Take a fresh look at your lifestyle.

نحوه استخاره با تسبیح برای ازدواج به نقل از بزرگان و عالمان دین

برخی از مسلمانان برای انجام کارهایی مانند خریدن خانه، خریدن زمین، ازدواج کردن، مسافرت و…… که دودل می شوند و نمی دانند کاری که می خواهند انجام دهند درست است یا درست نیست استخاره می گیرند. مسلمانان به استخاره گرفتن اعتقاد دارند و اگر در استخاره انجام آن کار خوب باشد یا بد باشد می دانند که به صلاحشان است. یکی از کار هایی که برای انجام آن خیلی از مردم استخاره می گیرند ازدواج کردن است. در ادامه راجع به نحوه استخاره با تسبیح برای ازدواج صحبت می شود اگر روش استخاره گرفتن با تسبیح را نمیدانید با مینویسم همراه باشید.

4 روش استخاره با تسبیح برای ازدواج

قبل از اینکه به موضوع نحوه استخاره صحیح با تسبیح برای ازدواج بپردازیم ببینیم که اصلا آیا این روش صحیح است یا خیر و علما در این باره چه می گویند:

حضرت آیت الله گرامی درباره درست یا غلط بودن استخاره برای ازدواج بیان کردند: اصل ازدواج نیازی به استخاره ازدواج با تسبیح یا هر نوع دیگری از استخاره ندارد زیرا هر انسانی باید ازدواج کند و مانند این است که انسان برای آب و غذا خوردن یا نخوردن استخاره بگیرد، اما درباره ی این که با چه کسی ازدواج کند استخاره گرفتن جایز است. زیرا احتمال دارد فرد با دیگران مشورت کرده باشد اما باز هم سردرگم و حیران باشد در این صورت می تواند استخاره بگیرد.

همچنین بخوانید: معایب ازدواج دختران با مردان سن بالا و بررسی مزایا و دلایل چنین ازدواج هایی

اگر فردی می خواهد برای ازدواج استخاره بگیرد حتما این کار را قبل از خواستگاری انجام دهد تا تکلیفش مشخص شود چون ممکن است بعد از آن ناراحتی پیش بیاید. اگر فردی اول خواستگاری استخاره می گیرد دیگر نباید تا تمام شدن و بعد از خواستگاری استخاره بگیرد. اگر شخص خواست بر خلاف استخاره عمل کند باید صدقه دهد، مثلا یک گوسفند قربانی کند و آن را به فقیران بدهد. در ادامه نحوه انجام استخاره با تسبیح به 4 روش را ذکر می کنیم.

اولین روش استخاره با تسبیح برای ازدواج

شیخ بهایى درباره نحوه گرفتن استخاره تسبیح برای ازدواج و هر امر دیگری گفته است: از بزرگان شنیدم كه این دستورالعمل از حضرت ولىّ عصر(ع) در مورد استخاره با تسبیح رسیده است. فرمود: تسبیح را به دست راست مى گیرید و سه مرتبه صلوات مى فرستید و بعد قسمتى از تسبیح را با دست چپ مى گیرید و دوتا دوتا رد مى كنید، درصورتی که در پایان یک مهره تسبیح باقى ماند، به معناى (إفعل: انجام بده) است و چنان چه دو مهره باقى ماند، مفهوم آن  (لاتفعل: انجام نده) است.

دومین روش استخاره با تسبیح برای ازدواج

نحوه استخاره زدن با تسبیح که امام زمان (عج) به مرحوم آیت‌الله مرعشی تعلیم داده اند عبارت است از:

1. سه مرتبه صلوات مى ‏فرستیم و سه مرتبه‏ مى‏ گوییم: ” استخیر الله برحمتة خیرة فى عافیة‏”

2. سپس‏ مهره هایی از تسبیح را گرفته مى‏ شماریم، اگر دو تا باقی بماند بد است و اگر یکى باقی بماند خوب است.

همچنین فرمود: این استخاره، دنباله ای دارد که به ‏شما نرسیده و آن این است که هر زمان یکى باقى ماند حکم به خوبى استخاره ندهید و مجدد ‏بر ترک عمل، استخاره را تکرار کنید درصورتی که زوج آمد معلوم مى‏ شود استخاره اول خوب است، ولی چنان چه یکى آمد معلوم مى ‏شود که استخاره اول میانه است.

سومین روش استخاره برای ازدواج با تسبیح به نقل از امام زمان (عج)

علامه حلی در منهاج الصلاح یک نوع از استخاره با تسبیح برای ازدواج را از امام زمان ( عج )، این طور بیان می کند و در کتاب نجم الثاقب و مستدرک الوسائل و وسائل الشیعه این طور آمده است که: از امام زمان( عج) در خصوص چگونگی استخاره و آداب آن سوال شد و آن حضرت در خصوص استخاره با تسبیح برای ازدواج کردن نوشتند:

1. فردی که می خواهد با تسبیح استخاره بگیرد، سوره ی حمد را ده بار بخواند و درصورتی که بخواهد کمتر کند سه بار بخواند و درصورتی که باز هم خواست کمتر کند حداقل یک بار بخواند، بعد سوره قدر را ده مرتبه بخواند.

