Take a fresh look at your lifestyle.

اعمال ماه رجب برای برآورده شدن حاجات که بسیار مجرب است

اعمال ماه رجب برای حاجت

ماه رجب و فضیلت آن بر کسی پوشیده نیست. رجب از ماه های حرام و ماهی است که دعا کردن در آن سفارش زیادی شده است، در مورد ماه رجب گفته شده که نام نهری در بهشت است که آب آن به شیرینی عسل و به سفیدی شیر است. در مورد اعمال ماه رجب در مفاتیح الجنان روایات زیادی وجود دارد که برای گرفتن حاجت به انجام آنها سفارش شده است.

در این نوشته با اعمال ماه رجب برای گرفتن حاجت آشنا خواهید شد که جزء اعمال و فضیلت های ماه رجب هستند که از امامان روایت شده اند.

اعمال ماه رجب برای حاجت روایی

اعمال ماه رجب چیست؟ امروز دوشنبه اول ماه رجب 1401 می باشد. رویدادهای مهمی از جمله ولادت امام محمد باقر (ع)، ولادت امام جواد (ع) و ولادت امام علی (ع) و روز پدر و همچنین بعثت پیامبر (ص) در ماه رجب اتفاق افتاده اند و در مورد اعمال ماه رجب روز اول و فضائل ماه رجب تعداد بی شماری روایت وجود دارد که در این مطلب به گزیده ای از این اعمال برای گرفتن حاجت در ماه رجب بسنده می کنیم.

نام های دیگر ماه رجب را بشناسید.

اعمال ماه رجب برای گرفتن حاجت

درباره فضیلت ماه رجب و برآورده شدن حاجات در این ماه، روایتی از پیامبر موجود است که فرموده: (رجب ماه بارش رحمت الهى است. خداوند در ماه رجب رحمت خود را بر بندگانش فرو مى ‏ریزد.) ماه رجب ماهی است که خداوند در آن گناهان را مورد بخشش قرار می دهد و حاجات را برآورده می سازد و به دها در این ماه سفارش زیادی شده است. اعمال ماه رجب در مفاتیح الجنان نیز ذکر شده است، مانند اینکه در ماه رجب چه سوره ای بخوانیم، نمازهای پرفضیلت ماه رجب، روزه های مستحبی ماه رجب و … .

اعمال ماه رجب کامل

برای آشنایی با اعمال ماه رجب المرجب تا انتهای مطلب همراه مینویسم باشید.

1 – استغفار و پشیمانی از گناه

در روایتی آمده است که شیطان در ماه رجب برای شخصی که توبه کند در غل و زنجیر است، بنابراین ماه رجب ماه آمرزش گناهان است و بهترین ماه برای بازگشت به پروردگار است و چه خوب است که در این ماه برای زدودن باطن خود از پلیدی ها تلاش کنیم.

2 – تلاوت قرآن

خواندن قرآن و تلاوت سوره هایی مانند یس یکی از اعمال ماه رجب المرجب است که برای آن فضیلت های بسیاری را برشمرده اند.

3- غسل 

از جمله اعمال ماه رجب روز اول غسل کردن است و حضرت رسول فرموده اند: هر کس ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل نماید، از گناهان خود پاک می‌ شود مانند روزى که از مادر متولد شده است.

3 – اهمیت دادن به نماز اول وقت

خواندن نماز اول وقت یکی دیگر از اعمال ماه رجب برای گرفتن حاجت است که بعد از خواندن نماز وقت حاجات خود را از خداوند طلب کنید.

4 – روزه گرفتن

روزه گرفتن یکی دیگر از اعمال ماه رجب می باشد و فضیلت آن به اندازه ای است که امام رضا (ع) فرموده اند: هر كس روز اوّل ماه رجب را به اشتیاق ثواب و پاداش الهى روزه بگیرد، بهشت‏ بر او واجب گردد.

از جمله اعمال ماه رجب که از پیامبر (ص) روایت شده این است که: یک روز در ماه رجب را روزه بگیرد و 4 رکعت نماز بخواند (هر 2 رکعت با 1 سلام)

در رکعت اول 100 مرتبه آیة الکرسی بخواند و در رکعت دوم 200 مرتبه قل هو الله احد، قبل از اینکه بمیرد خود را در بهشت نظاره می کند و یا حتی کسی دیگر جای او را در بهشت می بیند.

به روایت پیامبر ص با روزه گرفتن در ماه رجب، خداوند سه چیز به شما می بخشد: بخشیده شدن گناهان، در امان ماندن از تشنگی روز قیامت و در امان بودن از بلایا.

همچنین روایت شده که حضرت نوح (ع) در روز اول ماه رجب با همراهیانش سوار کشتی شدند و فرمودند در این روز، روزه بگیرید تا آتش جهنم از شما دور شود.

5 – صلوات فرستادن

در مورد فضیلت صلوات فرستادن در ماه رجب روایات زیادی وجود دارد و از جمله امام صادق فرموده اند: (در این روز مبارک روزه بگیرید و به پیامبر و اهل بیتش صلوات بی شمار بفرستید.)

