Take a fresh look at your lifestyle.

هپاتیت چیست و چگونه منتقل می شود؟

کبد و سلول های کبدی عضوی فعال در بدن هستند و وظایف متعددی در بدن ایفا می کنند، که از جمله ی آنها سم زدایی خون، ذخیره ویتامین ها و تولید هورمون‌ها میباشد، به طور کلی تصفیه ی همه ی خوراکی هایی که ما در طول روز از آنها تغذیه میکنیم به کبد برمیگردد، حال اگر این سلول ها دچار مشکل شوند موجب بیماری و مشکلاتی در بدن خواهند شد و باعث به وجود آمدن بیماری به نام هپاتیت می شوند.

هپاتیت می تواند به دیگران منتقل شود برای اینکه بدانید هپاتیت چیست و چگونه منتقل می شود این متن را تا انتا بخوانید. ما در این مطلب سعی داریم که راجب هپاتیت، راه های به وجود آمدن آن، و انواع آن بیشتر توضیح دهیم، با ما همراه باشید.

هپاتیت چیست؟

به طور کلی به التهاب کبد و سلول های کبدی هپاتیت گفته می شود که ممکن است بر اثر بیماری های مختلف از جمله روماتیسمی، بیماری خود ایمنی و ژنتیکی پدید آید ؛ و یا ممکن است به دلیل بالا رفتن میزان سموم در بدن و همچنین بیماری هایی عفونی و ویروس های مختلف مانند سرخچه و آبله مرغان، و یا به دلیل مصرف برخی داروها و یا مصرف بیش از حد الکل پديد آيد. علت اصلی این بیماری ویروس ها هستند.

همچنین بخوانید: کبد چرب چیست؟

سه نوع اصلی هپاتیت به A، B و C  تقسیم میشود:

قبل از پرداختن به انواع مختلف هپاتیت بهتر است با علائم هپاتیت آشنا شویم:

از جمله علائم این بیماری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زردی پوست
  • سفیدی چشم ها
  • استفراغ
  • خستگی
  • درد شکم
  • تب
  • تیره شدن رنگ ادرار
  • بی میلی 

انواع بیماری هپاتیت:

بیماری هپاتیت یک بیماری کبدی است و به سه نوع اصلی تقسیم می شود در ادامه انواع هپاتیت را نام می بریم و اطلاعاتی درباره هر کدام به شما ارائه می دهیم سپس برای درمان انواع هپاتیت راهکارهایی خواهیم گفت.

دسترسی سریع به مطالب

هپاتیت B:

ویروس هپاتیت ب یکی ازخطرناک ترین انواع هپاتیت را به وجود می آورد در بسیاری از بیماران در مراحل اولیه بیماری و عفونت اثری از بیماری دیده نمی‌شود در واقع فرد بدون این که بداند، به ویروس آلوده شده و میتواند آن را منتقل کند. این بیماری در مادران باردار میتواند به احتمال 90 درصد به جنین نیز منتقل شود و ممکن است نوزاد در آینده دچار بیماری های کبدی، نارسایی و حتی سرطان کبد شود.
روش‌های انتقال هپاتیت B عبارتند از:

هپاتیت B چگونه منتقل می شود؟

  1. رابطه زناشویی محافظت نشده با فردی که آلوده به این ویروس است از طریق خون، بزاق دهانی، یا با ریختن منی یا ترشحات واژنی‌اش در بدن فرد دیگر موجب ابتلای او میشود.
  2. استفاده از سوزن و سرنگ مشترک که فرد آلوده قبلا از آن برای تزریق مواد و … استفاده کرده است.
  3. انجام تاتو روی پوست با سوزن‌های غیر بهداشتی
  4. استفاده ی اجسام تیز آلوده در مراکز درمانی، بهداشتی و آرایشگاه ها و همچنین در دندان پزشکی ها
  5.  استفاده از وسایل شخص آلوده، مانند مسواک و وسایل اصلاح و…
  6. انتقال از راه تزریق خون

همچنین بخوانید: غذاهای ممنوعه برای افراد مبتلا به فیبروز کبدی

در این نوع بیماری مادر آلوده از طریق شیردهی به فرزندش و همچنین مادران باردار می توانند این بیماری را به جنین داخل شکم خود منتقل کنند.

درمان هپاتیت ب:

برای هپاتیت B در حال حاضر درمانی وجود ندارد و به این صورت است که پزشک با تجویز دارو سعی می کند این بیماری را کنترل کرده و از آسیب رسیدن به سلول های کبدی جلوگیری کند.با این وجود از طریق واکسینه شدن در بسیاری از کشورها میزان مبتلا شدن به هپاتیت نوع B و A به میزان 95 درصد کاهش یافته است.

