Take a fresh look at your lifestyle.

سریعترین راه برای طلاق توافقی

راه های طلاق توافقی فوری

طلاق یک اقدام قانونی بین زوجین، برای فسخ رابطه زناشویی است. می توان از آن به عنوان فسخ نکاح نیز یاد کرد. در زندگی متاهلی گاها زن و مرد به نقطه ای میرسند که بهترین راه، جدایی و طلاق  می باشد. طلاق توافقی یکی از راه های ساده برای خاتمه دادن به زندگی مشترک است. یعنی زن و مرد هر دو موافق امر طلاق می باشند ما در این پست سریعترین راه برای طلاق توافقی را با شما به اشتراک می گذاریم. در صورت تمایل از مطالب مرتبط همچون طلاق دادن زن بدون مهریه و بهترین سن فرزند برای طلاق والدین نیز بازدید نمایید.

مراحل طلاق توافقی سریع

حتی سیاست های طلاق توافقی نیز بر پایه سازش و مدارا می باشد، زوجین پس از طی مراحل مشاوره ممکن است از این کار منصرف شوند. طلاق توافقی گزینه ای است که قانون آن را  در اختیار زوجین قرار داده است تا در کمترین زمان ممکن و بدون کشمکش و لجبازی از یکدیگر جدا شوند زیرا در این نوع جدایی، زوجین به این درک رسیده اند که با یکدیگر تفاهم ندارند و در کمال آرامش از هم جدا می شوند.

بعد از اینکه زوجین تصمیم به طلاق به صورت توافقی می گیرند، در یک جلسه رسمی درباره تمامی مسائل حقوقی، مالی، جهیزیه، مهریه و مسائل مربوط به حزانت فرزند قید شده و هر دو برگه مربوط به آن را امضا می کنند تا بعدها هر یک آز آنها نتوانند از لحاظ قانونی اعتراضی را وارد کنند.

به یاد داشته باشید که این تفاهم نامه باید توسط دادگاه تایید کند تا به اعتبار داشته باشد که اصولا دادگاه هم توافق طرفین را محترم می شمارد و در صورت نداشتن هیچ گونه ابهامات احتمالی، این تفاهم وجهه شکل قانونی پیدا می کند.

شرایط طلاق توافقی سریع

بطور کلی طلاق توافقی شرایط بسیار سخت و دشواری ندارد زیرا همانطور که از اسمش پیداست همه چیز بصورت توافقی بین زن و مرد انجام می شود. پس برای این کار شرایط خاصی نیاز نیست. فقط همانطور که قبلتر گفته شد آنها باید سر مسائل حضانت فرزندان، مسائل مالی، مهریه و جهیزیه به توافق برسند.

بیشتر بخوانید: عسر و حرج چیست؟

برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟

برای طلاق توافقی در ابتدا شناسنامه هر دو ظرف به همراه کارت ملی و عقدنامه ی آنها برای ثبت دادخواست طلاق الزامی می باشد. البته اگر به هر دلیلی به عقدنامه دسترسی ندارید می توانید نسخه کپی آن را از محضری که عقد در آن جا ثبت شده است تهیه فرمایید. همچنین مثل انواع طلاق دیگر شرط باردار نبود زن نیز باید رعایت شود و به همین خاطر برای طلاق توافقی باید خانم تمامی آزمایشگاه مربوط به بارداری را انجام دهد.

مراحل طلاق توافقی به چقدر زمان نیاز دارد؟

طلاق توافقی میتواند توسط خود زوجین و یا وکیل انجام شود. در ادامه مراحل هر یک از آنها را بطور کامل شرح می دهیم :

1. طلاق توافقی توسط زوجین

در مرحله اول به این صورت می باشد که زوجین بخواهند مراحل طلاق توافقی خود را شخصا انجام دهند به صورت زیر می باشد:

  • مراجعه به سامانه تصمیم (سامانه نوبت دهی طلاق)
  • وارد کردن تمامی مشخصات شناسنامه ای و تعیین مرکز غربالگری مشاوره بسته به منطقه و محله مورد نظر
  • مراجعه به مرکز غربالگری مورد نظر در زمان ذکر شده و ذکر دلایل طلاق
  • معرفی آنان توسط مرکز غربالگری به یکی از مراکز مشاوره که زیر نظر بهزیستی فعالیت می کنند.
  • گذراندن جلسات مشاور و اتمام آن که حداقل 45 روز و از 1 تا 5 جلسه به انتخاب خود زن و مرد به طول می انجامد.
  • دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق و ثبت آن در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

بعد از گذراندن این مراحل دادخواست شما از دفاتر خدمات به دادگاه ارسال می شود و پس از اینکه رای دادگاه صادر شد، زوجین سه ماه فرصت دارند تا برای ثبت طلاق خود به دفاتر رسمی طلاق مراجعه کنند.

زمان مشخصی برای طلاق توافقی نمی توان در نظر گرفت چراکه در صورت توافق طرفین و طی مراحل (گواهی عدم بارداری و مشاوره خانواده)، بستگی به حجم پرونده دادگاه مورد نظر دارد و ممکن است از یک الی 6 ماه طول بکشد. که البته اگر پیگیری پرونده را به وکیل خود بسپارید، سریع تر به نتیجه خواهید رسید.

2. طلاق توافقی سریع توسط وکیل

انتخاب یک ویکل خانواده و سپردن پرونده طلاق توافی باعث می شود تا مراحل ثبت طلاق سریع تر انجام شده و این زمان حدودا به 20 الی 30 روز کاهش می یابد.

همچنین نیاز است که تنها یک مرتبه برای امضای توافق نامه ها مراجعه کرده و باقی امور به وکیل سپرده می شود.

نکته : دقت داشته باشید تا قبل از اینکه رای دادگاه صادر شود، در صورت پشیمانی هر یک از زوجین، رای طلاق توافقی توسط دادگاه ثبت نمی شود و بالطبع توافق نامه نوشته شده نیز از درجه اعتبار حقوقی ساقط می شود.

آیا زوج بدون حضور زوجه می تواند طلاق توافقی را ثبت کند؟

از نظر قانونی اگر زن از طلاق توافقی خود پشیمان شود، مرد می تواند بدون حضور او در دفاتر طلاق حاضر شده و طلاق را ثبت کند. اما در عمل معمولا دفاتر طلاق اجازه ثبت طلاق بدون اینکه زوجه حضور نداشته باشد را نمی دهند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.