماز 2 رکعتی صبح جمعه :

می گویید دو رکعت نمازصبح به نیابت از فلانی می خوانم قربه الی الله.
هدیه کردن نماز برای اموات هر چند که نماز قضا نداشته باشد، ثواب دارد و بطور کلی هر کار خیری که برای مرده انجام شود ،ثوابش به مرده می رسد.
در روایتی از «علاّمه مجلسى» آمده  که: «در حدیثی آمده است که امام صادق (ع)  هر شب براى فرزند خود و در هر روز، براى پدر و مادر خود، دو رکعت نماز مى خواندند (و به روح آنان هدیه مى کردند) در رکعت اوّل سوره «انّا انزلناه» و در رکعت دوم سوره «کوثر» را مى خواندند».

همچنین از امام صادق (ع) نقل شده که: هر صدقه و یا هدیه ای که براى میّت داده مى شود، مانند نماز هدیه به اموات، فرشته اى آن را مانند طبقى از نور مى گیرد و به کنار قبر مى آورد و مى گوید: «اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ الْقُبُورِ» این هدیه را خانواده شما براى شما فرستاده اند. آنگاه آن میّت این هدیه را تحویل مى گیرد و وارد قبرش مى کند که همین سبب فراخى قبر میت (و آسایش و آسودگى او) مى شود.

کارهاى خیر براى مردگان و یا هدیه به اموات را مى توان به دو صورت انجام داد:

1. به نیابت از آنها به این صورت که هنگام شروع، آن عمل را به قصد نیابت از آنان انجام می دهیم و نام شخص مورد نظر را بر زبان بیاوریم و یا او را در ذهن تصور کنیم.
2. بعد از خواندن نماز مستحب و تمام شدن آن، ثواب نماز را به روح اموات مورد نظر هدیه کنیم که طبعا مشخص کردن نام فرد در نیت یا زبان لازم است.

نماز هدیه به اموات در شب جمعه

برای خواندن نماز هدیه به اموات شب جمعه، بعد از وضو، نمازی دو رکعتی به جا آورید و در هر رکعت، یک مرتبه سوره فاتحه الکتاب و سوره قل یا ایها الکافرون و همچنین سوره قل هو الله احد را بخوانید و در پایان نماز بگوئید: اللّهمّ إنّى قد وهبت ثوابها لأهل المقابر من المؤمنین.

نماز هدیه به اموات چگونه است ( نماز هدیه به والدین)

  • به روایت از شبخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان به نقل از کتاب مکارم الاخلاق، برای خواندن نماز هدیه والدین به روش زیر عمل کنید:

– در شب جمعه نماز دو رکعتی بجا آورید

– در رکعت اول نماز هدیه به اموات، بعد از خواندن سوره حمد، 10 مرتبه تکرار کنید:

(رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ)

پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را در آن روز که حساب برپا می‌شود بیامرز

– در رکعت دوم نیز بعد از خواندن حمد 10 مرتبه بخوانید:

(رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِنًا وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ لَا تَزِدِ الظَّالِمِینَ إِلَّا تَبَارًا)

پروردگارا! مرا و پدر و مادرم و تمام کسانی را که با ایمان وارد خانه من شدند و جمیع مردان و زنان باایمان را بیامرز و ظالمان را جز هلاکت میفزا

– بعد از سلام نماز، بلافاصله 10 مرتبه تکار کنید:

( رَبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا)

پروردگارا! همان گونه که آنها مرا در کوچکی تربیت کردند، مشمول رحمت شان قرار ده

*..*..*

  • در کتاب فلاح السائل سید ابن طاووس در طریقه نماز هدیه به اموات آمده که:

– نماز دو رکعتی به جای آورید و در هر رکعت، بعد از خواندن حمد، سوره کافرون و بعد سوره توحید را بخوانید.

– در پایان نماز بعد از سلام بگوئید:

(اللّهمّ إنّى قد وهبت ثوابها لأهل المقابر من المؤمنین)

خداوندا من ثواب آن را به مردگان هدیه نمودم

*..*..*

  • در طریقه خواندن نماز هدیه به اموات (نماز والدین) در کتاب مکارم الاخلاق آمده که:

– دو رکعت نماز به جا آورید و در هر رکعت، بعد از خواندن سوره حمد، 20 مرتبه بگوئید: (رَبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا) 

– بعد از سلام به سجده بروید و  مجددا 10 مرتبه همین آیه را تکرار کنید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.