Take a fresh look at your lifestyle.

با ماهی چی بخوریم که سردی نکنیم، مصلح ماهی در طب سنتی چیست؟

اگر کمی با طب اسلامی و سنتی آشنایی داشته باشید حتما کلمه مصلح غذا را شنیده اید. مصلح به معنی اصلاح کننده است. هر غذایی یک مصلح دارد که مضرات آن را خنثی می کند. مثلا ماهی طبع سرد دارد و خوردن آن با غذاهای سرد مثل ماست باعث سردی معده شده و می تواند مشکلاتی را بوجود بیاورد. در این مطالب به این موضوع که با ماهی چی بخوریم که سردی نکنیم اشاره میکنیم و توضیحات لازم را می دهیم. خواندن توصیه های طب سنتی در تابستان برای انواع مزاج ها می تواند مفید باشد.

در کنار ماهی باید مواد غذایی دیگر با طبع گرم استفاده شود تا بدن سردی نکند به عبارت دیگر مصلح ماهی مواد غذایی با طبع گرم می باشند. در فصل سرد و زمستان استفاده از فرآورده های گوشتی بیشتر می شود و چون ماهی مزاج سرد دارد حتما باید با مصلح آن استفاده شود تا ضررهای احتمالی آن کاهش پیدا کند. به همین دلیل باید بدانیم با ماهی چه چیزی بخوریم که سردی نکنیم.

ماهی را با چی بخوریم که سردی نکنیم؟

  1. بهتر است ماهی را با سبزیجات و ادویه های گرم مانند گلپر و سبزیجات معطر مانند ترخون، گشنیز، چوچاق، نعناع، خالواش و آویشن و همین طور گردو به صورت شکم پر درست کنید. دقت کنید باید به طبع خودتان هم توجه کنید اگر فردی با مزاج گرم هستید ممکن است نیاز خاصی به دانستن اینکه ماهی را با چی بخوریم که سردی نکنیم نداشته باشید زیرا افراد با مزاج سرد بعد از خوردن ماهی مشکلات بیشتری را متحمل می شوند.
  2. نمک: نمک دارای طبع گرم است. گذاشتن ماهی در نمک و ادویه های گرم قبل از پخت یکی از روش های ساده برای به حداقل رساندن علائم سردی بعد از خوردن ماهی است.
  3. اگر می خواهید بدانید که با ماهی چی بخوریم که سردی نکنیم بهترین توصیه این است که همراه ماهی سبزیجات خام یا بخار پز شده استفاده کنید تا باعث سردی نشود. البته نه همه سبزیجات، سبزیجاتی که طبع گرم دارند مانند شوید و تره.
  4. اگر ماهی را در وعده شام مصرف می کنید بعد از خوردن ماهی حتما کمی کنجد، خرما، زنجبیل و گردو بخورید که سردی ماهی از بین برود.
  5. برای اینکه ماهی عطر و مزه عالی داشته باشد از نارنج و سیر استفاده کنید. نارنج مزاج گرمی دارد که باعث خنثی شدن سردی ماهی می شود.
  6. برای طعم دادن به ماهی می توانید از ادویه های گرم مانند دارچین، فلفل سیاه و زیره استفاده کنید تا در غذای شما تعادل طبع به وجود آید. همچنین می توانید زیره را در غذای همراه ماهی به کار ببرید مثلا برنج. ادویه های گرم بهترین مصلح ماهی در طب سنتی هستند.
  7. از بهترین نوشیدنی ها همراه ماهی شربت نعنا و شربت آبلیمو با شکر کم می باشد.
  8. سس خردل نیز طبع گرم دارد و خوردن آن همراه ماهی مانع سردی کردن معده می شود.
  9. بهتر است ماهی را به صورت کبابی یا بخار پر مصرف کنید. اما اگر ماهی را سرخ می کنید با مقدار کمی روغن زیتون یا روغن کنجد آن را سرخ کنید. پیشنهاد می کنیم طرز تهیه ماهی کبابی با رب انار خوشمزه را بخوانید.
  10. مصرف زیتون پرورده با ماهی از سردی و رطوبت ماهی می کاهد.
  11. خوردن خرما و عسل همراه ماهی یا بعد از خوردن ماهی نیز کمک می کند سردی نکنید.

