Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه ضد آفتاب مناسب پوستمان را انتخاب کنیم؟

جالب است بدانید همه افراد حتی کسانی که از منزل خارج نمی شوند در معرض تابش اشعه فرابنفش خورشید قرار دارند یکی از بهترین راه‌های درامان ماندن از اشعه فرابنفش و مضراتی که برای پوست دارد استفاده از کلاه، عینک آفتابی استاندارد، لباس پوشیده و کرم ضد آفتاب مناسب پوست می باشد. همه ما باید بدانیم چگونه ضد آفتاب مناسب پوستمان را انتخاب کنیم؟ کرم ضدآفتاب مناسب پوست خشک، پوست چرب، پوست جوش دار، پوست حساس، ضد آفتاب مناسب بارداری، ضد آفتاب مناسب کودکان، ضد آفتاب مناسب پوست مختلط و کرم ضد آفتاب مناسب پوست لک دار و … متفاوت است. اگر برای شما هم سوال است که ضدآفتاب خوب چی بخرم این پست را از دست ندهید.

همچنین بخوانید: نوشیدنی های تابستانه خنک که به درخشش پوست شما کمک میکنند !

چگونه یک ضد آفتاب مناسب پوست انتخاب کنیم؟

چگونه ضد آفتاب مناسب انتخاب کنیم

کرم‌های ضد آفتاب با جذب اشعه مضر فرابنفش خورشید و همچنین مسدود کردن مسیر ورود و جذب آن به پوست، از پوست محافظت کرده و سلامتی را برای پوست شما به ارمغان می آورد. پوست همه افراد از یک جنس و از یک نوع نیست بنابراین برای انتخاب یک ضد آفتاب مناسب پوست ، لازم است هر فرد ویژگی‌های پوست خود را بشناسد و متناسب با آن ضد آفتابی را تهیه و مورد استفاده قرار دهد. البته بهتر است انتخاب و تجویز ضد آفتاب مناسب برای انواع مختلف پوست، توسط یک پزشک پوست انجام شود اما داشتن اطلاعات کلی و پایه‌ای درمورد کرم‌های ضد آفتاب بد نیست و به درک بهتر اهمیت و ضرورت استفاده مداوم از آن کمک می کند. بنابراین انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست به عواملی همچون میزان خشکی یا چربی پوستتان، حساسیت پوست شما در برابر آفتاب‌سوختگی و همینطور حساسیت به ترکیبات آرایشی-بهداشتی، سابقه قبلی بیماری‌های پوستی و در کل وضعیت سلامت عمومی شما بستگی دارد، در نتیجه تمام این عوامل برای تهیه و استفاده از ضد آفتاب مناسب باید در نظر گرفته شود تا سلامتی و زیبایی پوست شما تضمین شود.

در ادامه نحوه انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب برای انواع پوست را بیان می کنیم.

نحوه انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست کودکان

انتخاب ضد آفتاب مناسب کودکاندر انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست کودکان دقت کنید که ضد آفتاب های فیزیکال مثل زینک اکساید و دی‌اکسید تیتانیوم بهتر توسط افراد دارای پوست حساس تحمل می‌شوند و به همین خاطر این مواد معمولاً در محصولات ضد آفتاب مخصوص کودکان استفاده می شوند. جالب است بدانید اسپری‌های ضد آفتاب‌هایی با بسته‌بندی رنگارنگ وجود دارد که می تواند برای کوکان جالب و لذت‌بخش باشد، پس می توانید از این محصولات برای کودک خود تهیه و استفاده کنید، فقط نباید مستقیم روی پوست کودک اسپری شود. ابتدا روی دست بپاشید و بعد آن را روی پوست صورت پخش کنید.

نحوه انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست های حساس، مستعد آکنه و روزاسه

ضد آفتاب برای پوست های مستعد آکنهافرادی که پوست آنها مستعد آلرژی و آکنه می باشد، نباید از محصولات حاوی مواد نگهدارنده یا عطر و اسانس و نیز PABA یا اکسی‌بنزون و همچنین ضد آفتاب حاوی الکل استفاده کنند. ضد آفتاب‌های فیزیکال و محصولاتی که با سالیسیلات و اکامسول تهیه شده‌اند مناسب می باشد. افرادی که پوست مستعد آکنه دارند باید از استفاده از ضد آفتاب‌های چرب و حاوی روغن خودداری کنند. به ین افراد توصیه می شود از لوسیون‌ها یا کرم‌های سبک (Fluid) استفاده کنند.

ضد آفتاب برای پوست‌های خشک را چگونه انتخاب کنیم؟

ضد آفتاب حاوی مرطوب‌کننده برای پوست‌های خشک مناسب می باشد. مرطوب‌کننده های زیادی در ضد آفتاب‌ها استفاده می شود که رایج‌ترین آنها لانونین، روغن‌ها و سیلیکون‌هایی مانند پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان هستند. ضد آفتاب‌های مرطوب‌کننده معمولاً به شکل کرم، لوسیون یا پماد هستند. بنابراین هنگام خرید، به دنبال این اسامی روی برچسب محصول باشید.

