Take a fresh look at your lifestyle.

کنیه و القاب حضرت ابوالفضل العباس به همراه معنی فارسی

در این مطلب کنیه و القاب حضرت ابوالفضل العباس به همراه معنی فارسی را مشاهده می نمایید.

پنجمین پسر امام علی (ع)، عباس بن علی بی ابی‌طالب مشهور به ابوالفضل است که در واقعه عاشورا حضور داشته و بعد رشادت های بسیار بر سر تهیه آب، در سن 35 سالگی توسط سربازان عمربن سعد به شهادت رسیدند. سایت مینویسم قصد دارد در این مطلب کنیه و القاب حضرت ابوالفضل العباس به همراه معنی در اختیار شما عزیزان قرار دهد و شما را در انتخاب اسم پسر دلبندتان راهنمایی نماید. به دلیل فداکاری حضرت ابوالفضل در واقعه عاشورا، روز تولد این بزرگوار در ایران روز جانباز نام گذاری شده است.

تا کنون مطالب بسیاری در خصوص القاب ائمه اطهار همچون القاب حضرت محمد، القاب حضرت زهرا برای اسم دختر بازدید نمایید.

القاب حضرت زینب با معنی فارسی برای اسم پسر

القاب حضرت ابوالفضل العباس به همراه معنی

از جمله القاب حضرت عباس علیه السلام می توان به ابوالفضل، ابو القِرْبَة، ابو القاسم، ابو الفَرجَة، قمر بنی هاشم، سقّ، باب الحوائج، باب الحسین علیه السلام، کَبْش الکتیبة، حامی الظُّعَینة، شهید، عبد صالح، مستجار، فادی، ضَیغَم، مؤثّر، ظَهر الولایة، طیّار، اکبر، مواسی، واقی، ساعی، صدّیق، بَطَل، اطلس، حامل اللّواء، صابر، مجاهد، حامی و ناصر اشاره کرد که در ادامه این مطلب به بیان معنی فارسی آنها می پردازیم.

1. اطلس : به معنای چابک، شجاع که در لغت به معنای رنگارنگ یا دو رنگ و کنایه از فرد زیرک و چابک می باشد.

2. فادی : فداکار

3. واقی : پاسدار

4. بَطَل : گُرد

5. حامل اللّواء : پرچمدار

6. مؤثّر : ایثارگر

7. مستجار : پشت و پناه

8. صدّیق : راست گفتار و درست کردار

9. ساعی : تلاشگر

10. ضَیغَم : شیر

11. ظَهر الولایة : پشتیبان ولایت

12. مواسی : ایثارکننده

13. حامی : حمایت کننده

14. صابر : صبور

15. اکبر : بزرگ

16. شهید : جانباخته در راه خدا

17. عبد صالح : بنده نیکوکار

19. ناصر : یاری گر، یاری کننده

20. طیّار : رهبري کردن

21. مجاهد : کارزار کننده با دشمنان در راه خدا

القاب حضرت یوسف، حضرت یوسف را به چه نام هایی می شناسند؟

22. ابو القِرْبَة : یکی از القاب حضرت ابوالفضل العباس که برگرفته از رشادت های وی در واقع کربلا برای تهیه آب، ابو القِرْبَة می باشد که معنی فارسی آن، «مشک آب» است.

23. ابو القاسم : روایت است که حضرت عباس، فرزندی به نام قاسم داشتند که در کربلا به شهادت رسیده است و به همین دلیل یکی از القاب این بزرگوار، ابوالقاسم است.

24. ابوالفضل : یکی از مشهورترین صفات حضرت عباس، ابوالفضل (ابو فاضل، ابو الفضائل) است. در رابطه با این لقاب روایات متعددی وجود دارد برخی معتقدند مه وی فرزندی به نام فضل داشته و به همین دلیل او را ابوفاضل می نامیدند و عده ای نیز بر این باورند که این لقب به صورت اعتباری و او نسبت داده شده است و سه عقید دیگر نیز وجود داشته که در ادامه به شرح آنها می پردازیم :

  • تاریخ دانان بر این باورند که کنیه و لقب هر شخص، ارتباطی با فرزند اول و ندارد و در اصل قاعده  و قانونی برای انتخاب لقب وجود نداشته.
  • در این بین عده ای نیز بر این باورند که در خاندان بنی هاشم، هر که عباس نام داشت، به او ابو الفضل می گفتند؛ همان گونه که عباس بن عبد المطلّب، عباس بن ربیعة بن الحارث بن عبد المطلّب و… نیز چنین بوده اند.
  • برخی از معبران نیز بر این باورند که این لقب و کنیه حضرت عباس به دلیل برتری و فضل او بوده و از کودکی او را به این صفت می شناختند بگونه ای که در سوگ این عزیز جمله عربی زیر را می خواندند :

اَبَا الْفَضْلِ یَا مَنْ أسَّسَ الْفَضْلَ وَالإبَأَبِی الْفَضْلُ إلاَّ أنْ تَکُونَ لَهُ أَبَا

«« ای ابو الفضل! ای کسی که هر برتری و پاکدامنی را بنا نهادی!
آیا برای من برتری و فضلی وجود دارد که تو پدر آن نباشی؟
(آیا کسی می تواند فضلی داشته باشد که در تو نباشد.»»

  • در برخی منابع، نام فضل در بین اسم های حضرت عباس مشاهده شده اما احتمال دارد که فضل فرزندی نداشته و به همین دلیل نام او از حافطه تاریخ حذف گشته.