2. سپس این دعا را که در زیر آمده است را سه بار بخواند:

« اللهم انی استخیرک لعلمک بعواقب الامور و استشیرک لحسن ظنی بک فی المامول و المحذور، اللهم ان کن الامر الفلانی قد نیطت بالبرکة اعجازه و بوادیه و حفت بالکرامة ایامه و لیالیه فخرلی فیه خیرة ترد شموسه ذلولا تقعض ایامه سروراً، اللهم إما أمر فأء تمر و إما نهی فانتهی، اللهم انی استخیرک برحمتک خیرة فی عافیة.»

“پروردگارا! اگر این کار که من می خواهم انجام دهم، از کارهایی است که جوانب گوناگون آن به برکت اتصال دارد و روز و شبش پر از کرامت و خوشبختي است، پس طوری برای من تکلیف معین کن که آفتاب سعادت، فرمان بر و نرم خو سوی من آید.

پروردگارا! در تکلیفی که برایم با استخاره مشخص می کنی، درصورتی که امر باشد، اطاعت خواهم نمود و چنان چه نهی باشد از آن کار دوری خواهم جست. پروردگارا! من در این استخاره با امید به رحمت تو، از تو خیر و برکت گوار می خواهم.”

جملات تاکیدی مثبت برای جذب عشق و ازدواج برای ارسال به کائنات

3. بعد از خواندن این دعا تعدادی از مهره های تسبیح را در مشت خود قرار دهد و نیت کند و آن تعداد که در مشت قرار گرفت را بشمارد، درصورتی که زوج بود اشاره به امر کردن به انجام کار است و اگر فرد بود، اشاره بر ترک آن کار و عدم انجام آن است.

استخاره با تسبیح برای ازدواج

چهارمین روش استخاره با تسبیح برای ازدواج از قول امام صادق (ع)

1. امام صادق ( علیه السلام) درباره نحوه استخاره با تسبیح برای ازدواج و موارد دیگر می فرمایند: در زمان استخاره با تسبیح ابتدا یك مرتبه سوره حمد را مى خوانید و سپس سه بار سوره توحید ( قل هو اللّه…) را و بعد از آن 15 مرتبه صلوات مى فرستید،

2. آنگاه مى گویید:

اَللّهُمَّ إِنّى أسْئَلُكَ بِحَقِّ الْحُسَینِ وَجَدِّهِ وَأَبیه، وَ أُمِّهِ وَ أَخیهِ، وَ الاْئِمَّةِ مِنْ

خدایا از تو مى خواهم، به حقّ حسین و جدّش و پدر و مادر و برادر و امامان از

ذُرِّیَّتِهِ، أَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ أنْ تَجْعَلَ لِىَ الْخِیَرَةَ فی

نسلش این كه بر محمّد و آل محمّد درود فرستى و خیرم را در این تسبیح

هذِهِ السَّبْحَةِ، وَ أَنْ تُرِیَنی ما هُوَ الاَْصْلَحُ لی فی الدِّینِ وَالدُّنْیا، اَللّهُمَّ إنْ

قرار دهى و آنچه را كه صلاح دین و دنیایم است به من نشان دهى. خدایا اگر

كانَ الاْصْلَحُ فی دینى وَدُنْیایَ، وَ عاجِلِ اَمْری وَ آجِلِهِ، فِعْلَ ما اَنَا عازِمٌ

مصلحت دین و دنیا و امروز و فردایم در انجام كارى است كه قصد آنرا دارم،

عَلَیْهِ، فَأْمُرْنی، وَإلاّ فَانْهَنی، إنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْء قَدیرٌ.

پس مرا بدان فرمان ده! وگرنه مرا از آن نهى كن، چرا كه تو بر انجام هر كارى توانایى.

3. بعد از آن، تعدادی از مهره های  تسبیح را مى گیرید و آن را مى شمارید و با عدد اول مى گویید” سُبْحانَ اللهِ” و با عدد دوم مى گویید” أَلْحَمْدُلِلّهِ” و با عدد سوم مى گویید” لا إِلهَ اِلاَّ اللّهُ” و به همین ترتیب پیش مى روید، در پایان درصورتی که مهره آخر شمارش، “سُبحان الله” بود، مخیّر میان فعل و ترك هستید و چنان چه” أَلْحَمْدُللهِ” بود، علامت امر است و آن را انجام مى دهید و درصورتی که “لا إِلهَ اِلاَّ اللّهُ” بود، نهى است و آن را ترك مى كنید.

جمع بندی:

در این پست درباره نحوه استخاره با تسبیح برای ازدواج کردن صحبت کردیم. برای ازدواج به طور کلی روش های متفاوتی برای استخاره با تسبیح برای ازدواج یا هر منظور دیگری ذکر شده که همگی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. درباره اینکه بهترین روش استخاره با تسبیح برای ازدواج کدام است نمی توان به طور قاطع نظر داد. می توانید از 5 روش گفته شده یکی را انتخاب کنید و بدانید مهم نیت شماست و اینکه آیا اعتقادی به این کار دارید یا خیر.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.