Take a fresh look at your lifestyle.

آموزش بهترین روش های ساخت اسلایم به روش ساده و پفکی

*آموزش بهترین روش های ساخت اسلایم به روش ساده و پفکی*

آیا می دانستید خودتان می توانید ساخت اسلایم یا “گوپ” را برای سرگرمی یاد بگیرید و با آن بازی کنید؟ اسلایم ها که معمولا از سیالات غیر نیوتونی تهیه می شوند برای همه سنی جذاب هستند و فرصت یادگیری عالی در مورد شیمی را فراهم می نمایند.

در مطالب قبلی ساخت اسلایم با خمیر دندان و شامپو را توضیح دادیم و در ادامه چهار دستور ساخت اسلایم بدون ضرر و ساده آورده شده است.

همچنین بخوانید: آیا اسلایم خطرناک است؟

دستور ساخت اسلایم ساده با چسپ دستور ساخت اسلایم ساده با چسپ 

این ورژن از اسلایم(یا Gak) از چسب و بوراکس ساخته می شود. که یکی از ساده ترین روش های ساخت اسلام می باشد و در ادامه توضیح خواهیم داد.

مواد مورد نیاز:

  • چسب مدرسه
  • بوراکس(سدیم تترابورات)
  • رنگ خوراکی(اختیاری)
  • آب
  • دو تا کاسه

روش ساخت اسلایم ساده:

1- در یک کاسه حدود 1 اونس از چسب(یعنی تقریباً 4/1 بطری چسب) و 4/1 فنجان آب را با هم مخلوط کنید. اگر می خواهید اسلایم رنگی داشته باشید، رنگ خوراکی را به مخلوط چسب و آب اضافه کنید. مقداری از محلول بدست آمده را با چوب همزن از ظرف بردارید و ببینید چه اتفاقی می افتد.

2- 4/1 فنجان از محلول سدیم تترابورات(بوراکس) را به مخلوط چسب و آب اضافه کرده و به آرامی هم بزنید.

3- فوراً اسلایم شروع به شکل گیری می کند. مقداری از محلول بدست آمده را با چوب همزنی بردارید و تغییر در درجه غلظت(قوام) آن را از مرحله 1 مشاهده نمایید.

4- تا حد ممکن هم بزنید و سپس با دست آن را ورز دهید تا از چسبندگی آن کم شود. این کار با کثیف کاری همراه است اما ضروری است زیرا موجب می شود تا دو ترکیب شیمیایی به طور کامل با هم پیوند دهند. نگران آب اضافی مانده در کاسه نباشید؛ آن را بیرون بریزید.

5- وقتی از آن استفاده نمی کنید، اسلایم را در یک کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید تا از رشد کپک قارچی جلوگیری شود.

چه رخ می دهد:

چسب ماده ای به نام پلی وینیل استات دارد که یک پلیمر مایع است. مولکول های بوراکس و پلی وینیل استات با هم پیوند می دهند و یک پلیمر بزرگ، انعطاف پذیر را ایجاد می کنند. هرچه بیشتر با این نوع از اسلایم بازی کنید، سفت تر و بیشتر شبیه به بتونه می شود. با چسب های مختلف این روند را تکرار کنید تا ببینید آیا اسلایم های متفاوتی حاصل می شوند یا نه(به عنوان مثال، چسب چوب، چسب لایه ای و غیره).

ساخت سوپر اسلایم حرفه ای با پلی وینیل الکلساخت سوپر اسلایم حرفه ای با پلی وینیل الکل

دومین نوع از اسلایم همان نوع چسبناکی است که در فیلم ها می بینید. این اسلایم واقعاً چسبناک است!(این اسلایم غیرسمی است اما همچنان کودکان را به دور از این مواد شیمیایی نگه دارید و پس از بازی کردن با آن، دست های خود را بشویید.)

مواد مورد نیاز:

  • پلی وینیل الکل(PVA)
  • بوراکس(سدیم تترابورات)
  • لیوان یا گلدان
  • رنگ خوراکی(اختیاری)

روش ساخت اسلایم حرفه ای:

1- 2/1 فنجان از محلول پلی وینیل الکل(PVA) را در یک لیوان، گلدان یا کاسه بریزید. اگر می خواهید اسلایم رنگی داشته باشید، رنگ خوراکی را به محلول PVA اضافه کرده و با چوب همزن خوب هم بزنید.

2- 2 قاشق چایخوری سدیم تترابورات(بوراکس) را به محلول PVA اضافه کرده و به آرامی هم بزنید.

