Take a fresh look at your lifestyle.

طرز تهیه شربت زعفران و بیدمشک + شربت بیدمشک و خاکشیر

نوشیدن مایعات خنک در فصل گرم تابستان، تا حدی زیادی بدن را از گرما زدگی و عوارض آن حفظ می کند، اگرچه که بهترین نوشیدنی از نظر پزشکان و کارشناسان آب است اما گاهی برای ایجاد تنوع و بهره گیری از خواص بی شمار عرقیات گیاهی و سنتی می توان شربت های خنک و طعم داری درست کرد و از نوشیدن آنها هم لذت و هم بهره برد. شربت های سنتی و گیاهی از نظر ارزش غذایی خواص بسیاری دارند شربت های مناسب فصل تابستان مانند شربت بهار نارنج، و یا شربت زعفران و بیدمشک و .. . شربت بیدمشک از جمله نوشیدنی های سنتی با بیشمارخواص دارویی میباشد، یکی از بهترین نوشیدنی های تابستانی خانگی برای درمان گرمازدگی شربت زعفران و بیدمشک است. اگر به دنبال طرز تهیه شربت زعفران و بیدمشک و یا انواع دیگر شربت بیدمشک مانند شربت بیدمشک با خاکشیر هستید این مقاله را تا انتها بخوانید. همچنین خواص شربت زعفران و بیدمشک را نیز می توانید بخوانید.

طرز تهیه شربت زعفران و بیدمشک

طرز تهیه شربت زعفران و بیدمشک

مواد لازم جهت تهیه شربت زعفران و بیدمشک 

  • 3 قاشق سوپ خوری عرق بهارنارنج
  • یک دوم ق س گلاب ویک دوم ق س عرق هل و یک دوم ق س عرق بیدمشک
  • یک دوم قاشق مرباخوری پودر زعفران
  • 2 ق س شکر یا 2 ق م عسل
  • 1 پیمانه آب
  • 4 عدد یخ

طرز تهیه شربت زعفران و بیدمشک

ابتدا مقدار مشخص شده زعفران را در آب جوش ریخته تا حل شود، آب و شکر و تکه های یخ را درون مخلوط کن ریخته تا خوب مخلوط و یخ ها خورد شوند، حال به این مواد داخل مخلوط کن عرق بهار نارنج، گلاب، عرق هل، عرق بید مشک و زعفران آب کرده را اضافه کرده و دوباره خوب با مخلوط کن مخلوط کنید، حالا شربت ما آماده است شربت را درون پارچ ریخته و سرو کنید.

خواص شربت زعفران و بیدمشک

خواص بیدمشک

خواص بیدمشک:

بیدمشک تقویت کننده قلب، اعصاب و مجرک قوای جنسی است، این گیاه دستگاه گوارش را تقویت می کندف اشتها را افزایش می دهد، تقویت کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگان با عسل اعصاب را ارام می کند، همچنین عرق بیدمشک آرامش بخش و خواب آور است، جوشانده برگ یا پوست درخت بیدمشک، انگل و کرم های روده و معده را دفع می کند.
جوشانده گل بیدمشک همراه کمی شکر، ناراحتی های عصبی، افسردگی، دردهای عصبی و روماتیسمی را درمان میکند.

خواص زعفران: 

تقویت اعصاب و خلق و خو و درمان افسردگی، بهبود گردش خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، درمان سرما خوردگی به دلیل داشتن طبع گرم، سلامت جنسی، تقویت پوست و بهبود حافظه برخی از فواید زعفران هستند که با خوردن شربت بیدمشک و خاکشیر می توانید از این مزایا برخوردار شوید.

طرز تهیه شربت بیدمشک و خاکشیر

طرز تهیه شربت بیدمشک و خاکشیر 

مواد لازم جهت تهیه شربت بیدمشک و خاکشیر

  • خاکشیر ریگ شور شده: 4 قاشق غذا خوری
  • شکر: 4 قاشق غذا خوری
  • زعفران دم کرده: 2 قاشق مربا خوری
  • آب: 2 لیوان
  • عرق بیدمشک: 1 لیوان

طرز تهیه شربت بیدمشک و خاکشیر

1.در ابتدای کار خاکشیر را درون یک ظرفی ریخته و به آن آب اضافه می کنیم، سپس با چنگال آنقدر هم زده تا دانه های خاکشیر باز شده و گلوله ها از بین بروند.
2.سپس بعد از اینکه خاکشیر ته نشین شد، آب روی آن را خالی می کنید تا چوب های ریز و بقیه مواد که بر روی آب آمده اند از خاکشیر جدا شوند.
3. آنقدر باید این عمل را انجام دهید تا آب روی خاکشیر کاملا زلال و شفاف شود.
4. حالا بار دیگر روی خاکشیر آب بریزید و سپس به آرامی آن را در ظرف دیگر بریزید تا شن های ته نشین شده در ته ظرف باقی بماند این عمل را هم چندبار انجام دهید تا خاکشیر ها کاملا شسته شوند.
5. حالا خاکشیر را به همراه آب، عرق بیدمشک، زعفران دم کرده و شکر در پارچ بریزید و خوب بهم بزنید تا شکر در مواد حل شود.
6.چند تکه یخ به مواد اضافه کرده و شربت را درون پارچ یا لیوان سرو کنید.

و در پایان:

بیدمشک گیاهی است معطر که از عرق این گیاه برای تهیه انواع شربت ها استفاده می شود، طعم عرق بیدمشک کمی به تلخی میزند، برای همین بسیاری از خوردن شربت بیدمشک امتناع می کنند. ما در این مقاله سعی کردیم به خواص گیاه بیدمشک پرداخته و طرز تهیه معروف ترین انواع شربت بیدمشک را به شما آموزش دهیم، امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.