پیامبر ص فرموده اند: (صلوات فرستادن شما بر من، دعاى شما را مستجاب مى گرداند و اعمال شما را پاکیزه می کند.)

6 – خواندن زیارت امام حسین (ع)

از اعمال ماه رجب مفاتیح الجنان که به آن سفارش شده خواندن زیارت امام حسین (ع) برای گرفتن حاجت در ماه رجب است.

7 – دعا برای سلامتی و فرج امام عصر

در فضایل و اعمال ماه رجب امده که برای سلامتی و فرج امام زمان عج دعا کنید که آمرزش گناه و برآورده شدن حاجت را بدنبال دارد.

8 – خواندن نماز روز اول ماه رجب

9 – خواندن دعای مخصوص اول ماه رجب

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِاَنَّکَ مَلیکٌ وَاَنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْء مُقْتَدِرٌ، وَاَنَّکَ ما تَشآءُ مِنْ أَمْر یَکُونَ، اَللّهُمَّ اِنّی اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّد نَبِیِّ الرَّحْمَةِ، صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللهِ، اِنّی اَتَوَجَّهُ بِکَ اِلَی اللهِ رَبِّکَ وَرَبِّی لِیُنْجِحَ بِکَ طَلِبَتی
(خداوندا از تو به واسطه اینکه فرمانروایی و بر هر چیزی توانایی و هر چه خواهی می‌شود، خداوندا من به سوی تو به واسطه پیامبرت محمد (ص) درود تو بر او و آلش روی آورده‌ام. ای محمّد ای رسول خدا براستی من به تو روی آورده‌ام به درگاه خدا. پروردگار من و تو را دعا کرد بلکه به واسطه تو حاجت روا گردم…)

بهترین اعمال ماه رجب

در  اعمال ماه رجب المرجب همچنین: شب زنده داری و شب را با دعا، خواندن قرآن و ذکر صلوات به صبح رساندن بسیار سفارش شده است.

در حدیث قدسی آمده است: ماه رجب را ریسمانی بین خودم و بندگان مقرر کردم و هرکسی چنگی به آن بزند به وصال من می رسد.

اعمال ماه رجب چیست

اعمال ماه رجب شب اول

برای اعمال ماه رجب شب اول و آخر روزه گرفتن بسیار سفارش شده است و خواندن دعایی از پیامبر برای خواندن در شب اول رجب بسیار مجرب است که به این صورت است:

بعد از رویت ماه رجب این را بخوانید:

(اَللّهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالاَْمْنِ وَ الاْیمانِ، وَ السَّلامَةِ وَ الاِْسْلامِ، رَبّی وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ؛ خدایا این ماه را بر ما نو کن به امنیت و ایمان و سلامت و دین اسلام پروردگار من و پروردگار تو (ای ماه) خدای عزوجل است.

اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فی رَجَب وَ شَعْبانَ، وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَ اَعِنّا عَلَی الصِّیامِ وَ الْقِیامِ، وَ حِفْظِ اللِّسانِ، وَ غَضِّ الْبَصَرِ، وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ؛ خدایا برکت ده بر ما در ماه رجب و شعبان و ما را به ماه رمضان برسان و کمکمان ده برای گرفتن روزه و شب زنده داری و نگهداری زبان و پوشیدن چشم و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگی و تشنگی قرار مده.)

روایت پیامبر برای حاجت روایی در ماه رجب

برای حاجت روایی در ماه رجب در آخر ماه رجب 10 رکعت نماز بخواند، در هر رکعت 1 مرتبه سوره حمد، 3 مرتبه سوره توحید و 3 مرتبه سوره کافرون را بخواند و پس از نماز بگوید :

لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لاشَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ لا حَوْلَ وَ لاقُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.

رو به آسمان کرده و حاجت خود را بیان کند و ایمان داشته باشد که حاجت او برآورده خواهد شد.


دعا برای استجابت در ماه رجب از امام جواد ع

از امام جواد ع نقل شده که برای اینکه در ماه رجب حاجت خود را طلب کند به خواندن این دعا مداومت نماید:

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِاَنَّکَ مَلیکٌ، وَاَنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْء مُقْتَدِرٌ، وَاَنَّکَ ما تَشآءُ مِنْ أَمْر یَکُونَ

اَللّهُمَّ اِنّی اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّد نَبِیِّ الرَّحْمَةِ، صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ

یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللهِ، اِنّی اَتَوَجَّهُ بِکَ اِلَی اللهِ رَبِّکَ وَرَبِّی لِیُنْجِحَ بِکَ طَلِبَتی

، خدایا از تو خواهم بواسطه آن که تو فرمانروایی و تو بر هر چیز توانایی و تو هر کاری را بخواهی می شود.

، خدایا من بسویت رو کنم بوسیله پیامبرت محمّد پیامبر رحمت درود تو بر او و آلش

، ای محمّد ای رسول خدا براستی من به تو رو آورده ام برای رفتن به درگاه خدا پروردگار من و تو تا بلکه بوسیله تو حاجت روا گردم…

……………….