3- مقداری از محلول را با چوب همزنی بردارید و ببینید چه اتفاقی می افتد. به محض این که اسلایم شکل گرفت، می توانید با آن بازی کنید. فقط مواظب باشید که آن را نخورید!

4- برای ماندگاری بیشتر کافی است اسلایم را در کیسه پلاستیکی ریخته و در یخچال نگهداری کنید، در غیراینصورت، خشک خواهد شد یا تغییر شکل خواهد داد.

در ساخت این اسلایم چه رخ می دهد:

پلی وینیل الکل(PVA) یک پلیمر مایع است و از این رو از زنجیره های بلند مولکول های متصل به هم تشکیل شده است. سدیم تترابورات با اکسیژن موجود در زنجیره های PVA پیوندهای هیدروژنی تشکیل می دهد. پیوندهای هیدروژنی وقتی تشکیل می شوند که بار مثبت اتم های هیدروژن، بار منفی اتم های اکسیژن درون ترکیب را به خود جذب می کند.

پیوندهای هیدروژنی، رشته های PVA منفرد را به یکدیگر متصل می کند و در نتیجه گلوله ای از اسلایم تشکیل می شود. ازآنجایی که پیوندهای هیدروژنی ضعیف هستند، در نتیجه هنگام نگه داشتن یا پهن کردن اسلایم بر سطح صاف، این پیوندها می شکنند و دوباره ایجاد می شوند.

آموزش ساخت اسلایم Glooze با شیر و سرکه

بیشتر بخوانید: آموزش باد کردن آدامس

آموزش ساخت اسلایم Glooze با شیر و سرکه

این نوع اسلایم از شیر ساخته می شود.

مواد مورد نیاز:

  • شیر بدون چربی
  • سرکه
  • جوش شیرین
  • یک فیلتر قهوه

روش ساخت اسلایم Glooze:

1- 7 قاشق غذاخوری از شیر بدون چربی را در یک فنجان بریزید و سپس 1 قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. به آرامی این مخلوط را هم بزنید تا به حالت جامد درآید.

2- اجازه دهید تا مواد جامد تشکیل شده در ته فنجان فرونشینند و سپس مایع باقیمانده را با استفاده از یک فیلتر خارج کنید(فیلتر قهوه بهترین گزینه است). چند دقیقه به مواد جامد تشکیل شده استراحت دهید.

3- 4/1 قاشق چایخوری از جوش شیرین را به مواد اضافه کرده و آن را ورز دهید تا یک مخلوط اسلایم مانند از شیر بدست آید.

چه رخ می دهد:

وقتی سرکه را به شیر اضافه می کنید، پروتئین شیر که کازئین نام دارد و خود یک پلیمر است از قسمت مایع شیر جدا شده و توده ای را تشکیل می دهد. کازئین در چسب ها، رنگ ها و حتی پلاستیک ها مورد استفاده قرار می گیرد. جوش شیرین اسید اضافه شده ای که امکان بازگشت کازئین به حالت مایع را فراهم می سازد، خنثی می کند.

اسلایم اوبلک یا Quicksand (ماسه روان)اسلایم اوبلک یا Quicksand (ماسه روان)

با استفاده از نشاسته ذرت یک سیال غیرنیوتنی درست کنید که شبیه به ماسه روان است.

مواد مورد نیاز:

  • نشاسته ذرت
  • آب
  • یک کاسه بزرگ

روش ساخت اسلایم اوبلک:

1- در یک کاسه پلاستیکی، مقادیر کمی از آب و نشاسته ذرت را با هم ترکیب کنید تا مخلوطی بدست آید که شبیه به خامه همزده سنگین است و غلظت آن مانند عسل می باشد. نسبت تقریبی نشاسته ذرت به آب در این مخلوط باید معادل با 2 فنجان نشاسته ذرت به 1 فنجان آب باشد. بنابراین اگر از قوطی معمولی نشاسته ذرت(حدود 16 اونس) استفاده می کنید، باید حدود یک و نیم فنجان آب به آن اضافه کنید. بهترین کار این است که با کمی آب شروع کنید و سپس به آرامی آب را اضافه کنید تا غلظت مطلوب حاصل شود.