نحوه انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست‌های تیره‌

  • افراد با پوست تیره‌تر ممکن است گمان کنند نیازی به کرم ضد آفتاب ندارند، اما توصیه پزشکی استفاده از ضد آفتاب برای همه افراد می باشد حتی افراد با پوست تیره. ضد آفتاب‌های شیمیایی گزینه مناسبی برای این افراد می باشد، توصیه می شود افراد با پوست تیره به‌دنبال ضد آفتاب با طیف گسترده و SPF + 15 باشند.

نحوه انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست‌های حساس

  • به این افراد توصیه می شود به دنبال محصولات ضد آفتاب هایپوآلرژیک یا غیرحساسیت‌زا باشند و بهتر است ضد آفتاب‌های مختلف را تست کنند تا محصول مناسب خود را بیابند. اگر بعد از یافتن ضد آفتاب مناسب پوست خود باز هم حساسیت داشتیند، بهتر است یک تست آلرژی بدهند.

نحوه انتخاب ضد آفتاب برای افراد مسن

  • شاید فکر کنید زمان استفاده از ضد آفتاب برای افراد مسن دیگر گذشته، اما باید بدانید استفاده از محصولات ضد آفتاب همچنان می تواند برایشان مفید باشد. اسپری‌های ضد آفتاب برای این افراد گزینه مناسبی است. این اسپری‌ها در حال حاضر در هر دو فرم شیمیایی و فیزیکال وجود دارند. اسپری ضد آفتاب باید به قدری استفاده شود تا یک لایه براق روی پوست شکل بگیرد.

ضد آفتاب مناسب موقع ورزش و فعالیت بدنی در خارج از خانه

  • افرادی که قصد فعالیت و ورزش در خارج از منزل را دارند و چون ممکن است دچار تعریق شوند بهتر است ضد آفتاب “ضد آب” انتخاب کنند.

درباره بهترین روغن‌های صورت (برای تمام پوست‌ها) بخوانید

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب

برای استفاده درست از کرم ضد آفتاب و اینکه موثر و بهینه واقع شود، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • ویژگی‌های پوست خود را بشناسید و ضد آفتاب مناسب پوست خود را تهیه و استفاده کنید.
  • مقدار ضد آفتاب باید به اندازه‌ای باشد که تمام سطح پوست را پوشش دهد باشد، اگر کم باشد فایده‌ای ندارد. بنابراین کرم را با دست و دلبازی بر روی همه نواحی پوست که در معرض نور خورشید قرار می گیرد، بزنید.
  • 20 تا 30 دقیقه قبل از خروج خود از منزل، از ضد آفتاب استفاده کنید زیرا حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد تا محصول ضد آفتاب جذب پوست شود.
  • اگر قرار است بیشتر از یک ساعت در معرض نور خورشید باشید، هر 2 ساعت یکبار ضد آفتاب را تجدید کنید.
  • افرادی که بین ساعات 10 تا 16 بعدازظهر در معرض نور خورشید قرار دارند، توصیه می شود از ضد آفتاب قوی و دارای SPF بالای 30 استفاده کنند.
  • قبل از آرایش حتما از ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید.
  • پس از شنا و یا تعریق زیاد و در صورت پاک شدن ضد آفتاب، آن را تجدید کنید.
  • اگر از لوسین‌ها و کرم ضد آفتاب همزمان استفاده می کنید، ضد آفتابی با SPF بالاتر انتخاب کنید زیرا لوسین‌ها باعث کاهش SPF ضد آفتاب‌ها می شوند.
  • ضد آفتاب مقاوم به آب یا همان ضد آب بخرید.
  • با مشورت پزشک بخرید.
  • اگر پوست چربی دارید ضد آفتاب فاقد چربی را تهیه و مورد استفاده قرار دهید.
  • SPF‌های ۱۵تا ۵۰را انتخاب کنید
  • محصولات حاوی زینک، دی‌اکسید تیتانیوم و مکسوریول، گزینه‌های مناسب‌تری محسوب می‌شوند.
  • برای بچه‌ها فقط محصولاتی را خریداری کنید که حاوی زینک اکساید و دی‌اکسید تیتانیوم باشند. ضمن اینکه ضد آفتاب باید بعد از ۶ماهگی برای بچه‌ها استفاده شود.

سخن آخر

توصیه می شود همه افراد از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. دلیل اصلی استفاده از ضد آفتاب محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید می باشد، لازم است بدانید قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید آن هم بدون ضد آفتاب، موجب آفتاب‌سوختگی، پدیدار شدن نشانه‌های زودرس پیری و حتی بروز سرطان پوست می شود، همچنین سیستم ایمنی بدن انسان را تضعیف می کند، بنابراین استفاده از ضد آفتاب در تمام طول زندگی اکیدا به همه افراد (کودک، جوان، میانسال و حتی افراد مسن) توصیه می شود. در این نوشته سعی شد نکات مهم در انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب پوست برای انواع مختلف پوست مانند پوست چرب، خشک، حساس، جوش دار و پوست لک دار را ذکر کنیم.

انتخاب و استفاده از ضد آفتاب مناسب پوست، بخش مهمی از روند محافظت پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید می باشد، بنابراین ابتدا پوست خود را بشناسید و در صورت امکان با مشورت پزشک ضد آفتاب مناسب پوست خود را تهیه نمایید و به طور مداوم و همیشگی آن را مورد استفاده قرار دهید تا از بیماری‌های پوستی درامان بمانید همچنین پوست سالم و زیبا داشته باشید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.