Take a fresh look at your lifestyle.

در ماه رجب چه روزهایی روزه بگیریم

روزه های مستحبی ماه رجب

ماه رجب، ماه امامت و ولایت و ماه مغفرت یکی از سه ماهی است که برای احیاء کنندگان آن با عبادت، تهجد، دعا و ذکر، ممتاز به ثواب فراوان است. در ماه رجب سه روز با عنوان ایام البیض وجود دارد که به ترتیب در روز های 13،14 و 15 رجب هستند که به اعتکاف و روزه گرفتن توصیه شده است. همچنین شب آرزوها یا لیله الرغائب نیز در ماه رجب واقع شده که شبی ویژه است.

در ماه رجب چه روزهایی باید روزه گرفت

ماه رجب از پر فضیلت ترین ماه های خداست که در آن به اعمال زیادی توصیه شده است که از جمله آنها روزه داری در ایام البیض و اعتکاف و روز بیست وهفتم ماه رجب است. به طور کلی گرفتن روزه در همه روزهای ماه رجب ثواب زیادی دارد اما در روزهای اعتکاف (ایام البیض) که در روزهای سیزدهم، چهاردم و پانزدهم ماه رجب است ثواب زیادی اعمال می شود.

رسول خدا (ص) در باره ی فضیلت این ماه می فرمایند:

«الا ان رجب و شعبان شهرای و شهر رمضان شهر امتی الا فمن صام من رجب یوما ایمانا و احتسابا استوجب رضوان الله الاکبر و اطفی صومه فی ذلک الیوم غضب الله و اغلق عنه باب من ابواب النار ولو اعط مثل الارض ذهبا ما کان بافضل من صومه و لایستکمل اجره بشی ء من الدنیا دون الحسنات اذا اخلص لله عزوجل، له اذا امسی عشر دعوات مستجابات».
« هان! ماه رجب و ماه شعبان دو ماه من هستند و ماه رمضان ماه امتم. آگاه باشید، هر که یک روز از ماه رجب را با ایمان و اخلاص روزه بگیرد، مستوجب رضوان بزرگ الهی می شود و روزه اش در آن روز بی گمان خشم خداوند را فرو می نشاند و دری از درهای دوزخ را بر روی خویش می بندد و اگر به اندازه گستره زمین، زر به او داده شود برتر از روزه اش نخواهد بود و پاداش این روزه هرگز با حسنات دنیوی قابل مقایسه نیست جز این که باید اخلاص داشته باشد و برای تقرب به خدای عزوجل انجام داده باشد و همانا شب هنگام، ده دعایش مورد استجابت قرار می گیرد. »

همچنین از امام صادق (ع) روایت است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: « رجب ماه درخواست و استجابت است . برای امت من آمرزش بطلبید و از خدا طلب آمرزش و استغفار کنید و از او توبه کنید. »
از رسول خدا (ص) روایت است: « رجب ماه استغفار امت من است، پس در آن زیاد استغفار کنید که خداوند آمرزنده و مهربان می باشد در ماه رجب رحمت در صبح بر امت من نازل می شود. »

چه روزهایی در سال ثواب روزه دارد؟

در ماه رجب چه روزهایی روزه بگیریم
در ماه رجب چه روزهایی روزه بگیریم

در روایات برای روزه گرفتن در برخی روزهای سال ثواب زیادی ذکر شده است که آن روزها عبارتند از:

  • روز اول ماه شعبان

بنابر حدیث از پیامبر اکرم (ص): هر کس اولین روز ماه شعبان را روزه بگیرد، خدا برای او هفتاد حسنه که(ثواب) هر حسنه برابر یک‌سال عبادت است.

  • بیست و هفتم ماه رجب

بر اساس سخنی از امام محمد باقر (ع): «هر کس روز بیست و هفتم ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند ثواب شصت ماه (پنج سال) روزه را برای او می‌نویسد». همچنین امام صادق(ع) میفرمایند که: «هر کس روز بیست و هفتم ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند ثواب هفت سال را برای او می‌نویسد. »

  •  ایام البیض (اعتکاف)

امام علی (ع) می‌فرماید: «پیامبر خدا تا زمانی که حیات داشتند همواره سه روز ایام بیض (سه روز 13، 14 و 15 هر ماه) را روزه می‌گرفتند. پیامبر(ص) فرمود: جبرئیل بر من نازل شد و گفت: به علی بگو: در هر ماه سه روز را روزه بگیر که روز اول فضیلت روزه 10 هزار سال دارد، روز دوم فضیلت روزه 30 هزار سال و روز سوم فضیلت روزه 100 هزار سال را دارد. گفتم: آیا این فضیلت ویژه من است یا برای همه مردم؟ پیامبر فرمود: خداوند این را به تو و هرکس که این سه روز را روزه بدارد لطف می‌کند. »