2- پس از این که این مخلوط را درست کردید، به آرامی دستان خود را روی مخلوط آب-نشاسته ذرت قرار دهید. باید ببینید که آیا دستتان به اندازه ی لازم در مخلوط بدست آمده فرومی رود یا نه. ابتدا به آرامی دست خود را در مخلوط فرو ببرید و سپس این کار را سریع تر انجام دهید. کدام یک آسان تر بود، سریع حرکت دادن یا به آرامی حرکت دادن؟

3- اگر مخلوط شما به اندازه کافی عمیق است تا کل دستتان در آن فرو رود، سعی کنید مقدار کمی از مخلوط را برداشته و دست خود را سریعاً خارج کنید. سپس این کار را تکرار کنید، اینبار کمی به دستتان استراحت دهید و سپس به آرامی خارج کنید. آیا متوجه تفاوت شدید؟

4- با مشت زدن به مخلوط آب-نشاسته ذرت را امتحان کنید.(مراقب باشید که به خود صدمه نزنید). مطمئن شوید که ضربه محکمی به مخلوط وارد می کنید و دست خود را سریع بیرون می آورید. آیا مخلوط به همه جا می پاشد یا در کاسه باقی می ماند؟(اگر می پاشد، نشاسته ذرت بیشتری به آن اضافه کنید).

هروقت که به آرامی و آهسته دست خود را در مخلوط آب-نشاسته ذرت حرکت می دهید، همانند یک مایع رفتار می کند. اما وقتی وقتی دست خود را سریع حرکت می دهید یا با نیروی زیاد به آن ضربه می زنید، همانند یک جامد رفتار می کند. این مخلوط آب-نشاسته ذرت بسیار شبیه به ماسه روان رفتار می کند.

چه رخ می دهد:

جریان و حرکت یک سیال وابسته به ویسکوزیته آن است یا مقدار چسبندگی و ضخامت آن. ماسه روان و مخلوط آب-نشاسته ذرت هر دو سیال های غیرنیوتنی هستند. ویسکوزیته غیرنیوتنی با نوع نیروی اعمال شده بر آن تغییر می کند. ویسکوزیته های سیال های نیوتنی(همانند آب و عسل که از قانون ویسکوزیته نیوتنی پیروی می کنند) تنها به دما و فشار سیال بستگی دارد و نه نیروی اعمالی بر آن. به عنوان مثال، عسل گرم(با ویسکوزیته کمتر) راحت تر از عسل سرد(با ویسکوزیته بیشتر) جریان می یابد.

به دلیل قابلیت سیال های غیرنیوتنی در حرکت بسته به نیرو یا تنش اعملی بر آن ها، این سیالات همانند سیالاتی که برای ما آشناتر هستند، رفتار نمی کنند(به عنوان مثال، آب یا عسل). یک فشار کم همانند ریختن یا به آرامی فشار دادن مخلوط آب-نشاسته ذرت موجب می شود تا مانند مایع به حرکت درآید.

سایر دستورهای سرگرم کننده خانگی برای ساختن اسلایم خانگی:

از چسب و بوراکس برای ساخت یک توپ فنری رنگی استفاده کنید.

دستور محلول سدیم تترابورات (بوراکس)

1- یک بطری 8 اونسی از محلول سدیم تترابورات(بوراکس) را با یک نشانگر دائمی برچسب گذاری کنید.

2- حدود 4/3 از بطری را با آب پر کنید.

3- 4 قاشق چایخوری از سدیم تترابورات را به آب اضافه کنید و بطری را خوب تکان دهید تا بیشتر آن حل شود.

4- بطری را با آب پر کنید و دوباره تکان دهید تا سدیم تترابورات جامد به طور کامل حل شود.

اطلاعات بیشتر در مورد سیال غیر نیوتنی

یک سیال غیرنیوتنی، ماده ای است که در برخی شرایط همانند سیال و در برخی دیگر همانند جامد رفتار می کند. ماسه روان نمونه ای از یک سیال غیرنیوتنی است. به نظر جامد می رسد اما اگر روی آن بایستید، به آرامی در آن فرو می روید به گونه ای که انگار مایع است.

پلیمرها موجب منحصر به فرد شدن سیالات غیرنیوتنی می شوند. یک پلیمر، رشته ی بلندی از مولکول هاست که هم به صورت مایع و هم به صورت جامد وجود دارد. لغت پلیمر از کلمات یونانی برای “بخش های زیادی”گرفته شده است. پلیمرهای مایع تا وقتی همانند یک مایع عمل می کنند که مواد شیمیایی خاصی به آن ها اضافه شده و بین مولکول ها پیوند برقرار شود.

این پیوندها، این ترکیب شیمیایی را به ترکیبی بین مایع و جامد تبدیل می کنند. ازآنجایی که مولکول ها به هم پیوند یافته اند، نمی توانند به آزادی قبل حرکت کنند که در نتیجه ویژگی های عجیبی همانند آنچه در اسلایم دیده می شود را بدست می آورند. ترکیب جدی یک سیال غیرنیوتنی نامیده می شود.

 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.