Take a fresh look at your lifestyle.

انشا در مورد روز خلیج فارس؛ کوتاه، زیبا و خواندنی

دهم اردیبهشت در ایران روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده، به همین مناسبت تصمیم داریم در این مطلب چند انشا در مورد روز خلیج فارس بنویسیم تا برای آشنایی بیشتر کودکان با روز خلیج فارس مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین با خواندن مقاله درباره روز خلیج فارس می توانید خودتان بهترین انشا در مورد روز خلیج فارس را بنویسید و گوشه ای از اهمیت و عظمت این میراث بزرگ را توصیف کنید. همچنین همراه مینویسم باشید تا با علت نامگذاری دهم اردیبهشت به نام روز ملی خلیج فارس آشنا شوید.

انشا در مورد روز ملی خلیج فارس

خلیج فارس ، آبراهی بلند و نسبتا کم عمق بین دو فلات ایران و عربستان است که آب آن از کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد و تقریبا شیرین می باشد و جزیره های مهمی از جمله خارک، قشم، کیش، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک و لاوان را در برگرفته است. بندرعباس، بندر لنگه، بندر ماهشهر به عنوان بندرهای مهم ایران نیز، در حاشیه خلیج فارس قرار دارند.

خلیج فارس همچنین زیستگاه موجودات دریایی چون ماهی ها، دلفین ها، صدف ها و … می باشد که علاوه بر تامین مواد غذایی ساکنین منطقه، برای کسب درآمد و امرار معاش نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

در کنار این ویژگی ها، زندگی در کنار خلیج که آب های پهناور، در پیرامون جزیره ها، در زیر نور خورشید، بسیار دیدنی و دلچسب است.

اهمیت موقعیت خلیج فارس، باعث شده تا کشورهای عربی همسایه چشم طمع به خلیج فارس داشته باشند و بخواهند این خلیج را از ایران و پارسی بودن جدا کنند. اما با تلاش ایران و ایرانی ها، اسم این تا همیشه خلیج فارس باقی خواهد ماند و روز دهم اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی‌ ها از تنگه هرمز و خلیج فارس، به عنوان روز ملی خلیج فارس در تقویم به ثبت رسیده است.

درمورد نام خلیج فارس و اختصاص نام این خلیج به ایران، بیانیه هایی از سازمان ملل متحد منتشر شده که در آن از هیات های بین المللی درخواست کرده تا از در مکاتبات رسمی هم از نام خلیج فارس استفاده شود.


اگر هزار بار نام های دیگری بر او نهند

دوباره پاک می کنم و می نویسمش به خط خوش

خلیج جاودان فارس

خلیج تا ابد همیشه فارس

خلیج فارس مهمترین گذرگاه نفتی جهان و خاستگاه تمدن ایرانی و سرشار از منابع طبیعی با ارزش می باشد که بیش از نیمی از انرژی جهان را در برگرفته است. این خلیج که سومین خلیج بزرگ جهان و گرم ترین پهنه آبی دنیاست، در جنوب غربی قاره آسیا و جنوب ایران قرار گرفته و تاریخ کشور ما را با خود بهمراه دارد.

خلیج فارس از دیرباز شاهد حوادث و اتفاقات گوناگونی بوده و همواره به عنوان منطقه ای از کشور ایران شناخته شده است. اما در سال های گذشته اخیر، دولت های عربی تنها به دلیل عرب زبان بودن ساکنان منطقه خلیج فارس، اصرار بر بکار بردن واژه عربی بجای واژه فارس داشتند. به همین خاطر کشور ما برای دفاع از خاک و میراث خود روز 10 اردیبهشت را به عنوان روز ملی خلیج فارس به رسمیت اعلام کرد تا گواهی باشد بر مالکیت ایران بر این منطقه و هرساله یادآوری کنند که خلیج فارس متعلق به ایران است و همیشه فارس باقی می ماند.

عکس نوشته درباره روز ملی خلیج فارس


مقاله در مورد روز ملی خلیج فارس

در نوشتن انشا در مورد روز خلیج فارس اشاره می کنیم به علت نامگذاری روز ملی خلیج فارس. در دوران صفویه مصادف با 10 اردیبهشت ماه، نیروهای پرتغالی از جنوب ایران و تنگه هرمز اخراج شدند و بعدها دولت برای به رسمیت شناختن مالکیت خلیج فارس تصمیم گرفت این روز را به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری کند.

نخستین بار یونانی ها بودند که خلیج فارس را متعلق به ایران دانستند و در کتیبه های داریوش بزرگ هم نام خلیج فارس آمده است. منطقه خلیج فارس از زمان های گذشته منطقه ای غنی از مواد نفتی و معدنی و به عبارتی نقطه اصلی اقتصاد دنیا محسوب می شده که همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کشورهای منطقه به آن چشم طمع داشته باشند و به بهانه های مختلف بخواهند این منطقه را جدا از خاک ایران بدانند. اما همه ما می دانیم که خلیج فارس هویت ایرانی را بهمراه دارد و اجازه نمی دهیم اسم دیگری بجز فارس در کنار این خلیج قرار بگیرد.


مقاله درباره روز خلیج فارس

خلیج فارس اولین دریایی است که انسان ها به آن راه یافته اند و مهد تمدن بشری بشمار می رود. ایرانیان از زمان داریوش اول در این منطقه به دریانوردی می  پرداختند و همواره جز جدانشدنی از خاک ایران بوده است.

گفته می شود که وسعت و پهنای خلیج فارس در گذشته بیش از دوبرابر مساحت کنونی بوده و از سال های گذشته اهمیت سیاسی و اقتصادی ویژه ای داشته است. اما انتخاب اسم خلیج فارس برای این منطقه از زمان آشوریان انجام شده و با این منطقه عجین شده است. با وجود تلاش کشورهای عربی برای جایگزین کردن خلیج عربی بجای خلیج فارس، همواره ناکام ماندند و اسم خلیج فارس پر رنگ تر از قبل بر این منطقه نقش بسته است.

شاید خیلی از کشورهای منطقه به دلیل موقعیت خاص منطقه خلیج فارس سعی داشته باشند این منطقه را متعلق به خود بدانند اما نه تنها ما ایرانیان بلکه همه جهانیان می دانند خلیج فارس بوی ایران را با خود بهمراه دارد  و همیشه پارسی باقی می ماند.

پیام تبریک روز ملی خلیج فارس

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.