در ماه رجب برای اجابت دعا این ذکر را فراوان بگوئید:

  • «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَ الاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ

از رسول خدا (ص) روایت شده که: هر شخصی در ماه رجب 100 مرتبه ذکر (أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ) را تکرار کند و در آخر صدقه ای کنار بگذارد، خداوند مغفرت و رحمت را نصیب او می گرداند و هر کس 400 مرتبه آن را بگوید فضیلتی چون شهدا را پیدا می کند.

  • ذکر لا اله الا الله 

مجرب ترین ذکر برای حاجت لا اله الا الله است و هر شخصی 1000 مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» در ماه رجب بگوید، ثوابی برای او نوشته می شود که قابل وصف نیست.


اجابت دعا در ماه رجب با خواندن نماز لیلة الرّغائب

حال که می دانید ماه رجب چه ماهی است و چه فضیلتی برخوردار است دعا کردن در این ماه را غنیمت بشمارید و برای رسیدن به خواسته های خود و دیگران دست به دعا بردارید.

به اولین شب جمعه ماه رجب لیله الرغایب یا شب آرزوها گفته می شود که همانطور که از اسمش پیداست آرزوهای مومنین در این شب براورده خواهد شد. این شب دارای اعمال مخصوصی است که برای برآورده شدن حاجت در ماه رجب بسیار مجرب است.

نماز لیله الرغایب ماه رجب

12 رکعت نماز است که باید بین نماز مغرب و عشا در اولین پنجشنبه ماه رجب خوانده شود و به این صورت است که:

هر دو ركعت نماز با یک سلام به پایان می رسد و در هر رکعت يك مرتبه سوره «حمد»، سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده مرتبه «سوره توحيد» را می خوانید و بعد از پایان 12 رکعت، شروع به گفتن ذکر می کنید:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ عَلَى آلِهِ وَ آلِ مُحَمَّدٍ . (هفتاد مرتبه)
خدايا! بر محمّد پيامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست

به سجده رفته و ميگويى:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ (هفتاد مرتبه)
پاك و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

از سجده بر می خیزی و هفتاد مرتبه می گویی:

رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ
پروردگارا! مرا بيامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من میدانى بگذر، تو خداى برتر و بزرگ ترى

دوباره به سجده مى روىد مى گوئید:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ (هفتاد مرتبه)
پاك و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

حالا حاجت خود را از خداوند طلب کنید.

لیله الرغائب به عنوان شب برآورده شدن چیزهای مورد تمايل انسان معرفی شده و کسی که در این شب دعا کند و خالصانه حاجت خود را بیان کند دست خالی بر نمی گردد. ان شاء الله حاجت روا شوید.

اعمال امّ داوود

یکی از اعمال ماه رجب برای حاجت گرفتن خواندن دعای ام داوود است که از علامه مجلسی روایت شده و خواندن آن در روز نیمه رجب سفارش شده است. در فضیلت خواندن دعای ام داوود گفته شده که اگر کسی حاجت یا نیازی داشته باشد یا بخواهد از شر دشمن خود خلاص شود و یا غم و اندوهی داشته باشد، به دعای ام داوود متوسل گردد تا گره کار او برطرف شود.


اعمال ماه رجب برای حاجت گرفتن

در ذکر آداب ماه رجب روایتی از امام موسی کاظم (ع) نقل شده که ایشان فرموده اند: (هر کس 1 روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم 1 سال از او دور شود و هر کس 3 روز از ماه رجب را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود.)

همچنین از جمله اعمال ماه رجب برای حاجت روایی و دعاهای خیلی مجرب برای حاجت های ناممکن، خواندن دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ) بعد از نمازهای یومیه در روزهای ماه رجب است که از امام صادق (ع) نقل شده که به شرح زیر است:

یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ

اى که براى هر خیرى به او امید دارم


وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ

و از خشمش در هر شرى ایمنى جویم


یا مَنْ یُعْطِى الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ

اى که مى‌دهد (عطاى) بسیار در برابر (طاعت) اندک


یا مَنْ یُعْطى مَنْ سَئَلَهُ

اى که عطا کنى به هر که از تو خواهد


یا مَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ

اى که عطا کنى به کسى که از تو نخواهد


وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ

و نه تو را بشناسد


تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً

از روى نعمت بخشى و مهرورزى


اَعْطِنى بِمَسْئَلَتى اِیّاکَ

عطا کن به من به خاطر درخواستى که از تو کردم


جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَةِ

همه خوبى دنیا و همه خوبى و خیر آخرت را


وَاصْرِفْ عَنّى بِمَسْئَلَتى

و بگردان از من به خاطر همان درخواستى که از تو کردم


اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَ شَرِّ الاْخِرَةِ

همه شر دنیا و شر آخرت را


فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ

زیرا آنچه تو دهى چیزى کم ندارد(یا کم نیاید)


وَ زِدْنى مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ

و بیفزا بر من از فضلت اى بزرگوار


یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ

اى صاحب جلالت و بزرگوارى


یا ذَاالنَّعْماَّءِ وَالْجُودِ

اى صاحب نعمت و جود


یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَیْبَتى عَلَى النّارِ

اى صاحب بخشش و عطا حرام کن محاسنم را بر آتش دوزخ

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.