Take a fresh look at your lifestyle.

اطلاعات کامل در مورد عیدی و میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹

همیشه این وقت از سال که میشه سوالاتی در مورد عیدی و میزان افزایش حقوق کارگران در سال 99 برای خانواده ها پیش می آید ، خب این امری کاملا طبیعی است بخصوص در این وضعیت اقتصادی و تورم ، خانواده ها مشتاقند بدانند که در سال 99 چقدر افزایش حقوق خواهند داشت و از همه مهمتر عیدی کارگران در سال 99 چقدر است و در چه تاریخی واریز می شود. از این رو در این مطلب به بررسی کامل این موضوع می پردازیم.

میزان افزایش حقوق کارگران در سال 99 چقدر است؟

افزایش حقوق کارگران در دست شورای عالی کار که شامل نمایندگان کارگری، نمایندگان کارفرمایی و نمایندگان وزارت کار است تعیین می گردد. این شورا باید هر سال مطابق ماده 41 قانون کار با توجه درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می گردد ، نقاط مختلف کشور و همچنین صنایع گوناگون میزان حداقل مزد کارگران را مشخص کند.

در هنگام تعیین حداقل حقوق کارگران فاکتور هایی همچون شرایط روحی و جسمی کرگران و همچنین خصوصیات شغل دخیل نمی باشند و حداقل حقوق یک کارگر در سال 99 باید به اندازه ی باشد که بتواند امورات خانواده با جمعیت متوسط بگذراند.

افزایش حقوق کارگران همچنان در دست تحلیل و بررسی است!

گفته های علیرضا حیدری عضو شورای عالی کار

علیرضا حیدری عضو شورای عالی کار در رابطه با ماده 41 قانون کار و دستمزد کارگران چنین گفت :

شورای عالی کار مطابق ماده 41 قانون کار عمل کرده و خارج از آن نمی تواند عمل نماید و هر پیشنهاد و توصیه ای که در خصوص این ماده و بیرون از شورای عالی کار بیان شود صرفا در حد یک تماس تلفنی می باشد.

وی در ادامه افزود : به نظر من صحبت هایی که در رابطه با حقوق کارگران می شود باید در شورای عالی کار و محوریت ماده 41 قانون کار و بند های 1 و 2 آن که مدت هاست در راس کار ما بوده انجام گیرد.

اعضای شورای عالی کار برای اینکه حداق حقوق کارگران را تعیین کنند ، میزان تورم سالیانه کشور را بررسی می کنند و بعد از تعیین رقم سبد معیشتی خانواده ها به سراغ تعیین حقوق کارگران می روند.

اعضای شورای عالی کار برای تعیین میزان دستمزد کارگران از ابتدای سال میزان تورم سالیانه کشور را رصد می‌کنند و بعد از تعیین رقم سبد معیشت خانوار که بر اساس خوردنی و آشامیدنی تعیین می شود اقدام به تعیین حقوق کارگران می‌کنند.

حقوق کارگران در سال 99 چند درصد رشد خواهد کرد؟

دولت، افزایش ۱۵ درصدی را در حقوق کارکنان خود تعیین نمود است

نماینده کانون عالی شوراهای اسلامی درکمیته دستمزد، آقای فرامرز توفیقی درباره با میزان افزایش حقوق کارگران در 99 گفت :

برای تعیین حداقل حقوق کارگران باید عواملی که بر سبد معیشت خانواده ها تاثیر گذار است بررسی شود اما دیگر مثل گذشته نمی توان سبد معیشت خانواده ها را بر اساس خوردنی ها و آشامیدنی ها تعیین نمود و باید میزان تورم در بحث مسکن و مواد غذایی ، بهداشت و حمل و نقل را نیز در تعیین افزایش حقوق سال 99 نظر گرفت.

وی در ادامه گفت : با شرایط کنونی دیگر مثل سایق نمی توان تاثیر سبد مواد غذایی را در معیشت خانواده ها بسنجیم و بعد از محاسبه لازم میزان افزایش حقوق را تعیین نماییم.

همانطور که مشاهده می کنید اکنون با تورم ۱۵۰ درصدی در حوزه مسکن ، تورم 50 درصد در حوزه خوراکی ها ، تورم ۳۸ درصدی در حوزه بهداشت و درمان ، تورم ۴۲ درصدی در حمل و نقل و تورم ۱۸ درصدی در ارتباطات رو برو می باشیم و باید تمامی این موارد در تعیین افزایش حقوق کارگران در نظر گرفته شد.

علیرضا توفیقی افزود : اگر فقط به بررسی تورم سبد خوراکی در معیشت خانواده ها بپردازیم مانند سال های قبل در آخر سال قیمت مرغ ، برخ و گوشت را پایین می آوریم و با یک محاسبه ساده به یک میزان ترم پایین می رسیم که این ما را از عدد واقعی افزایش حقوق کارگران دور می کند.

