Take a fresh look at your lifestyle.

چیزی هایی که باید درباره ی اسکن MRI بدانیم!

یک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) اسکن یک روش معمول است که توسط بیمارستان ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. MRI از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از اندام ها و بافت های داخل بدن استفاده می کند.

توسعه MRI دنیای پزشکی را دگرگون کرد. از زمان کشف آن، پزشکان و محققان تکنیک های تصفیه شده برای استفاده از اسکن های MRI برای کمک به روش های پزشکی و نیز کمک در تحقیقات را ارائه می دهند.

این مقاله به طور خاص در اسکن MRI به طور خاص به نظر می رسد. همچنین مقالات در مرکز دانش ما در مورد سی تی اسکن، اسکن PET و اسکن سونوگرافی مورد استفاده قرار می گیرد.

حقایق سریع در اسکنرهای MRI

در اینجا برخی از نکات کلیدی در مورد اسکنرهای MRI وجود دارد. جزئیات بیشتر و حمایت از اطلاعات در مقاله اصلی است.

اسکن MRI یک روش غیر تهاجمی و بدون درد است. ریموند دامادان نخستین اسکنر MRI کامل بدن را ایجاد کرد، و نام آن را “Indomitable” گذاشت.

هزینه یک اسکنر MRI از 150،000 دلار آغاز می شود

ژاپن بیشترین اسکنر MRI را با 46.5 در صد میلیون نفر دارد.

یک اسکن MRI چیست؟

یک اسکن MRI با استفاده از یک آهنربای بزرگ، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای ایجاد یک تصویر دقیق در مقطعی از اندام ها و سازه های داخلی بیمار است.

خود اسکنر به طور معمول شبیه یک لوله بزرگ با یک میز در وسط است، به بیمار اجازه می دهد تا به تونل اسلاید وارد شود.

اسکن MRI از اسکن سی تی اسکن و اشعه X متفاوت است زیرا از اشعه یونیزه ای استفاده نمی کند که می تواند به طور بالقوه برای یک بیمار مضر باشد.

استفاده از MRI

یک اسکنر MRI در اکثر بیمارستان ها یافت می شود و یک ابزار مهم برای تجزیه و تحلیل بافت های بدن است.

توسعه اسکن MRI نشان دهنده یک نقطه عطف بزرگ برای دنیای پزشکی است، چرا که پزشکان، دانشمندان و محققان اکنون می توانند در داخل بدن انسان دقیقا با استفاده از یک ابزار غیر تهاجمی را بررسی کنند.

موارد زیر تنها برخی از نمونه هایی است که در آن یک اسکنر MRI استفاده می شود:

اختلالات مغز و نخاع

تومورها، کیست ها و سایر اختلالات در قسمت های مختلف بدن

آسیب یا غیرطبیعی مفاصل، مانند درد پشت

برخی از انواع مشکلات قلب

بیماری های کبد و سایر اعضای شکمی

علل درد لگن در زنان (مثلا فیبروئید، اندومتریوز)

مشكالت ناهنجاری رحمی در زنان تحت بررسی ناباروری

آماده سازی قبل از انجام اسکن MRI

قبل از انجام اسکن MRI، نیاز به آماده سازی برای بیماران وجود ندارد. در هنگام ورود به بیمارستان، ممکن است پزشکان از بیمار بخواهند که تغییری در لباسشان ایجاد کنند. همانطور که از آهن ربا استفاده می شود، مهم است که هیچ اسکریپت فلزی در اسکنر وجود نداشته باشد، بنابراین بیمار خانم مجبور به حذف هر طلا و جواهر فلزی یا لوازم جانبی است که ممکن است با دستگاه اختلال ایجاد کند.

گاهی اوقات، به بیماران مایع کنتراست، داخل وریدی (IV) ،تزریق می شود تا ظاهر یک بافت خاص بدن را بهبود بخشد.

سپس رادیولوژیست فرد را از طریق فرایند اسکن MRI و هر گونه سؤالی که ممکن است درمورد این روش داشته باشد، آگاه می کند.

هنگامی که بیمار به اتاق اسکن وارد شده است، دراز می کشد. کارکنان اطمینان حاصل می کنند و با فراهم کردن پتو یا بالشتک مناسب، به بیمار کمک میکنند.

گوشواره یا هدفون برای جلوگیری از صدای بلند اسکنر ارائه می شود. که با کودکان بسیار سازگار است؛ آنها می توانند به موسیقی گوش دهند تا آرامش هر گونه اضطراب داشته باشند.

اسکن ام ار آی

در طی یک اسکن MRI

هنگامی که در اسکنر MRI، تکنسین MRI از طریق اینترکسی صحبت می کند تا مطمئن شود که بیمار راحت است. آنها اسکن را شروع نمی کنند مگر اینکه بیمار آماده باشد.

