Take a fresh look at your lifestyle.

فضیلت خواندن زیارت عاشورا از نگاه ائمه و بزرگان

زیارت عاشورا از دعاهایی است که ائمه معصومین و بزرگان اسلام خصوصا امام زمان(ع) همواره بر خواندن آن تاکید زیادی داشته اند و خود نیز بر خواندن زیارت عاشورا مداومت داشته اند و حتی یکی از علل موفقیت و رسیدن به درجات والای خود را خواندن زیارت عاشورا و مداومت آن برشمرده اند.

در کتاب مفاتیح الجنان، حدیثی از امام باقر(ع) در ثواب زیارت عاشورا آمده است که می‌فرمایند: حقیقتا زیارت عاشورا دعایی است که ملائکه آن را تلاوت میکنند و با خواندن زیارت عاشورا خداوند برای تو هزاران حسنه مینویسد و به درجه شهادت کسی که با امام حسین (ع) شهید شده باشد نائل خواهی شد.

فضیلت خواندن زیارت عاشورا و تاکید امامان و علمای دین بر خواندن آن

دستیابی به محبت و عشق امام حسین (ع) از راههای مختلفی امکان پذیر است. هر ساله کاروانهای زیارت کربلا برای زیارت آن حضرت و نشان دادن محبت خود به سالار کربلا با پای پیاده روانه کربلا میشوند و از برکات این زیارت بهره مند می شوند. اما گاهی زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) برای همه امکان پذیر نیست، در این حالت سریعترین راه برای راهیابی به بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) خواندن زیارت عاشورا و مداومت به خواندن این زیارت است.

برکات خواندن زیارت عاشورا در کلام امامان و معصومین

امام محمد باقر علیه السلام در پاسخ به چگونگی زیارت امام حسین علیه السلام از راه دور فرمودند: پس ازعرض سلام به آن حضرت، دو رکعت نماز بخوان و سپس زیارت عاشورا بخوان، پس از خواندن این زیارت در حقیقت او را به چیزی خواندی که هر کس از ملائکه که بخواهند او را زیارت کنند، حضرت را به آن می‌خوانند و هزاران حسنه برای تو نوشته می شود و هزاران زشتی و پلیدی از تو دور خواهد شد و مقام تو  هزاران  مرتبه بالا می رود.

در روایت دیگر از امام باقر (ع) آمده است: اگر مردم ارزش زیارت عاشورا امام حسین (ع) را می‌دانستند، از شدت شوق و علاقه می‌مردند و حسرت رسیدن به آن پاداش ها، جسم و روح آنها را ویران میکرد.

 همچنین امام صادق (ع) فرموده‌اند: خداوند سوگند خورده است که زیارت کسی که زیارت عاشورا را تلاوت نماید، قبول کند وحاجاتش را برطرف سازد. حق شفاعت و دستگیری کردن از دیگران را به وی عطا نماید، همچنین او را از آتش جهنم دور کند و در بهشت برین جای خواهد داد.

زیارت عاشورافضائل خواندن زیارت عاشورا از نگاه معصومین:

  • زیارت امام حسین(ع) مانند زیارت خدا در عرش اوست.
  •  زیارت امام حسین(ع) بر هر مؤمنی که امامت ایشان را قبول دارد، واجب است.
  •  کسی که امام حسین(ع) را تنها برای رضایت خداوند زیارت کند، خداوند تمامی گناهان او را می آمرزد.
  •  اگرکسی بدون داشتن دلیل موجه  امام حسین(ع) را زیارت نکند، از اهل آتش خواهد بود.
  •  کسی که امام حسین(ع را زیارت نکند شیعه اهل بیت نیست.

بیشتربخوانید: دانلود زیارت عاشورا زیبا همراه با متن

برکات خواندن زیارت عاشورا در کلام علما و بزرگان دین

فضیلت خواندن زیارت عاشورا از نگاه آیت الله بهجت

آیت اللّه العظمی بهجت مرجع بزرگ، درباره فضیلت زیارت عاشورا گفته اند: «مضمون زیارت عاشورا گواه و روشن کننده عظمت آن است. این زیارت که از حدیث های قدسی است همواره مورد توجه علما و اساتید دینی بوده و با وجود مشغله فراوان علمی که علمای دین داشته اند اما خواندن زیارت عاشورا جزء برنامه های روزانه آنان بود.

مرحوم آیت اللّه شیخ محمدحسین اصفهانی از خداوند می‌خواست آخرین کلمات عمرش، زیارت عاشورا باشد و پس از آن به سوی پرودگار خود رهسپار شود؛ خداوند نیز دعای وی را مورد اجابت قرار داد و پس از پایان یافتن زیارت عاشورا به دیار باقی شتافت و قرین رحمت گردید».

 فضیلت خواندن زیارت عاشورا از نگاه آیت الله دستغیب 

گفته شده که مرحوم میرزا در سی سال آخر عمرش، بر خواندن زیارت عاشورا مداومت کرد و اگر روزی به سبب بیماری یا دلیل دیگری خواندن این زیارت برایش ممکن نبود، از کسی درخواست میکرد تا به جای ایشان زیارت عاشورا بخواند. مرحوم قاضی می‌گفتند: «هر چه دارم از سید الشهداء علیه السلام و قرآن دارم».

