Take a fresh look at your lifestyle.

درمان کم کاری تیروئید با مرزنجوش (Marjoram) در طب سنتی

حتما درباره ی کم کاری یا پر کاری غده ی تیروئید شنیده اید اگر این غده کم کار و یا پر کار باشد عوارضی را به دنبال دارد پس اگر غده تیروئیدتان این مشکل را دارد حتما به فکر درمان باشید تا عوارض آن به شما آسیبی نرساند. در طب اسلامی و سنتی برای درمان بیماری ها از داروهای گیاهی مختلف استفاده می کنند. البته استفاده خودسرانه و بی رویه از داروهای گیاهی، خود عوارضی دارد و باعث بیماری های دیگر می شود. در طب اسلامی برای درمان کم کاری تیروئید مرزنجوش تجویز شده است. در زیر مطالبی درباره درمان کم کاری تیروئید با مرزنجوش (مرزنگوش) آورده شده است.

مرزنجوش و کم کاری تیروئید

به طور کلی 3 نوع تیروئید داریم تیروئید کم کارT تیروئید پر کار و بزرگ شدن غده تیروئید. غده ی تیروئید غده ای می باشد که در قمست پایین گردن، زیر حنجره و رو به روی نای قرار دارد. کار غده تیروئید در بدن ساخت هورمون تیروئید، ذخیره کردن و ترشح آن است اگر در ساخت این هورمون مشکل به وجود آید غده تیروئید کم کار، پر کار و یا بزرگ می شود. اگر شخص به کم کاری یا پر کاری غده تیروئید مبتلا شده باشد در بدن خود احساس خستگی و کاهش وزن می کند و دچار افسردگی می شود.

درمان کم کاری تیروئید با مرزنجوش

برخی افراد برای درمان کم کاری تیروئید به پزشک مراجعه می کنند و با استفاده از مکمل ها و دارو هایی که پزشک تجویز می کند درمان خود را شروع می کنند. بعضی هم به پزشک های طب سنتی و اسلامی مراجعه می کنند با تجویز آن پزشک با مصرف داروهای گیاهی کم کاری تیروئید را درمان می کنند. یکی ازراه های درمان که پزشک طب سنتی آن را تجویز می کند، درمان کم کاری تیروئید با مرزنجوش است.

خواص داروی مرزنجوش

مرزنجوش و کم کاری تیروئید

  • درمان کم کاری تیروئید با مرزنجوش امکان پذیر است.
  • آسیب های مغزی را ترمیم می کند.
  • مغز را سفت می کند.
  • باعث تقویت و تعادل پا می شود.
  • درد قاعدگی را کاهش می دهد و درمان می کند.
  • خواص آنتی اکسیدانی دارد
  • برای سلامت قلب مفید است
  • قند خون را متعادل می کند
  • خاصیت ضد اسپاسم و گرفتگی عضلات دارد.
  • میزان کلسترول را کاهش می دهد
  • و ….

نحوه مصرف مرزنجوش برای کم کاری تیروئید

در مورد روش مصرف مرزنجوش برای درمان تیروئید کم کار برخی از کتاب های طب سنتی مصرف مرزنجوش همراه با داروی جامع امام رضا (ع) را توصیه می کنند. داروی جامع امام رضا در کتاب طبّ الأئمّه (ع) که یک کتاب معتبر است معرفی شده است.

طرز تهیه جامع امام رضا (ع) :

«زعفران، عاقرقرحا، سنبل [سنبل الطیب]، قاقلّه [هل]، بنج [شاهدانه یا بذر البنج]، خَربَق سفید و فلفل سفید [همان فلفل سیاه سفید شده]، هر کدام به نسبت یکسان (یک واحد) و ابرفیون (بریفیون) به نسبت دو برابر (دو واحد) تهیه کن و همه را نرم بکوب [آسیاب کن] و با پارچه حریر غربال کن [الک کن]. سپس با عسل به اندازه دو برابر همه مواد (هجده واحد) ترکیب کن و معجون بساز.»

امام رضا (ع) این دارو را به پدر بزرگوارشان منتصب می دانند. یکی از داروهای گیاهی که با داروی جامع امام رضا ع ترکیب شفابخشی ایجاد می کند مرزنجوش است.

نحوه مصرف مرزنجوش برای کم کاری تیروئید:

مرزنجوش گیاهی شبیه به پونه کوهی است با طعمی ملایم تر. مرزنجوش حاوی مواد معدنی مهم مانند ویتامین K، ویتامین A، ویتامین C، فولات،  ویتامین B6، کلسیم، آهن و منگنز می باشد.

