Take a fresh look at your lifestyle.

دلیل و درمان جوش های ناشی از استرس چیست؟

آیا تا به حال روی صورت، گردن، قفسه سینه یا شکم خود لکه های قرمز داشته اید؟ استرس به پوست ارتباط دارد. بنابراین، این نوع لکه های ناخوشایند بسیار شایع است. آیا می خواهید بدانید که چرا این اتفاق افتاده است؟ دلیل آن می تواند استرس و اضطراب باشد در این مطلب با روش های درمان جوش های ناشی از استرس در خدمت شما عزیزان هستیم.

آیا ممکن است دلیل جوش، لکه یا کهیر صورت استرس و اضطراب باشد؟ شرایط روانی شدید می توانند از نظر ارگانیک و از نظر جسمی خود را نشان دهند. در حقیقت، این یک پدیده بسیار رایج در بزرگسالان و در کودکان است.

پوست سالم از مهمترین دغذغه های زیبایی هر فرد است. چندین دهه است که ارتباط پیچیده بین پوست و استرس بررسی شده است. ارتباط “مغز و پوست” منجر به همکاری روانشناسی، غدد درون ریز، نوروبیولوژی و پوست برای درک بهتر این پدیده می شود.

البته این جوش ها و لکه ها می توانند بسیار آزار دهنده و دردناک باشد. گاهی اوقات، التهاب شدید صورت و قرمزی می تواند زندگی اجتماعی فرد را به میزان قابل توجهی محدود کند. علاوه بر این، این جوش ها و لکه ها معمولاً با خارش و درد شدیدی همراه است که می تواند زندگی عادی فرد را تحت شعاع قرار دهد.

10 کار بسیار مهم برای داشتن پوست صاف و سفید؛ بدون لک و بدون جوش

دلیل جوش های ناشی از استرس چیست و چگونه درمان می شود؟

دلیل جوش های ناشی از استرس چیست و چگونه درمان می شود؟
دلیل جوش های ناشی از استرس چیست و چگونه درمان می شود؟

بسیاری از افرادی که از استرس رنج می برند دارای اختلالات پوستی هستند. بدون شک شایع ترین موارد شیوع آکنه است. با این حال، این موضوع باید در نظر گرفته شود که این جوش ها می تواند به دلیل شرایط معمول نوجوانان باشد و تنها زمانی می تواند جوش ناشی از استرس در نظر گرفته شود که این حالت روانشناختی با گذشت زمان به شدت یابد.

ما نمی توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که پوست بزرگترین اندام بدن است. همچنین نسبت به حالت های روحی ما حساس است. روزاسه، درماتیت، پسوریازیس یا ویتیلیگو تغییرات پوستی کاملاً رایجی هستند.

چگونه بفهمیم لکه ها یا جوش های ناشی از استرس داریم؟

این جوش های ناشی از استرس یا لکه ها می توانند امروز بروز کنند یا فردا ظاهر شوند و اولین چیزی که ما معمولاً فکر می کنیم این است که به دلیل نوعی آلرژی یا حساسیت فصلی است. همچنین تمایز آنها از لکه های ناشی از آفتاب بسیار آسان است، زیرا با گذشت زمان، کم رنگ و قهوه ای تر می شوند.

از علائم جوش های ناشی از استرس می توان به رنگ مایل به قرمز و بروز نامنظم روی گردن، سینه و شکم همچنین روی بازوها و پاها و خارش و سوزش اشاره نمود.

علت بروز جوش های ناشی از استرس چیست؟

حالت های استرس که در طول زمان برای ما بوجود می آیند در طولانی مدت برای ما عوارضی را به همراه دارد، که این عوارض می تواند از راه های زیادی برای ما بروز کند، اما اینکه لکه ها یا جوش ها ناگهانی روی پوست ظاهر می شود یک پدیده نسبتاً رایج است. بیایید علت حضور ناگهانی آنها را تجزیه و تحلیل کنیم:

استرس روانشناختی پاسخ التهابی روی پوست ایجاد می کند که باعث ایجاد لکه ها، جوش ها و کهیر می شود و حتی امکان دارد از ترمیم زخم ها جلوگیری کند. این موضوع نتیجه مطالعه ای است که در دانشگاه آزاد برلین توسط پزشکان رابرت مایوف و یینگ شن انجام شد.

حالت های استرس سطح آدرنالین خون را افزایش می دهد، که باعث افزایش سطح کورتیزول می شود. این هورمون تعادل پوست را به هم می زند و باعث بروز باکتری می شود. تغییرات هورمونی، موجب تجمع سموم شده و فرآیندهای التهابی شروع می شوند. پوست بزرگترین اندام بدن ما و همچنین حساس ترین ارگان به این تغییرات هورمونی است.

به عنوان مثال، ما می دانیم که ویتیلیگو، حتی اگر یک بیماری خود ایمنی باشد، همچنین می تواند توسط استرس تشدید شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سلولهای پوستی تولید کننده ملانین حمله کند. از این رو، لکه های سفید کلاسیک روی پوست ظاهر می شوند. روزاسه یکی دیگر از اختلالات پوستی است که می تواند در نتیجه استرس و در واکنش به التهاب ناشی از کورتیزول اضافی ایجاد شود.

انواع لکه های پوستی شایع به همراه عکس و توضیحات

علت بروز جوش های ناشی از استرس چیست؟
چرا وقتی استرس داریم جوش میزنیم؟

چگونه جوش های ناشی از استرس را درمان کنیم؟

جوش های ناشی از استرس می توانند در هر زمان ظاهر شوند. هر زمان که دچار استرس طولانی مدت می شوید، ممکن است پوست شما دچار تغییراتی شود. در این شرایط چه کاری می توانید انجام دهید؟

  • اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به پزشک و یافتن دلیل جوش هاست.
  • به طور کلی و برای کاهش التهاب و خارش، آنتی هیستامین ها معمولاً تجویز می شوند.
  • بدیهی است، اگر قادر به کنترل استرس خود نباشید ممکن است احساس خارش، ناراحتی و خطر ایجاد لکه های استرس بیشتر شود.
  • شما باید چرخه را بشکنید. برای انجام این کار، درمان شناختی-رفتاری بسیار مفید است. با استفاده از این روش درمانی می توانید روی افکار و ایده های ناکارآمد که باعث تشدید ناراحتی می شوند کار کنید.
  • ایجاد روال هایی شامل زمان استراحت، اوقات فراغت و قطع ارتباط جسمی و روحی نیز بسیار مهم است.
  • تمرین و انجام نوعی حرکات ورزشی متوسط، بسیار مفید است.
  • از طرف دیگر، مهم است که از رژیم غذایی خود مراقبت کنید. مصرف چربی های اشباع، وعده های غذایی آماده، آرد تصفیه شده، الکل یا نوشیدنی های تحریک کننده مانند قهوه را کاهش دهید.

برای نتیجه گیری بهتر، شما نباید از تأثیر احساسات، نگرانی ها و حالات روانی بر سلامت پوست خود غافل شوید. وقتی بدن صحبت می کند، شما وظیفه دارید که پیامی را که بدن برای شما ارسال می کند درک کنید و سعی کنید به دنبال یک راه حل باشید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.