در حین اسکن، ضروری است که باقی بماند. هر حرکت تصاویر ایجاد شده را مختل می کند که بسیار شبیه یک دوربین برای گرفتن عکس از یک شی متحرک است. صدای بلند از اسکنر می آید که کاملا طبیعی است. اگر بیمار در طول مراحل احساس ناراحتی می کند، می تواند با تکنیک MRI از طریق اینترکام صحبت کند و درخواست اسکن را متوقف کند.

پس از یک اسکن MRI

پس از اسکن، یک رادیولوژیست تصاویر را بررسی خواهد کرد تا بررسی کند که آیا تصاویر بیشتری مورد نیاز است یا خیر. اگر رادیولوژیست راضی باشد، بیمار می تواند به خانه برود. رادیولوژیست یک گزارش کوتاه برای دکتر آماده خواهد کرد که قرار ملاقات برای بحث در مورد نتایج را فراهم می کند.

MRI چگونه کار می کند؟

یک اسکنر MRI حاوی دو آهن ربا قوی است. این مهمترین بخش تجهیزات است.

بدن انسان عمدتا از مولکول های آب ساخته شده است که شامل اتم های هیدروژن و اکسیژن هستند. در مرکز هر اتم ذرات حتی کوچکتر نامیده می شود پروتون، که به عنوان یک آهنربا کار می کند و به هر میدان مغناطیسی حساس است.

به طور معمول، مولکول های آب در بدن ما به صورت تصادفی مرتب می شوند، اما با وارد شدن به یک اسکنر MRI، اولین آهنربای مولکول های آب بدن را در یک جهت، شمال یا جنوب هماهنگ می کند.

دومین میدان مغناطیسی سپس در یک سری از پالس های سریع فعال و خاموش می شود و باعث می شود که هر یک از اتم های هیدروژن به ترازی آن تغییر کند و پس از خاموش شدن به حالت اولیه آرام خود بازگردد. میدان مغناطیسی با عبور از برق از طریق کویل گرادیان ایجاد می شود که باعث می شود کویل ها نیز ارتعاش ایجاد کنند و موجب صدای ضربه زدن در داخل اسکنر شود.

اگر چه بیمار نمی تواند این تغییرات را احساس کند، اسکنر می تواند آنها را تشخیص دهد و در ارتباط با یک کامپیوتر می تواند یک تصویر تفصیلی مفصل را برای رادیولوژیست برای تفسیر ایجاد کند.

پرسش و پاسخ MRI

سوالات متداول درباره ام آر ای

یک بیمار مردی که در معرض یک اسکن مغناطیسی قرار می گیرد.

چه مدت اسکن MRI را خواهد گرفت؟

اسکن MRI از 20 تا 60 دقیقه بسته به اینکه چه بخشی از بدن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و چه تعداد تصاویر مورد نیاز است، متفاوت است.

اگر پس از اولین اسکن MRI، تصاویر به اندازه کافی برای رادیولوژیست روشن نیست، بیمار ممکن است خواسته شود که یک بار دیگر اسکن دوم را انجام دهد.

آیا می توانم در حالی که من در تونل MRI هستم حرکت کنم؟

نه، مهم است که در اسرع وقت MRI باقی بمانید. هر حرکت اسکنر را تحریف می کند و بنابراین تصاویر تولید شده تار می شود. تکنیک MRI ممکن است به طور خاص در اسکن طولانی MRI ممکن است یک شوت کوتاه را در نیمه راه انجام دهد.

من مبتلا بهclaustrophobic هستم ، چه کاری می توانم انجام دهم؟

دکتر و رادیولوژیست قادر خواهند بود که بیمار را از طريق تمام مراحل و با هرگونه اضطراب در ارتباط قرار دهند. اسکنرهای MRI باز در برخی نقاط در دسترس هستند تا به بیماران مبتلا به کولستروفوبا کمک کنند.

آیا قبل از اسکن MRI نیاز به تزریق کنتراست دارید؟

بعضی از بیماران ممکن است نیاز به یک ماده کنتراست تزریقی قبل از اسکن داشته باشند تا دقت تشخیصی را با برجسته کردن مسائل خاص مانند التهاب بهبود دهند.

آیا من که بار دارم می توانم یک اسکن MRI داشته باشم؟

متأسفانه پاسخ درستی به این سوال وجود ندارد. قبل از اسکن، باید از پزشک مطلع شد. تحقیقات نسبتا کمی در مورد تاثیر اسکن MRI بر بارداری انجام شده است. با این حال، رهنمودهای منتشر شده در سال 2016 در این مورد بیشتر روشن شده است.

توصیه می شود که اسکن های MRI در طول سه ماهه اول محدود شود، مگر این که اطلاعات در نظر گرفته شود. اسکن MRI در طول سه ماهه دوم و سوم در 3.0 تسلا یا کمتر امن است.

این رهنمودها همچنین بیان می کنند که قرار گرفتن در معرض MRI در سه ماهه اول، با پیامدهای دراز مدت مرتبط نبوده و نباید نگرانی بالینی را افزایش دهد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.