ابتدا دو قاشق غذا خوری مرزنجوش را با دو لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان آن باقی بماند، سپس آن را از صافی رد کرده و یک واحد از داروی جامع امام رضا (ع) ترکیب کرده و بخورید. جوشانده مرزنجوش را شب قبل از خواب استفاده کنید. دم کرده مرزنجوش برای درمان کم کاری تیروئید توسط پزشکان طب سنتی بسیار سفارش می شود.

علائم کم کار بودن غده تیروئید

  1. وزن افزایش پیدا می کند.
  2. عضلات ماهیچه می گیرد.
  3. جریان قاعدگی کاهش پیدا می کند.
  4. مو ها و پوست بدن خشک می شود.
  5. ناخن ها شکننده و نازک می شوند.
  6. فرد فراموشی می گیرد.
  7. جلوی گردن متورم می شود.
  8. شخص به یبوست دچار می شود.
  9. فرد افسردگی می گیرد.

عوارض تیروئید کم کار

قبل از اینکه بیشتر درباره درمان کم کاری تیروئید با مرزنجوش توضیح دهیم درباره مشکلاتی که تیروئید کم کار ایجاد می کند کمی صحبت کنیم. تیروئید کم کار اگر درمان نشود باعث اختلال در دستگاه تنفسی می شود. کم شدن هورمون تیروئید دستگاه تنفسی انسان را دچار مشکل می کند و ریه ها برای انجام دم و بازدم ضعیف می شوند و فرد در این حالت تنگی نفس میگیرد که خطرات بدی را برای انسان به همراه دارد.

وقتی هورمون های تیروئید در بدن زنان کم تولید می شود، باعث مشکل در تخمک گذاری می شود و احتمال باردار شدن را در زنان کاهش می دهد. کم کاری تیروئید در سیستم ایمنی بدن مشکل ایجاد می کند که یکی از عوامل ناباروری در خانم ها به شمار می رود.

در ماه های اول بارداری معمولا جنین از هورمون های تیروئید مادر تغذیه می کند که باعث کمبود این هورمون در بدن مادر می شود و اگر آن را درمان نکند مشکلات مغزی و جسمی برای جنین به وجود می آید. پس بهتر است خانم ها در دوره بارداری تحت مراقبت باشند که اگر این هورمون در بدنشان کم شد آن را درمان کنند.

بدن برای تنظیم گردش خون به هورمون های غده تیروئید احتیاج دارد و وقتی این غده کم کار می شود ضربان قلب کاهش پیدا می کند، کلسترول افزایش پیدا می کند و خون به درستی در بدن پمپاژ نمی شود. در ابن صورت کم کار بودن تیروئید مشکلات قلبی را به همراه دارد.

غده تیروئید هورمون هایی که تولید می کند برای سوخت و ساز بدن نیاز است وقتی این غده کم کار می شود در دستگاه گوارشی اختلال ایجاده شده و فرد دچار یبوست می شود و در معده خود احساس سوزش و نفخ می کند. یبوست در طولانی مدت باعث می شود مدفوع سمی در بدن باقی بماند که به شدت برای بدن ضرر دارد و سلامت شخص را به خطر می اندازد.

کم بودن هورمون تیروئید در بدن باعث سرد شدن بدن، خشکی پوست و مو، شکننده شدن ناخن ها می شود. وقتی دمای بدن کاهش پیدا می کند بدن عرق نمی کند که این مسئله سلامت را به خطر می اندازد.

کمبود هورمون غده تیروئید در بدن باعث افسردگی و گوشه گیر شدن می شود که در روابط او با دیگران مشکل ایجاد می کند. اگر درمان نشود بعد از طولانی مدت فرد در یاد گیری کند می شود و فراموشی می گیرد.

خط پایانی:

راه های دارویی بسیاری برای درمان کم کاری تیروئید وجود دارد که باید طبق تجویز پزشک و پس از انجام آزمایش های مربوط به کم کاری تیروئید مصرف شود. اما اگر میزان کم کاری تیروئید شما کم است می توانید با تجویز پزشک از داروهای گیاهی مانند مرزنجوش برای درمان کم کاری تیروئید استفاده کنید. درمان کم کاری تیروئید با مرزنجوش یک راه بی خطر و ایمن است که البته اگر با مشورت انجام شود مطمئن تر است.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.