ما می معتقدیم که حداقل حقوق بر اساس سبد معیشت واقعی نیست و بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار اجرا نمی‌شود اما دیگر لازم است که برای یک بار هم که شده میزان واقعی سبد معیشت را اعلام کنیم. برای یک خانواده ۳.۳ نفری در سال 97 برای حداقل زندگی سبد معیشتی برابر با ۲ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان و در سال ۹۸ حدود ۳ میلیون ۸۰۰ هزار تومان است.

در سال 97 اعضای شورای عالی کار پس از تعیین سبد معیشت خانوار تصمیم گرفتند که حقوق کارگران ۳۶.۵ درصد معادل ۴۰۰ هزار تومان افزایش یابد. با اعمال 36 و نیم درصدی پایه حقوق کارگران در 98 به به یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید و حداقل حقوقی که یک فرد مجرد با در نظر گرفتن سنوات ، حق مسکن و بن کارگری دریافت می کرد برابر بود با ۱۸ میلیون و ۶۸ هزار و ۸۲۰ ریال شد که به نسبت سال ۹۷، ۴۷ درصد افزایش یافت.

صحبت های فرامرز توفیقی نماینده کانون عالی شورا‌های اسلامی درباره افزایش حقوق کارگران

دولت، افزایش ۱۵ درصدی را در حقوق کارکنان خود تعیین نمود است و رئیس سازمان برنامه و بودجه محمد بافر نوبخت گفت بود که ممکن است تا آخر سال شاهد کاهش نرخ تورم و رونق تولید و اقتصادی باشیم و بر مبنای میزان تورم،‌ درباره افزایش حقوق، تصمیم گیری شود.

میزان افزایش حقوق کارگران را در سال 99 باید بگونه ای تعیین شود که خانواده ها با این وضعیت تورم بتوانند از پس نیاز های حداقلی خانواده خود بر آیند. تا به حال به منظور تعیین رقم هزینه سبد معیشت کارگران سه جلسه برگزار شده است که به علت تفاوت نظر بین گروه کارگری و کارفرمایی و طرح مباحثی غیر از موضوع تعیین رقم سبد معیشت بی نتیجه ماند.

میزان عیدی کارگران در سال 98

علاوه بر میزان افزایش حقوق سال 99، کارگران در ماه های پایانی سال دغدغه دریافت عیدی را دارند.

نماینده کانون عالی شورا‌های اسلامی فرامرز توفیقی با اشاره به میزان پرداخت عیدی کارگران گفت: عیدی کارگران همانند سال های گذشته طبق قانون ۲ برابر حداقل دستمزد کارگران و کمتر از 3 برابر است که واریز می شود.

همچنین طبق قانون کار تمامی مراکز شغلی که مشمول قانون کار هستند در پایان هر سال به هر یک از کارگران خود برابر با شصت روز آخرین مزد به عنوان پاداش و عیدی پرداخت نمایند.

و از آنجایی با تصویب شورای عالی کار کمترین دستمزد کارگران در سال 98 برابر است با یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان میزان عیدی کارگران در سال 98 معدل ۳ میلیون و ۳۴ هزار تومان می باشد.

افرادی که به دلیل سابقه کار بیشتر حداقل حقوق دریافتی آنها از حداقل دستمزد بیشتر است، باید عیدی آنها باید دو برابر پایه حقوق باشد. بطور مثال اگر حقوق پایه بیمه شده ای برابر با 2/5 ملیون باشد ، عیدی آنها باید برابر با 5 ملیون باشد.

نکته قابل توجه اینجاست که قانون کار برای مبلغ عیدی سقفی در نظر گرفته است همانطور که گفتیم عیدی نباید از سه برابر «حداقل دستمزد مصوب» بیشتر شود از این رو

مبلغ دریافتی کارگران به عنوان عیدی در پایان سال 98 بین ۳ میلیون و ۳۴ هزار تومان

و حداکثر عیدی نیز معادل ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۴۷ تومان است.

کارفرمایان علاوه بر پرداخت عیدی موظف است که کارگرانی که بیشتر از 1 سال مشغول به کارند باید معادل یک پایه حقوق به عنوان حق سنوات یا همان مزایای پایان خدمت پرداخت کند. برخی از کارفرمایان این حق سنوات را به در پایان قطع همکاری با تسویه حساب مالی پرداخت می کنند و برخی نیز به همراه عیدی در پایان هر سال حق سنوات را پرداخت می کنند.

زمان پرداخت عیدی کارگران

این نماینده کانون عالی شورا‌های اسلامی در کمیته دستمزد در رابطه با زمان پرداخت عیدی کارگران گفت: مانند هر سال زمان پرداخت عیدی کارگران به تصمیم کارفرمایان بستگی دارد ممکن است بعضی در ماه بهمن دریافت کنند و برخی نیز در اسفند ماه.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.