  • دهه اول ذی الحجه

بنابرسخن پیامبر اکرم (ص): « هر کسی یک روز از ده روز اول ماه ذی‌الحجه را روزه بگیرد، خدا برای هر یک از این روزها پاداش یک سال را می‌نویسد». همچنین امام کاظم(ع) فرمود: کسى که اولین روز از دهه ذى الحجّه را روزه بگیرد، خدا ثواب روزه هشتاد ماه (شش سال) را براى او مى‏نویسد. و اگر تا روز نهم را هم روزه بگیرد، خدا ثواب روزه دهر- یعنى تمام عمر- را براى او مى‏نویسد. »

  • هجده ذی الحجه عید غدیر

بنابر حدیثی از امام صادق (ع): « روزه روز عید غدیر معادل ثواب روزه عمر دنیا است. » همچنین «روزه غدیر خم، پیش خدای عزّ و جلّ در هر سال مساوی است با صد حج و صد عمره پذیرفته شده که این عید اکبر (بزرگ‌تر) است» و «روزه روز غدیر خم، کفاره شصت سال گناه است»

ثواب روزه گرفتن در ماه رجب

در فضیلت ماه رجب و اعمال آن آمده که این ماه، شعبان و ماه رمضان ماه های کرامت بی پایان است و احادیث در فضیلت آن بسیار است، بلکه نقل شده است از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) :

« رجب ماه بزرگ خداست که یک ماه به آن نزدیک نمی شود. »

امام باقر(ع) درباره ی فضیلت روزه گرفتن در ماه رجب میفرمایند :‌ « هر که یک روز از ماه رجب را روزه دارد از اول یا وسط یا آخر ماه، خدا بهشت را برای او قرار دهد و روز قیامت با ما همدرجه‌اش سازد. هرکس دو روز از رجب را روزه دارد به او گویند کردار خود را از سر گیر که خدا آنچه گذشت از برایت آمرزید. هر که سه روز از رجب روزه گیرد به او گویند گذشته و آینده‌ات آمرزیده شد، براى هر کسی از برادران گنه‌کارت و براى آشنایانت که خواهى شفاعت کن. هر کسی هفت روز از رجب را روزه دارد هفت درِ دوزخ بر او بسته گردد و هر که هشت روز از رجب را روزه دارد هشت در بهشت به رویش باز شود تا از هر کدام‏ خواهد در آید. »

روزه گرفتن در ماه رجب حتی یک روز ثواب زیادی دارد به گونه ای که از امام موسی بن جعفر (ع) روایت است که: «هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش به فاصله یک سال از او جدا می شود. و هر کس سه روز روزه بگیرد، بهشت ​​بر او واجب است. »

همچنین امام صادق (ع) به یکی از اصحاب خود می فرمایند: «روزه، روز بیست و هفتم ماه رجب را که روز مبعث پیامبر اکرم (ص) می‌باشد نیز فراموش مکن؛ زیرا آن روزى است که نبوّت در آن روز، بر محمد نازل شد، و ثواب آن با شصت ماه برابر است. »

روايت شده است كه هر كه در ماه رجب روزه نگرفت، هر روز 100 مرتبه تسبيح كند تا ثواب روزه را به دست آورد: « سبحان الله سبحان الذي لا تسبيح الا سبحان. »

جمع بندی

همه روزهای ماه رجب برای روزه گرفتن خوب هستند اما روزه گرفتن در برخی از روزهای ماه رجب بیشتر سفارش شده است.

کدام روزهای ماه رجب را روزه بگیریم:

  • اول رجب:

روزی که حضرت نوح (ع) سوار کشتی شد

  • ایام اعتکاف (13 – 14 – 15) رجب:

13 رجب روز پدر است. در بین این سه روز تاکید بیشتر بر روی روزه روز 14 رجب است.

  • عید مبعث:

27 رجب که عید مبعث است. 27 رجب یکی از 4 روزی است که روزه گرفتن در آن برکات فراوانی دارد.

  • روزهای پایانی رجب:

3 روز آخر ماه رجب نیز به روزه گرفتن سفارش شده است. امام رضا (ع) روایت شده گرفتن روزه در آخرین روز رجب باعث آمرزش تمامی گناهان می شود.

  • روزه سه روز پشت سر هم که پنج شنبه و جمعه و شنبه باشد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.