Take a fresh look at your lifestyle.

سنسور میکرو فایبر هوشمند، بسیار نازک برای نظارت و تشخیص مراقبت های بهداشتی در زمان واقعی

حسگر microfibre جدیدی که از NUS توسعه یافته است، مانند یک جریان رسانا عمل می کند، بسیار حساس و فوق العاده نازک با قطر یک رشته موی انسان است. طراحی شده برای دوام و قابل شستشو، این اختراع در زمینه در حال ظهور الکترونیک پوشیدنی برنامه های کاربردی امیدوار کننده است.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) یک حسگر microfibre نرم، انعطاف پذیر و قابل کشش برای نظارت و تشخیص مراقبت های بهداشتی در زمان واقعی را توسعه داده است. سنسور رمان بسیار حساس و فوق العاده نازک با قطر یک رشته موی انسان است. این نیز ساده و مقرون به صرفه برای تولید انبوه است.

تکنولوژی انعطاف پذیر در سال های اخیر به طور قابل ملاحظه ای به دست آمده، که منجر به پیشرفت بسیار زیادی در سنسورهای نرم و پوشیدنی شده است. در کنار این روند، دستگاه های microfluidic با استفاده از فلز مایع هدایت شده به طور فزاینده ای به عنوان فشار و سنسور های فشار استفاده می شود. با این حال، دستگاه های فعلی دارای محدودیت های مختلف – به عنوان مثال،وجود آن به خوبی بر روی پوست مناسب نیست و یا ناراحت کننده به نظر می آید.

سنسور microfibre به سختی می تواند بر روی پوست احساس شود و بسیار منعطف شده با انعطاف پذیری پوست مطابقت دارد. با وجود اینکه نرم و کوچک است، دارای حسگر بسیار حساس است و همچنین دارای هدایت الکتریکی عالی و قابلیت تغییر شکل مکانیکی می باشد. نظارت بر زمان شکل موج پالس و فشار پانسمان نتایج بسیار امیدوار کننده ای به همراه دارد. پروفسور لیم چو تیک از گروه مهندسی پزشکی در دانشکده مهندسی NUS، رهبر این تیم تحقیقاتی است.

نظارت زمان واقعی بر شکل موج پالس

سنسور هوشمند میکرو فایبر که توسط تیم مهندسی NUS طراحی شده است، شامل یک آلیاژ مایع فلزی است که به عنوان عنصر حساس در داخل یک میکرو توب سیلیکونی نرم می باشد. سنسور یک موج شارپ فردی را در زمان واقعی اندازه گیری می کند و از این اطلاعات برای تعیین ضربان قلب، فشار خون و سفتی در رگ های خونی استفاده می شود.

“در حال حاضر پزشکان نشانه های حیاتی نظیر ضربان قلب و فشار خون را هنگامی که بیماران از کلینیک بازدید می کنند نظارت می کنند.این نیاز به تجهیزات متعددی نظیر ضربان قلب و مانیتورهای فشار خون دارد که اغلب بزرگ هستند و ممکن است بازخوردی را فراهم نکنند. این موضوع به راحتی می تواند به یک دستکش متصل شود که توسط پزشکان می تواند برای ردیابی علائم حیاتی بیماران در زمان واقعی استفاده کند. این موضوع روش راحتی را برای کارکنان مراقبت های بهداشتی فراهم می کند و در عین حال بیماران می توانند از راحتی بیشتری برخوردار شوند.

سنسور میکرو فایبر همچنین می تواند برای بیماران مبتلا به آترواسکلروز مفید باشد، که ضخیم شدن و سخت شدن شریان ها ناشی از انباشت رگه های چرب است. با گذشت زمان، این رشته ها به پلاک هایی که ممکن است به طور کامل جریان خون را متوقف کنند یا تجزیه کنند، منجر به نارسایی اندام می شود یا ممکن است باعث حمله قلبی یا سکته شود.

روش های موجود تشخیص پلاک در عروق خونی – مانند اسکن کامپیوتری توموگرافی و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی – نیاز به تجهیزات گران قیمت و بزرگ می باشد.

چنین آزمایش هایی باید توسط متخصصین پزشکی آموزش دیده در بیمارستان ها انجام شود.

به عنوان پلاک، سفتی رگ های خونی و به همین ترتیب شکل موج پالس را تغییر می دهد، سنسور رمان توسط تیم مهندسی NUS می تواند به آسانی مورد استفاده قرار گیرد تا پلاک را قبل از جمع آوری به اندازه ای بزرگ اندازه گیری کند که بتواند رگ های خونی را متورم کند یا ریزش کند.

نظارت بر فشار پانسمان

کاربرد بالینی دیگری از سنسور میکروچای هوشمند برای مدیریت زخم های وریدی است که از طریق گردش خون فقیر ایجاد می شود. آنها وقتی رخ می دهند که رگهای پاها نمی توانند خون را به قلب بازگردانند و همچنین باید آن را انجام دهند. به عنوان استخر های خون در رگ ها، فشار در ورید ها افزایش می یابد و در طول زمان باعث آسیب های پوستی می شود.

درمان فشرده درمان مشترک برای زخم وریدی است. بسته به شدت زخم ها، باند های با فشارهای مختلف باید بر روی پای بیماران برای ماه ها تا حتی یک سال استفاده شوند. اگر باند بیش از حد تنگ باشد، می تواند منجر به آسیب بافت شود، اما اگر باند بسیار شل است، درمان ممکن است بی اثر باشد. در حال حاضر، کارکنان مراقبت های بهداشتی، براساس آموزش و تجربه، برآورد فشار در باند را در نقطه کاربرد دارند.

از آنجایی که فشار حاصل از باند می تواند با توجه به حرکات بیمار در طول زمان تغییر کند، بنابراین اندازه گیری دقیق و پیوسته فشار باند در زمان واقعی به منظور اطمینان از آن است که بهبود به طور موثر انجام می شود.

سنسور میکرو فیبری تیم مهندسی NUS، بسیار نازک و بسیار انعطاف پذیر است، به راحتی می توان با استفاده از باند ها برای نظارت بر فشار که تحویل داده شده و نگهداری می شود. این به طور بالقوه می تواند اثربخشی درمان را بهبود بخشد و زمان لازم برای بهبود را کاهش دهد. در آینده، بیماران همچنین می توانند فشار باند را با استفاده از برنامه پیگیری کنند و اطلاعات را با پزشکانی که می توانند از راه دور روند پیشرفت درمان را کنترل کنند، به اشتراک می گذارند.

تیم در حال حاضر با بیمارستان عمومی سنگاپور همکاری می کند تا کاربرد سنسور میکروفیبر برای نظارت بر فشار باند را آزمایش کند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.