Take a fresh look at your lifestyle.

طرز کاشت سبزه عید با ماش (زمان و مراحل لازم)

یکی از روش های آماده کردن سبزه عید، کاشتن سبزه عید با ماش است که در مقابسه با سبزه گندم سرعت رشد کمتری دارد و با هوای گرم سازگارتر است. با کاشت سبزه عید با ماش، می توان در مصرف گندم صرفه جویی کرد و تنوعی را نیز بهمراه داشت و در عین حال یک سبزه عید زیبا و خاص تهیه کرد. اگر قصد آماده کردن سبزه ماش دارید اما نمی دانید نحوه کاشت آن چگونه است، در این مطلب با طرز کاشت سبزه عید با ماش همراه مینویسم باشید.

آموزش کاشت سبزه عید با ماش

در بین انواع بذرها برای سبزه عید، رشد سبزه ی ماش سریع تر از سبزه عدس و کندتر از سبزه گندم و خاکشیر است و برای کاشتن سبزه عید با ماش بهتر است حداقل از 10 روز باقی مانده به عید، ماش را خیس کنید.

مراحل کاشت سبزه عید با ماش

نحوه کاشت سبزه عید ماش دارای مراحلی است که با رعایت آنها می توانید کاشت سبزه عید با ماش را با موفقیت به مرحله انجام برسانید.

  1. خیس کردن ماش

    برای کاشتن سبزه عید با ماش، ابتدا دانه های سالم ماش را به مدت یک روز در ظرف آب قرار دهید (حدود 16 ساعت)، ممکن است در روش کاشت سبزه عید با ماش، در مورد مقدار آن مردد باشید. بهتر است بدانید که دانه های ماش بعد از خیس خوردن دو برابر می شوند.
    مقدار آبی که برای کاشت سبزه ماش استفاده می کنید، 2 بند انگشت بالاتر از سطح ماش ها باشد.

  2. انتقال ماش به ظرف مورد نظر

    بعد از گذشت یک روز و خالی کردن آب ظرف، ماش ها را بصورت لایه ای در ظرف قرار دهید. (میزان ضخامت این لایه با پرپشت شدن سبزه ماش ارتباط مستقیم دارد.)

  3. قرار دادن دستمال روی سبزه

    بعد از پهن کردن ماش ها داخل ظرف، یک دستمال مرطوب را روی ماش ها قرار دهید و از خشک شدن آن جلوگیری نمائید. برای جلوگیری از کپک زدن سبزه عید با ماش، بهتر است در صورت استفاده از دستمال پارچه ای، دستمال نو نخی را مورد استفاده قرار دهید و ترجیحا ظرف سبزه را در مجاورت نور آفتاب نگهداری کنید.

  4. مرطوب کردن ستمال سبزه ماش

    مرطوب نگه داشتن دستمالی که روی ماش ها قرار می دهید نکته بسیار مهمی است که باید تا جوانه زدن دانه های ماش این کار را ادامه داد. بطور معمول سه روز زمان لازم است تا دانه ماش جوانه بزند.

  5. برداشتن دستمال

    بعد از مشاهده جوانه زدن ماش ها، دستمال را از روی انها برداشته و بصورت مستقیم جوانه های ماش را مرطوب کنید. (رطوبت جوانه ها باید در حدی باشد که دانه های ماش خشک نشود و رطوبت زیادی هم نداشته باشد که منجر به پوسیدگی جوانه های ماش شود.)

کاشت سبزه عید با ماش
آموزش سبزه عید با ماش

زمان کاشت سبزه عید با ماش

در رابطه با زمان کاشت سبزه عید با ماش و اینکه سبزه ماش چند روزه سبز میشود، باید گفت بهترین زمان 20 اسفند و از 10 روز قبل عید نوروز می باشد که زمان کافی برای رشد داشته باشد.

نکات مهم در طرز تهیه سبزه عید با ماش

با رعایت نکاتی ساده می توانید سبزه عید ماش سرسبز و پرپشتی را پرورش دهید و از مشاهده آن بر سر سفره هفت سین لذت ببرید.

چند نکته اساسی در مورد طریقه کاشت سبزه عید با ماش را بلد باشید:

  • سبزه ماش برای رشد باید در نور مناسب و کافی قرار بگیرد.
  •  برای رشد بهتر سبزه ماش آن را در محیط گرم و معتدل قرار دهید و از قرار دادن آن در هوای سرد اجتناب کنید.
  • توصیه می شود برای پرورش سبزه ماش از ظرف فلزی استفاده نکنید. بهترین ظرف برای کاشت سبزه ماش، سفالی یا چینی است.
  • رطوبت کافی نکته بسیار مهمی در سبز کردن ماش برای عید است و خشک بودن و آب زیاد هر دو به یک میزان برای آن مضر است و برای مرطوب نگه داشتن سبزه ماش باید از آب ولرم استفاده کنید.
  • به میزان افزایش ماش، سبزه ماش پرتری نیز خواهید داشت، پس توجه داشته باشید که ظرف مناسبی را با توجه به مقدار ماش مورد استفاده خود انتخاب کنید.
  • برای کاشت سبزه ماش در خاک، برای طولانی بودن عمر سبزه ماش، باید ارتفاع خاک را کم کرد. بنابراین از ظرف کم عمق استفاده کنید که نهایتا 3 تا 4 سانت خاک بگیرد.
  • در روش کاشت سبزه عید با ماش باید توجه داشته باشید که با کوتاه کردن نوک سبزه ها، ساقه سبزه شما نازک می شود و از زیبایی آن کاسته می شود.
  • بطور میانگین روزانه بین 2 یا 3 مرتبه پاشیدن آب ولرم بر روی جوانه ماش کافی است. تا زمانی که سبزه ماش نوروز شما به اندازه مورد نظر برسد باید مرطوب کردن جوانه ها را ادامه دهید.
  • توجه داشته باشید که آبیاری و نور زیاد می تواند باعث زرد شدن سبزه ماش شود.
  • برای کاشت سبزه ماش روی پنبه می توانید بعد از جوانه زدن ماش ها، کمی پنبه کف ظرف مورد نظر قرار دهید و دانه های ماش را روی آن بریزید و روی پنبه دستمال خیس قرار دهید. سپس بعد از جوانه زدن جوانه ها هروز آنها را اسپری کنید.
  • طرز تهیه سبزه ماش در تنگ تفاوت چندانی با طرز کاشت سبزه ذرت در تنگ ندارد.
  • سبزه ماش سیاه، تنها در رنگ ماش متفاوت است که از جمله حبوبات معروف کشور هند می باشد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.