Take a fresh look at your lifestyle.

بارگیری و مرتب سازی ربات های DNA

(یک دوره جدید رباتیک نوکلئیک اسید) مولکول های مستقل که مجموعه های مختلف ژنتیکی را جمع آوری، حمل و مرتب سازی می کنند.

با حرکت در کنار ساختار یک دی ان ای DNA پیچیده شده، ربات کوچکِ جمع آوری ،یک بار مولکولی را برداشته و سپس آن را از یک آدرس تحویل تعریف شده حذف می کند، سپس برای بازیابی و مرتب سازی به سراغ مولکول های بیشتری می رود. این موضوع، صحنه ی آغازین یک فیلم علمی تخیلی نیست، این نتیجه یک پروژه واقعی مهندسی زیستی است که امروز (14 سپتامبر) در علوم منتشر شده است.علاوه بر این، این ربات ها مولکول ها را بدون میکرو کنترل انسان پیدا کرده و به مرتب سازی آن می پردازند.

جان ریف دانشمند کامپیوتر دانشگاه دوک، که درپروژه مشارکتی نداشته می گوید:”طراحی روبات فوق العاده زیبا است. . . .شاید ساده، اما روباتها با این وجود می توانند حتی چیزهای بی اهمیتی را انجام دهند این یک تحقیق مناسب و زیباست که زمینه رباتیک DNA را به یک مرحله جدید تبدیل کرده است.

دی ان ای یک ماده ساختمانی فوق العاده است. در مورد این خواص شیمیایی و فیزیکی اسید نوکلئیک بسیار قابل درک است که با دقت زیادی می توان تاشو و توپوگرافی یک دنباله نوکلئوتیدی را پیش بینی کرد و نحوه پیوند پایه واتسون و کریک را با سایر توالی ها متصل کرد! در واقع، محققان مشغول طراحی و ساخت دو و سه بعدی الگوهای DNA و ساختار برای انواع برنامه های کاربردی بالقوه هستند.

نگاهی به ساخته های نانو مقیاس DNA

فراتر از این ساخت های فانتزی، به نام اریگامی DNA، مولکول نیز برای ساخت روبات ها مورد استفاده قرار می گیرد. پیش بینی رفتار مولکولی دی ان ای، به ویژه قابلیت های فشرده سازی و کشیدن آن (تبدیل آن بین حالت های دو و یک رشته ای)، قادر است مهندسان زیست محیطی را برای طراحی روبات هایی که می توانند راه بروند و حمل کنند آماده کنند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.