Take a fresh look at your lifestyle.

علت خوابیدن در قبر قبل از دفن میت چیست؟

آیا قبل از این که میت را دفن کنند یک فرد درون قبر می خوابد و بعد میت را دفن می کنند؟ آیا می دانید علت آن چیست؟ افرادی را دیده ایم که قبل از دفن میت درون قبر او می خوابند و ممکن است برخی علت آن را ندانند، علت خوابیدن در قبر قبل از دفن میت چیست؟ در این پست می خواهیم در مورد این موضوع و اینکه خوابیدن در قبر چه حکمی دارد صحبت کنیم. برای دانستن چرا روی سنگ قبر آب می ریزند؟ چرا تا قبل از چهلم سنگ قبر نمی گذارند؟ کلیک کنید.

علت خوابیدن در قبر قبل از میت

خوابیدن در قبر قبل از دفن میت طبق روایت ها می تواند دلیل های مختلف داشته باشد که به برخی از آن ها در زیر اشاره می گردد.

تجسم کردن دوران بعد از مرگ

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، روایتی مستقیم از پیامبران و پیشوایان دینی یافت نشده است مبنی بر این که انسان زنده را به خوابیدن در قبر توصیه کرده باشند.

و همچنین روایتی هم نیامده مبنی بر این که مومنان را از این کار باز دارد.

بیشتر بخوانید: چله بری در قبرستان چگونه انجام می شود و چله بری یعنی چه؟

در روایت های فراوانی پیامبران و امامان به مومنان و مسلمانان توصیه کرده اند که همیشه به یاد قبر و مشکلات آن باشند. مومنان برای این منظور می توانند با مشاهده قبر و یا حتی خوابیدن در آن، دوران بعد از مرگ را تجسم کنند.

 

در یک حدیث نقل شده است:

امام صادق(ع) به ابوبصیر فرمودند: “آیا پیش نیامده که ناراحت و غمگین شوی؟”

ابوبصیر با سوگند، پاسخ مثبت می‌دهد، و سپس حضرت به او توصیه می نماید: “هرگاه این‏گونه نارات و غمگین شدى، به یاد مرگ باش، زمانی که همه ی قسمت های بدنت از هم جدا می‌شود! وقتی که چشمان ‌پوسیده‌ ات بر گونه ‏هایت می‌افتد! هنگامی که کرم‏ ها گوشت تنت را می‌خورند و هنگام جدا شدنت را دنیا! و به یاد تنهایى‏ ات در قبر باش. چنین چیز هایی تو را وادار می‌کند که در این دنیا کار نیک انجام بدهی و از این که در این دنیا حریص و طمع کار باشی جلوگیری می‌کند.

فردی که از لحاظ روحی و روانی به قبرستان برود و در قبر بخوابد به چنین توصیه هایی بهتر و راحت تر عمل می کند.

پاک شدن گناهان

از زمان قدیم تا به اlروزه گفته شده است خوابیدن در قبر ثواب بسیار فراوان دارد. فردی که در قبر خالی بخوابد باعث می شود گناهانش ریخته، از بین برود و به فردی پاک تبدیل شود. همچنین برای میتی که قرار است در آن قبر گذاشته شود آرامش می آورد و باعث آرامش روح آن فرد مرده می شود.

برداشتن فشار قبر

حجت الاسلام و المسلمین جاودان از علمای اخلاق تهران ضمن اشاره به هراس حضرت خدیجه از فشار قبر گفت: رسول خدا قبل از این که ایشان را دفن کنند، در قبرشان خوابید تا خدا فشار قبر را از حضرت خدیجه (س) بردارد.

در زمان رسول خدا که پیامبر دعوت و تبلیغ دین را بر عهده داشت. در این دوره با حضرت خدیجه (س) آشنا می شوند که ایشان ثروتمند ترین زن عرب بودند. و پیامبر با حضرت خدیجه ازدواج می کنند.

بیشتر بدانید: بهترین کار خیر برای اموات چیست؟

زمانی که حضرت خدیجه و پیامبر ازدواج کردند همچنان به تبلیغ دین ادامه می دادند و در شعب ابی طالب بودند، در آن زمان قریش همه ی معامله ها را با شعب ابی طالب قطع کرده بودند و افراد به سختی نیاز های خود را برطرف می کنند و در این دوره تمام ثروت حضرت خدیجه صرف شعب ابی طالب شد.

حضرت خدیجه سی سال با پیامبر زندگی کرده بودند اما باز هم از ایشان حیا داشتند. زمانی که حضرت خدیجه فوت شدند، پیامبر از نزدیکان خود درخواست کرد که با لباسی از خودشان ایشان را کفن کنند و در قبر حضرت خدیجه بگذارند.

حضرت خدیجه قبل از مرگ به پیامبر گفته بودند: آقا من خیلی از فشار قبر می ترسم.

به همین دلیل رسول خدا قبل از این که ایشان را دفن کنند آمد در قبرشان خوابید. پیامبر فرمود من از خدا خواستم فشار قبر را از شما (حضرت خدیجه) بردارد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.