هپاتیت C:

این بیماری در اثر عفونت با ویروس هپاتیت سی که در سلول‌هاي كبدی میتوانند زندگی کنند به وجود می آید، اين ويروس می تواند در سلول های کبدی تکثیر شده و منجر به آسيب دائمی كبد و تورم کبدی و سرطانهای مربوط به آن و نارسايی كبد و حتی مرگ شود. ویروس هپاتیت سی مسری هست ودر صورت ابتلای فرد به نوع حاد آن بسیار خطرناک برای دیگران میباشد.
در ایران حدود 200 تا 300 هزار نفر به این ویروس مبتلا هستند. تفاوتی که این نوع هپاتیت با دیگر انواع آن دارد در علایم آن هست و در این بیماران زردى پوست یا زردى سفیدى چشم دیده نمیشود.

روش‌های انتقال هپاتیت C عبارتند از:

  1. استفاده از سرنگ و سوزن مشترك که در خیلی از کشورها بیشترین علت ابتلا به این بیماری بوده است.
  2.  حجامت کردن، تاتو روی پوست، سوراخ كردن گوش، خدمات پزشكی و دندانپزشكی در محلهای نامطمئن و با وسايل آلوده
  3. دريافت یا اهدای خون و یا عضوی از بدن در گذشته عامل انتقال این بیماری بوده است
  4. همچنین پزشكان و كاركنان بیمارستانها و مراکز درمانی در صورت تماس با ویروس هپاتیت C مبتلا به این بیماری خواهند شد.
  5.  امکان انتقال ويروس هپاتيت C ازمادران آلوده به جنين بسيار زياد است و در هنگام زایمان به این دلیل که ممکن است خون مادر و نوزاد با هم مخلوط شوند احتمال انتقال این بیماری وجود دارد.

هپاتیت نوع سی در مواردی چون تماس جنسی و از طریق شیردهی مادر به نوزادش
کمتر منتقل میشود مگر در مواقع زخم پستان مادر که احتمال انتقال فراهم میشود، به طور کلی علت اصلی  انتقال این نوع از بیماری، روش تزريقی است كه بیشتر از نصف موارد مبتلا به این بیماری از طریق تزریق میباشد.

درمان هپاتیت C:

درمان اصلی و مشترک در بیماری هپاتيت C آمپولي است به نام اينترفرون. از طریق آمپول اينترفرون سيستم ايمني بدن را تقويت مي کنند و این امکان را فراهم میکنند تا فرد بتواند با ویروس ها به طور قوی تر عمل کند.

هپاتیت A:

عامل هپاتیت A ویروس H A V است و این ویروس باعث افزایش آنزیم های کبدی میشود. و راه های انتقال از طریق مدفوع، دهان ،آب آلوده ، غذای آلوده و دست های آلوده میباشد. این ویروس از طریق مدفوع از شخص آلوده دفع میشود، و در واقع اصلی ترین راه انتقال در جاهایی که نکات بهداشتی در دستشویی ها رعایت نشده و دست ها به خوبی با آب و صابون شسته نمیشود به راحتی قابل انتقال است. نبود بهداشت در یک منطقه و میزان جمعیت آنجا از عوامل اصلی شیوع این بیماری میباشد.

راه‌های انتقال هپاتیت A عبارتند از:

  1. عدم رعایت بهداشت فردی
  2. آشامیدن آب آلوده
  3. خوردن میوه و سبزیجات و در کل غذاهای آلوده
  4. خوردن غذاهای دریایی آلوده

میتوان گفت بیشتر کودکان زیر ده سال هپاتیت نوع A را دارا میباشند، هپاتیت A خیلی خطرناک نیست و در 99 درصد موارد بعد از یک یا دو هفته کودک بدون مصرف دارو بهبود پیدا میکنند.

درمان هپاتیت A:

در قانون کلی بیماری هپاتیت A درمان خاصی ندارد وافراد با استراحت کافی و بدون دارو خود به خود بهبود پیدا میکنند، پزشک برای این دسته از بیماران رژیم غذایی با ویتامین بالا و پرکالری و با چربی کم تجویز می کند، مصرف خوراکی هایی مثل مرغ، ماهی، لبنیات، حبوبات به این دسته از بیماران توصیه میشود، همچنین مصرف مایعات در این دسته افراد اهمیت بسزایی دارد و در صورت کم آبی باید به آنها سرم تزریق شود.

امیدواریم به خوبی متوجه شده باشید که هپاتیت چیست و چگونه منتقل می شود و همچنین انواع هپاتیت و روش درمان هر کدام را آموخته باشید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.