Take a fresh look at your lifestyle.

طرز تهیه سوتی پلو با ماهی دودی (غذای خوشمزه اردبیلی برای چهارشنبه سوری)

دستور پخت سوتی پلو با ماهی دودی

شاید اسم غذای سوتی پلو را تا به حال نشنیده باشید اما سوتی پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانی می باشد. هر یک از شهر های ایران غذا های محلی و مخصوص به خود را دارند. این غذای خوشمزه، یکی از غذاهای محلی اردبیل می باشد. این غذا به نام های شیرین پلو، شیر پز، سوتی پلو تبریزی و سوتی پلو اردبیلی معروف است. این پلو خوشمزه را به همراه ماهی معمولا در چهارشنبه سوری و شب عید درست می کنند. طرز تهیه سوتی پلو با ماهی دودی را در زیر آموزش می دهیم. طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی و رب انار نیز مطالب گذشته آموزش داده شده است.

طرز تهیه سوتی پلو با ماهی دودی

شاید اسم سوتی پلو برایتان عجیب باشد اما اگر با زبان ترکی آشنایی داشته باشید میدانید که سوت در ترکی به معنی شیر می باشد و چون در تهیه سوتی پلو از شیر استفاده می شود به آن سوتی پلو می گویند. سوتی پلو در اردبیل معمولا به عنوان غذای چهارشنبه سوری همراه با ماهی دودی سرو می شود. اگر تصمیم گرفته اید سوتی پلو آماده کنید، اما با روش تهیه سوتی پلو آشنایی زیادی ندارید، تا انتهای مطلب همراه مینویسم باشید.

مواد لازم برای تهیه سوتی پلو (برای ۴ نفر)

برنج ۴ پیمانه
شیر 4 پیمانه
کره یا روغن حیوانی 100 گرم
 زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
کشمش و خلال پسته برای تزئین

 

طرز تهیه سوتی پلو با ماهی دودیمراحل پخت سوتی پلو با ماهی دودی

مرحله 1. گرفتن شوری ماهی دودی

در الین مرحله از پخت سوتی پلو با ماهی دودی، ابتدا پوست ماهی دودی را جدا کنید برای این کار می توانید آن را چند دقیقه روی حرارت بگیرید تا پوست آن به راحتی گرفته شود. سپس ماهی دودی را به قطعات دلخواه برش بزنید و آن را به مدت یک روز در آب سرد قرار دهید تا شوری اضافی آن از بین برود.

مرحله 2. خیس خوردن برنج:

ابتدا 4 پیمانه برنج را کامل بشویید تا آب آن زلال و شفاف شود. سپس برنج را از آب گرم کامل پر کنید تا برنج خیس بخورد اگر قصد دارید ماهی دودی را لابلای برنج ریخته و با آن بپزید به برنج نمک اضافه نکنید در غیر این صورت مقداری نمک در برنج بریزید.

مرحله 3. دم کردن زعفران:

بعد زعفران را پودر کنید و داخل یک لیوان بریزید و چند تکه یخ به آن اضافه کنید و حدود 15 دقیقه اجازه دهید بماند تا رنگ زعفران کاملا باز شود.

مرحله 4. حرارت دادن شیر:

سپس شیر را درون قابلمه ی تفلونی که می خواهید برنج را درست کنید بریزید و روز حرارت کم اجاق قرار دهید.

مرحله 5. اضافه کردن زعفران و برنج به شیر:

زعفران که رنگ آن باز شده است را به شیر اضافه کنید و مقداری نمک بیافزایید. بعد آب برنج را خالی کنید و برنج را داخل شیر بریزید و آن ها را مخلوط کنید.

توجه: در این مرحله در قابلمه را نگذارید.

مرحله 6. پخت برنج:

حرارت را کم کنید و هر چند دقیقه آن را هم بزنید تا شیر سر نرود و ته برنج نگیرد. زمانی که مطمئن شدید برنج کاملا پخته است و شیر جذب برنج شده است مرحله بعد را انجام دهید.

مرحله 7. اضافه کردن کره و دم گذاشتن برنج:

برنج را کاملا در وسط قابلمه جمع کنید و کره را روی برنج قرار  دهید و اجازه دهید کره کاملا جذب برنج شود، بعد برنج را درون قابلمه صاف کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم و به آرامی حدود 20 دقیقه دم بکشد.

مرحله 8. آماده سازی سوتی پلو:

سوتی پلو را می توانید بعد از دم کشیدن به صورت قالبی و زیبا در ظرف برگردانید.

مرحله 9. آماده سازی ماهی دودی:

ماهی دودی را می توانید با روغن سرخ کنید و آن را در کنار سوتی پلو میل کنید. و یا آن را سرخ کنید و تکه تکه کنید و در هنگام کشیدن سوتی پلو در ظرف ماهی دودی های تکه شده را لا به لای برنج قرار دهید و یا جوش آن را بدون سرخ کردن لابلای برنج در حال جوش بریزید تا با آب بپزد و دم بکشد. اما معمولا سوتی پلو با ماهی دودی به شکل جدا سرو می شود.

طرز تهیه سوتی پلو با ماهی دودینکات پخت سوتی پلو اردبیلی

نکته 1:برای درست کردن برنج دمی برای سوتی پلو، ابتدا برنج را باید 4 ساعت بگذارید خیس بخورد.

نکته 2: مقدار شیر باید دو بند انگشت از برنج بالاتر باشد.

نکته 3: برای تهیه سوتی پلو با ماهی دودی، حواستان باشد بیشتر از 20 دقیقه برنج روی حرارت نماند چون ته آن می گیرد و ممکن است برنج بسوزد و طعم آن تغییر کند.

نکته 4: برای این که سوتی پلو طعم بهتری داشته باشد در حین پخت برنج می توانید به مخلوط برنج و شیر، هل، دارچین و گلاب اضافه کنید. (اگر به ذائقه شما می خورد و دوست دارید)

نکته 5: برای تزئین سوتی پلو می توانید مقداری کشمش و خرما را با کره حدود 3 دقیقه تفت دهید و روی پلو خود را تزئین کنید و می توانید از خلال پسته و یا گوشت قلقلی و مرغ هم استفاده کنید.

نکته 6: استفاده از عرق هل نیز به خوش عطر شدن سوتی پلو کمک می کند.

نکته 7: سوتی پلوی اردبیل در کنار خورشت‌ هایی مثل خورشت هویج یا فسنجان نیز مصرف می شود.

در پایان:

از طرز تهیه سوتی پلو با ماهی دودی می توانید استفاده کنید و این غذای خوشمزه و لذیذ را درست کنید در کنار خانواده آن را میل کنید و لذت ببرید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.