Take a fresh look at your lifestyle.

چرا پنجشنبه ها به قبرستان می رویم؟

از زمان قدیم مرسوم بوده است افراد برای فاتحه دادن اموات پنجشنبه ها به قبرستان می رفتند و یا در این روز برای اموات و مردگان خیرات می دادند، بر سر مزار اموات قرآن می خواندند و این رسم و اصول تا به امروز نیز ادامه داشته است. آیا می دانید چرا پنجشنبه ها به قبرستان می رویم؟ ممکن است به دنبال دلیلی باشید که چرا پنجشنبه ها به قبرستان می رویم. البته روز های دیگر هم افراد برای فاتحه دادن می روند ولی معمولا این کار را در پنجشنبه ها انجام می دهند. می خواهیم در این مطالب به دلیل این که چرا پنجشنبه ها به قبرستان می رویم اشاره کنیم. بهتر است با خواندن متن عربی سر فاتحه برای اموات با ترجمه فارسی برای آرامش روح درگذشتگان دعا کنیم.

بهترین زمان برای دیدار اموات

بهترین زمان برای دیدار و زیارت اموات، بعدازظهر پنجشنبه تا غروب است. البته صبح شنبه و جمعه از اذان صبح تا طلوع آفتاب دیدار اموات، برای بازماندگان دارای فضیلت است.

بهترین زمان ملاقات اموات عصر پنجشنبه است که پیامبر اکرم (ص) فرموده است: “شاید بهتر از آن صبح جمعه بین الطلوعین باشد.”

اما دیدار اموات در شب کراهت دارد. در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است:

مردگان را چون پیش از طلوع آفتاب زیارت کنید می شنوند و جواب شما را می دهند و اگر بعد از طلوع آفتاب زیارت کنید می شنوند و جواب نمی دهند.

چرا پنجشنبه ها به قبرستان می رویم؟

در حدیثی آمده است که در شب جمعه (پنجشنبه) اموات به کنار خانه هایشان می آیند و از خانواده خود انتظار دارند که برای آن ها خیرات و یا صدقه ای بدهند. به همین دلیل است خانواده ها در پنجشنبه به قبرستان می روند و برای اموات خود فاتحه می فرستند و خیرات می دهند تا روح مردگان در آرامش باشند.

خواندن فاتحه در شب چه حکمی دارد؟

طبق روایتی ارواح مردگان گاهی اوقات با اذن خداوند به ملاقات خانواده هایشان می روند و آن ها را می بینند. اگر خانواده در حال انجام کار خوب بودند احوال اموات هم خوب می شود، اگر خانواده را گرفتار و در حال بد ببینند ناراحت می شوند. اما زمان معینی برای ملاقات اموات با خانواده هایشات تعیین نشده است و روایت های مختلفی در این باره وجود دارد. در بعضی روایت ها گفته شده هر هفته، در بعضی دیگر هر ماه و در برخی هر سال یک بار ذکر شده است.

در روایتی آمده است که همه ی اموات مسلمان و غیر مسلمان به ملاقات خانواده های خود می روند. فقط هر یک از اموات بر اساس شان و منزلت و جایگاهی که دارند اجازه این کار را توسط خداوند پیدا می کنند.

همان طور که گفتیم برخی از اموات هر روز، برخی هر ماه و یا هر سال می توانند خانواده هایشان را ببینند. مسلمانان و مومنان اجازه دارند هر جمعه به دیدار خانواده و آشنایان بروند، این حداقل اجازه ای می باشد که خداوند به آن ها می دهد. اگر مومنان به دیدار بازماندگان بروند و آن ها را در حال انجام کارهای خوب و نیک ببینند بسیار شادمان می شوند و  در آن لحظه خدا را شاکر هستند. در مقابل وقتی کافران به ملاقات بازماندگان می روند و آن ها را در حال انجام کار خوب و صالح ببینند، حسرت می خورند.