25. باب الحسین علیه السلام:

یکی دیگر از القاب حضرت ابوالفضل العباس، باب الحسین علیه السلام می باشد که به دلیل شدت دلبستگی حضرت به برادر بزرگ تر خود امام حسین علیه السلام این صفت را به او نسبت دادند.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «أنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ وَعَلِیٌّ بَابُهَا فَمَنْ أرَادَ الْمَدینَةَ فَلْیَأْتِ الْبَابَ؛ من شهر دانش هستم و علی دروازه ورود به آن است. پس هر کس خواهان ورود به شهر دانش است، باید نخست سراغ درِ آن را بگیرد.» حضرت عباس علیه السلام نیز درب ورود به شهر حسینی علیه السلام بود.

علامه طباطبایی رحمه الله در این باره فرمود: «مرحوم سید السالکین و برهان العارفین، آقا سید علی قاضی، می فرمایند: «هنگام کشف بر من آشکار شد که وجود مقدس ابا عبد اللّه الحسین علیه السلام مظهر رحمت کلیه الهیه است و باب و پیشکار آن حضرت، سقای کربلا، سرحلقه ارباب وفا، آقا باب الحوائج الی اللّه، ابو الفضل العباس صلوات اللّه وسلامه علیه است.»

26. سقّ 

سقا یکی از القاب حضرت ابوالفضل العباس می باشد
سقا یکی از القاب حضرت ابوالفضل العباس می باشد

در روز هفتم محرم عبید اللّه‏ بن زیاد ضمن نامه‏ای به عمر بن سعد از وی خواست تا با سپاهیان خود بین امام حسین و یاران، و آب فرات فاصله ایجاد كرده و اجازه نوشیدن آب به آنها ندهد از این رو حضرت عباس در روز نهم محرم برای تهیه آب همراه برخی دیگر از بنی هاشم، به فرات حمله می برد و به شهادت می رسند که پس از آن لقب “سق” به معنای سقا را به این بزرگوار نسبت دادند.

القاب امام زمان برای انتخاب نام پسر

27. کَبْش الکتیبة

در گذشته، لقب کَبْش الکتیبة به رزمنده شجاع در جنگ ها نسبت داده می شد. پیش از حضرت ابوالفضل العباس، نصفت کَبْش الکتیبة به مالک اشتر نخعی و طلحة بن ابی طلحه که یک فرد قریشی بود نسبت داده شده بود.

طلحة بن ابی طلحه به قبیله بنی عبد الدار که از دشمنان سرسخت مسلمانان بودن تعلق داشت که در جنگ احد به دلیل رویارویی و مبارزه با امام علی علیه السلام این لقب را به خود اختصاص داشت زیرا در آن زمان کسی حاضر نبود با امام علی (ع) وارد مبارزه شود.در نهایت او در این جنگ کشته شد و مرگ او باعث تقویت روحیه مسلمانان و خوشحالی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شد.

پس از  طلحة بن ابی طلحه، مالک اشتر نخعی دومین شخصی بود که به کَبْش الکتیبة مشهور شد وی در زمان خلافت امیر مؤمنان علیه السلام به کبش العراق مشهور بود و بعد از آن این لقب را به حضرت عباس نسبت دادند. آن گونه که از زبان ابا عبد اللّه علیه السلام سروده اند:

عَبَّاسُ کَبْشُ کَتِیبَتِی وَکَنَانَتِیوَسرُّ قَومِی بَلْ أعَزُّ حُصُونِی

«عباس، پهلوان لشکر و اهل بیت من، بلکه شکست ناپذیرترین دژ من است.»

27. ابو الفَرجَة

ابو الفَرجَة، نیز یکی دیگر از القاب حضرت عباس (ع) می باشد که کمتر شنیده ایم، ابو الفَرجَة به معنای «فرجه»، «گشایش در سختی و برطرف شدن اندوه» می باشد. حضرت عباس را به دلیل برطرف کردن اندوه و گشایش در سختیها در نتیجه توسّل به او به این صفت نسبت داده اند.

28. حامی الظُّعَینة

حامی الظُّعَینة به معنای پشتیبان زنان هودج نشین می باشد و پس از واقعه عاشورا و به شهادت رسیدن حضرت عباس به وی نسبت داده شد. پیش از حضرت ابوالفضل،  ربیعة بن مکدم کنانی از قبیله بنی فراس نیز به این لقب مشهور بود و دوستارانش پس از مرگ او خواندند: حامی الظعینة این منه ربیعةأم أین من علیا ابیه کلام

29. قمر بنی هاشم 

در روایت های بسیاری، به زیبایی ظاهری و خوش سیما بودن حضرت عباس اشاره شده است و زیبایی این بزرگوار به ماه تمام تابناک تشبیه شده است و از آنجایی که جدّش پیامبر صلی الله علیه و آله بود، او را «ماه فرزندان هاشم» می خواندند. قمر بنی هاشم به معنای ماه بنی هاشم است که بخاطر زیبایی ظاهری حضرت عباس به ایشان نسبت داده شده.

30. باب الحوائج

از دیگر القاب حضرت ابوالفضل العباس، باب الحوائج می باشد که به معنای درگاه نیازها یا راه رسیدن به حاجت‌ها می باشد که علاوه بر حضرت عباس به امام کاظم و علی اضغر (ع) نسبت داده شده است. حضرت ابوالفضل در زمان امام مجتبی علیه السلام در کنار ایشان به مددکاری مردم و برآوردن نیازهایشان می پرداخت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.