آیت الله دستغیب برای بیان برکت خواندن زیارت عاشورا حکایتی را به این شکل روایت کرده اند که یکی از عالمان نجف در خواب حضرت عزرائیل را درحالی که روح عالمی ار قبض کرده بود ملاقات میکند و از احوال روح آن عالم سوال میکند. ملک الموت میفرماید که روح آن عالم به دلیل خواندن مداوم زیارت عاشورا در بهترین حالت است و خداوند هزار ملک را برای او قرار داده است.

گفته شده بعد از رحلت‌شان، کسی ایشان را در خواب دید و سوال کرد: «چه عملی در آنجا مهم‌تر است؟»، فرمود: «زیارت عاشورا، و من پشیمانم که چرا روزی یک بار زیارت عاشورا را قرائت کردم و دوبار نخواندم!».

فضیلت خواندن زیارت عاشورا از نگاه شیخ عبدالهادی حائری مازندرانی

از پدر خود، حاجی ملا ابوالحسن نقل کرده است که من حاج میرزا علی نقی طباطبایی را بعد از رحلتش در خواب دیدم، و به او گفتم: «آیا آرزویی داری؟»، گفت: «یک آرزو دارم و آن این است که چرا در دنیا هر روز زیارت عاشورا نخواندم.» رسم سید این بود که در تمام دهه اول محرم، زیارت عاشورا می‌خواند، ولی بعد از مرگ، افسوس می‌خورد که چرا در تمام ایام سال، موفق به این زیارت نبوده است.

فضیلت خواندن زیارت عاشورا از نگاه آیت اللّه شبیری زنجانی

آیت الله زنجانی نیز مانند سایر علما بر خواندن زیارت عاشورا تاکید داشتند و روایت کرده اند که فرزند حاج سید محمد بجنوردی که به دلیل عارضه یک از چشم هایش را از دست داده بود به جهت خواندن هر روزه زیارت عاشورا و تاکید بر آن سلامت چشمش را به دست آورد.

 فرزند علامه دکتر محمد هادی امینی می نویسد

چندین سال بعد از درگذشت پدرم در عالم خواب پدرم علامه امینی را در احوالی نیکو یافتم و دلیل حال خوبش را جویا شدم ایشان فرمود در گذشته بارها به تو یادآوری کرده بودم اما اکنون نیز توصیه میکنم هیچگاه خواند زیارت عاشورا را ترک نکنی.

دلایل تاکید بر زیارت عاشورا

مضمون زیارت عاشورا نشاندهنده عظمت آن است، مخصوصاً وقتی از امام صادق (ع) روایت شده ؛ زیارت عاشورا بخوان و در خواندن آن مداومت داشته باش، من به خواننده زیارت عاشورا چند چیز را ضمانت می کنم:

– زیارت شخص پذیرفته می شود.

– خواندن زیارت عاشورا توسط شخص مورد سپاس قرار می گیرد.

– سلام کسی که زیارت عاشورا بخواند بطور مستقیم و بی واسطه به امام حسین (ع) می رسد و حاجات وی برآورده می شود و با دست خالی بازنمیگردد.

امام صادق(ع) به قداست خداوند سوگند خورده اند که، هر کس امام حسین (ع) را با این زیارت از نزدیک و یا از دور زیارت کند، هر حاجتی داشته باشد برآورده می شود.

سفارش امام زمان (عج)
در حکایت تشرف حاج سید احمد رشتی به خدمت امام زمان (عج) در سفر حج، آن حضرت فرمود: «چرا شما عاشورا نمی خوانید؟! عاشورا! عاشورا!!.»

توصیه هایی برای خواندن زیارت عاشورا

شریف شیروانی به روایت از علی بن محمد هادی علیه السلام نقل می کند: کسی که زیارت عاشورا بخواند و هنگامی که به عبارت لعن رسید یک مرتبه بگوید: «اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذالک. اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله» و صد مرتبه بگوید: «اللهم العنهم جمیعاً».

و عبارت سلام را نیزچنین بخواند:

«السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله ابداً ما بقیت و بقی اللیل و النهار، و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم»

و صد مرتبه بگوید: «السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین»؛

مانند این است که تمام صد لعن و صد سلام را از اول تا آخر خوانده باشد.

تنها خداوند از رحمت اهل بیت (ع) و وسعت برکات آنها آگاه است. رحمت آن بزرگواران تابع رحمت پروردگار است. یکی از آداب زیارت این است که یقین داشته باشیم حیات و ممات ائمه معصومین هیچ تفاوتی ندارد و همواره آنان را حاضر و ناظر بدانیم. زیارت آرامگاه های آن بزرگواران به مانند ملاقات آنهاست حتی در صورت عدم راهیابی به اماکن شریفه مانند مرقد مطهر امام حسین (ع) خواندن زیارت عاشورا همان برکات و الطاف الهی را به همراه خواهد داشت.

 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.