طریقه خواندن نماز هدیه به اموات جمعه ها

زیارت اموات در پنجشنبه

احادیث درباره دیدار با اموات

امام صادق(ع) از حضرت علی(ع) نقل فرموده‌اند:

“مردگان خود را زیارت کنید زیرا آن ها به شما خشنود می‌شوند و شما هم حاجت‌های خود را هنگام زیارت قبور پدر و مادر از خدا بخواهید زیرا خداوند به واسطه دعایی که بر مزار آن ها می‌کنید حاجت شما را برآورده می‌کند.”

 امام صادق (ع) فرموده اند:

“هیچ مؤمن و کافری نیست که در هنگام ظهر نزد خانواده‌ی خویش حاضر نگردد. وقتی مؤمن خانواده‌اش را در حال انجام اعمال صالح می‌بیند، خداوند را حمد گوید و وقتی کافر خانواده‌ی خویش را در حال انجام اعمال صالح ببیند، بر آنان غبطه می‌خورد.”

چرا پنجشنبه آخر سال به دیدار اموات می رویم؟

وقتی فردی فوت می کند، جسمش در خاک است ولی ارتباط او با دنیا قطع نشده است. اگر شما به دیدار مرده بروید و یا با او درددل کنید و یا هر کار دیگری انجام دهید مردگان متوجه می شوند و می شنوند.

عواقب شب رفتن به قبرستان چیست؟

در حديثي از امام صادق(ع) نقل شده است:

“قسم به خداي متعال، مردگان رفتن شما را [بر سر قبورشان] مي‌دانند و با حضور شما مسرور مي‌شوند و با شما اُنس مي‌گيرند و بهره‌مند مي‌شوند.”

به همین خاطر افراد در پنجشنبه آخر سال برای شاد کردن اموات و این که به یادشان هستند بر سر مزار مردگان می روند و برایشان قرآن می خوانند، خواندن سوره های خاصی برای مردگان در روایت ها آورده شده است که می توانید آن ها را بخوانید، یا خیرات هر چند کوچک و کم هزینه می کنند و صدقه می دهند. با این کار مردگانی که در آن جا دفن شده اند بسیار خوشحال می شوند.

حضرت صادق(ع) فرموده اند:

“هر كس نزد قبر مؤمني 7 مرتبه سوره قدر را بخواند، خداوند فرشته‌اي مي‌فرستد كه پيش قبر ميت، خدا را عبادت كند. خداوند ثواب عبادت فرشته را براي ميت و كسي كه سوره قدر را خوانده مي‌نويسد، تا زماني كه خداوند وي را به واسطه اين عمل وارد بهشت كند.”

همان طور که از روایات دینی بر می آید بهترین زمان برای دیدار و زیارت اموات و اهل قبور بعد از ظهر پنجشنبه قبل از غروب آفتاب و همچنین روز دوشنبه است اما آیا درگذشتگان متوجه می شوند که خانواده یا نزدیکان آن ها به سر مزارشان رفته اند؟ پاسخ آیت الله مروجی طبسی را در ادامه بخوانید:

آیت الله مروجی طبسی اظهار کرد: در کتاب «وسایل الشیعه: ج 3، در باب دفن میت» روایات فراوانی در این زمینه ذکر شده است؛ از جمله باب استحباب زیارت قبور و درخواست حاجات از صاحب قبر و یا (درخواست حاجت) نزد قبر اگر صاحب قبر پدر و مادر فرد باشند. به عنوان مثال راوی می گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: آیا شما نیز به زیارت اموات و درگذشتگان خود می روید؟ امام(ع) فرمودند: «بله» سوال کردم: وقتی به زیارت آنها می رویم آنها از آمدن ما اطلاع پیدا می کنند؟ حضرت(ع) فرمودند: «آری! به خدا سوگند، آنها مطلع شده، خوشحال می شوند و احساس اُنس می کنند.»

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.