Take a fresh look at your lifestyle.

در خانه تکانی اول از کجا شروع کنیم؟ (مراحل خانه تکانی)

امیداواریم که سال 1400، سالی پر از سلامتی، برکت و عشق برای همه انسان ها بخصوص هموطنان عزیزمان باشد و دیگر شاهد تکرار اتفاقات تلخ سال 99 نباشیم. اکنون روز های پایانی سال 99 را سپری می کنیم و طبق رسم هر سال خانم های ایرانی با خانه تکانی و تمیزکاری به استقبال سال جدید می روند. اما این سوال برای برخی از خانم ها بخصوص نو عروسان مطرح است که در خانه تکانی اول از کجا شروع کنیم؟ تا دوباره کاری نشود. در ادامه این مطلب بخش هایی از یک منزل که به ترتیب در خانه تکانی باید تمیز شود را خدمت شما شرح می دهیم.

می توانید از دیگر مطالب خانه داری همچون بهترین روش خانه تکانی سریع و راحت برای عید و آموزش خانه تکانی و نقاطی که ممکن است از قلم بی افتند بازدید نمایید این مطالب کمک شایانی به شما در تمیز کاری شب عید می کنند.

چگونه اجاق گاز شیشه ای را تمیز کنیم؟

در خانه تکانی اول از کجا شروع کنیم؟

بهتر است که خانه تکانی شب عید را اوایل اسفند ماه و آخر هفته را انتخاب کنید که همه اعضای خانواده بتوانند همکاری کنند. اغلب کسانی که خانه تکانی را به هفته آخر اسفند موکول می کنند به دلیل مشغله کاری زیاد و خرید شب عید ممکن است بخش هایی را از قلم بندازند و نکته ای که در خانه تکانی باید به آن توجه کرد این است که برای حفظ آرامش خانه، از تمیز کردن همه بخش ها بطور همزمان خودداری کنید. از نظر خانم های با تجربه و خانه دار خانه تکانی از شستن فرش ها شروع شده و با تمیز کردن آشپزخانه و سرویس های توالت و حمام تمام می شود.

1. شستن فرش ها

اگر فرش ها را به تازگی شسته اید بهتر است که برای طولانی شدن عمر مفید آنها از شستن دوباره آن خودداری کنید. بهتر است که در تمیز نگهداشتن فرش ها کوشا باشید تا هر 2 الی 3 سال یکبار آن را بشویید به هر حال اگر شستن فرش ها شامل، خانه تکانی شب عید می شود بهتر است که با یک قالیشویی معتبر تماس بگیرید تا در اسرع وقت به آدرس شما مراجعه کند و فرش را تحویل بگیرند. معمولا 48 ساعت بعد فرش شسته و به شما تحویل داده می شود شما در این بازه زمانی می توانید مراحل دیگر خانه تکانی را انجام دهید.

نحوه شستن فرش دستباف در خانه

2. تمیز کردن اتاق خواب ها

مرحله دوم خانه تکانی تمیز کردن اتاق خواب ها
مرحله دوم خانه تکانی تمیز کردن اتاق خواب ها

اولین جایی که در خانه تکانی باید تمیز شود، اتاق ها می باشد. برای راحتی کار بهتر است ابتدا وسیله های اتاق را در پذیرایی ببرید و یا اتاق دیگر ببرید و به ترتیب مراحل زیر تمیز کاری و خانه تکانی را شروع کنید:

  • تمیز کردن کمد ها و کمد دیواری
  • شستن پرده های اتاق: اگر پرده ها را با استفاده از ماشین لباسشویی می شویید بهتر است که پس از اتمام مرحله خشک کن آن را نصب کنید تا چرک نشود.
  • تمیز کردن پنجره و شیشه ها
  • تمیز کردن دیوار لوستر و لامپ و سپس کف
  • سپس تمیز کردن وسیله های اتاق خواب و چیدمان و به همین ترتیب اتاق دیگر…

نکاتی که باید در دکوراسیون اتاق خواب کودک رعایت شود

3. تمیز کردن پذیرایی

بعد از تمیز کردن اتاق خواب ها نوبت به تمیز کردن حال پذیرایی می رسد. در این مرحله نیز بهتر است از زمان بود فرش ها استفاده کنید و ابتدا مبل مال رابه وسط پذیرایی منتقل کنید و روی آن را با یک پارچه بپوشانید تا از نشستن گرد و غبار روی آنها جلوگیری شود. سپس به ترتیب مراحل زیر عمل کنید:

  • پرده ها را در آورده و بشویی
  • پنجره و شیشه های را تمیز کنید
  • کتابخانه، کنسول، آینه، تابلو، دکوری ها و یا بوفه را خالی و تمیز کنید
  • تمیز کردن مبل با شامپو فرش
  • لوستر، دیوار و در نهایت کف را تمیز کنید و مبلمان را به جای خود بازگردانید.

4. تمیز کردن آشپزخانه

چهارمین مرحله از خانه تکانی، تمیز کردن آشپزخانه می باشد. دلیل اینکه تمیز کردن آشپزخانه را به مراحل آخر موکول می کنند پخت و پز و نشستن چربی ها بر دیوار و کابینت های می باشد. در گذشته مطلب در خصوص نحوه تمیز کردن آشپزخانه منتشر نمودیم که به شدن توصیه می شود آن را مطالعه نمایید برای از بین بردن چربی های روی دیوار و کابینت ها از جرمگیر و پودر های شوینده و آب گرم استفاده کنید. برای تمیز کردن آشپزخانه نیز میتوانید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • خالی کردن کابینت ها و تمیز کردن داخل و بیرون آنها و چیدن مجدد وسیله ها
  • تمیز کاری کاشی های دیوار
  • شستن لباسشویی و یخچال و گاز
  • شستن کف

4. تمیز کردن سرویس حمام و دستشویی

تمیز کردن سرویس حمام و دستشویی
تمیز کردن سرویس حمام و دستشویی

بعد از تمیز کردن آشپزخانه نوبت به شستن و تمیز کردن سرویس حمام و دستشویی می رسد. برای تمیز کردن سرویس از جرمگیر استفاده کنید اما به جنس کاشی توجه کنید تا آسیبی به آن نرسد بهتر است از مطلبی که در رابطه با نحوه تمیز کردن و جرمگیری انواع کاشی و سرامیک در خانه منتشر نمودیم بازدید نمایید. اگر برای تنوع می خواهید رنگ کاشی های کف سرویس و دستشویی و حمام را عوض کنید می توانید به روش های بدون خرابی و کثیف کاری استفاده کنید.

با مطالعه این مطلب با مراحل تمیز کردن خانه و خانه تکانی آشنا شدید و متوجه شدید که در خانه تکانی اول از کجا شروع کنیم؟ تا دوباره کاری نشود همانطور که گفته شد از شستن فرش ها آغاز کنید با تمیز کردن سرویس حمام و دستشویی به خانه تکانی خاتمه دهید و سپس فرش ها را پهن کنید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.