چه چیزهایی را نباید با ماهی خورد که باعث سردی می شود

با ماهی چی بخوریم که سردی نکنیم

  1. قدیمی ها بر این باور بودند که ماهی را با ماست نباید خورد زیرا هم ماهی و هم ماست دارای مزاج سرد می باشند و باعث سردی بدن می شود که این باور کاملا درست است و در طب سنتی نیز آورده شده است. بهتر است بدانیم چه زمانی ماست بخوریم؟ بهترین زمان برای مصرف ماست کی است؟
  2. برخی افراد اعتقاد دارند که ماهی را باید در زمستان خورد اما کاملا برعکس است ماهی به دلیل طبع سردی که دارد باید تابستان مصرف شود.
  3. افرادی که طبع سرد دارند خوردن ماهی به آن ها پیشنهاد نمی شود.
  4. ماهی را در کنار گوشت های دیگر استفاده نکنید.
  5. از لیمو ترش به دلیل داشتن ویتامین C همراه ماهی استفاده کنید زیرا باعث جذب چند برابر آهن موجود در ماهی می شود. البته طبع لیموترش سرد است و باید همراه آن مواد غذایی با طبع گرم خورده شود.
  6. کاهو دارای طبع سرد است. خوردن ماهی با سالاد کاهو می تواند سردی ماهی را بیشتر کند. از طرفی کاهو هم مانند ماهی دارای امگا 3 می باشد که مصرف ماهی با آن یک غذای کامل است. بنابراین اگر قصد خوردن کاهو با ماهی را دارید این موارد را در نظر بگیرید.
  7. به همراه ماهی از نوشیدن آب بپرهیزید و حتی دو ساعت بعد از خوردن ماهی هم آب ننوشید چون میزان سردی ماهی را افزایش می دهد و در هضم غذا اختلال ایجاد می کند.
  8. افرادی که فشار خون بالا دارند نباید ماهی را با مزه های ترش میل کنند.
  9. خوردن دوغ با ماهی توصیه نمی شود زیرا باعث نفخ می شود و دستگاه گوارشی را دچار مشکل می کند و باعث اسهال شدید می شود.
  10. پیشنهاد می شود ماهی را در وعده ناهار و ظهر مصرف کنید چون به دلیل سردی ماهی استفاده آن در شب توصیه نمی شود.
  11. استفاده از شیر و تخم مرغ همراه ماهی بسیار خطرناک است.
  12. از سالاد شیرازی به همراه ماهی استفاده نکنید زیرا هر دو طبع سرد دارند.
  13. ترکیب باقالی پلو با ماهی ترکیب مناسبی نیست زیرا باقالی نفخ زیادی دارد و ماهی هم طبع سرد دارد و ترکیب آن ها باهم باعث رطوبت می شود. رطوبت هم عامل نفخ می باشد.
  14. علت تهوع بعد از خوردن ماهی این است که بعد از خوردن ماهی بلغم تواید می شود و تجمع آن در معده باعث ایجاد حالت تهوع می شود. خوردن زیره و شکر همراه با ماهی می تواند مانع ایجاد این حالت شود.

علائم سردی بعد از خوردن ماهی

تا اینجا گفتیم که ماهی را با چی بخوریم که سردی نکنیم، بعد از خوردن ماهی چه بخوریم که سردی نکنیم و همین طور گفتیم چه چیزهایی را نباید با ماهی خورد که باعث سردی می شود. حالا میخواهیم بدانیم که اگر معده ما احساس سردی بیش از حد کند چه علائمی دارد و چه مشکلاتی می تواند ایجاد شود.

  • اگر طبع سرد در بدن ما غلبه کند تعادل عصبی ما به هم خواهد ریخت. سوزش و سردی معده از اولین علائم سردی بعد از خوردن ماهی می باشند. یبوست در اثر ایچاد سودا ناشی از مصرف ماهی نیز از دیگر مشکلاتی است که غلبه طبع سرد در بدن بوجود می آورد.
  • افرادی که افسردگی دارند و همین طور مبتلایان به آلزایمر و دردهای روماتیسمی و ام اس (MS) بهتر است از مواد غذایی با طبع گرم استفاده کنند. سردی باعث تشدید شرایط افسردگی می شود.
  • در موارد حادتر سردی بیش از حد حتی می تواند منجر به سکته و ناراحتی های عصبی گردد.
  • بیحالی، ایجاد لک و نفخ نیز از دیگر علائم سردی بعد از خوردن ماهی هستند.

طبع کدام نوع ماهی گرم است؟

طبع کدام نوع ماهی گرم است

نکته 1:

شاید برای شما سوال شود که کدام نوع ماهی سردی بیشتری دارد و برعکس. معمولا ماهی ها هرچقدر کوچکتر باشند سردی کمتری دارند و بلغم و رطوبت کمتری در بدن ایجاد می کنند. ماهی های بزرگ کمتر حرکت می کنند و رطوبت و سردی بیشتری دارند. ماهی قزل آلا ماهی تقریبا کوچکی است. قزل آلای غیرپرورشی، کیلکا و ساردین ماهی های بسیار پرجنب و جوشی هستند.

نکته 2:

ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند سردی کمتری دارند و برعکس.

چرا ماهی قزل آلا بخوریم؟

ماهی قزل آلا دارای بیشترین مقدار امگا 3 است که این اسید بی خوابی، خستگی، درد عضلانی، خارش پوست، شکننده بودن مو و ناخن، سر درد و عدم تمرکز را کاهش می دهد و بیماری های قلبی، آسم و رماتیسم مفصلی را التیام می بخشد.

روی موجود در ماهی قزل آلا برای رشد کودکان و تنظیم بلوغ نوجوانی موثر است و مصرف آن در دوره ی رشد از کوتاهی قد جلوگیری می کند.

امگا 3 موجود در ماهی برای زنان باردار مفید است باعث رشد مغزی جنین می شود و ضریب هوشی جنین را افزایش می دهد.

قزل آلا سرشار از آهن است باعث خون سازی و تقویت بدن در برابر میکروب ها می شود مصرف این ماهی کم خونی ناشی از کمبود آهن را کاهش داده و جبران می کند.

ماهی قزل آلا خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. طبق تحقیقاتی در کشور سوئد مشاهده کردند که مردهایی که به طور منظم در رژیم غذایی خود از این ماهی استفاده می کنند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا یک سوم کاهش می دهد.

مصرف یک وعده ماهی قزل آلا در هفته باعث افزایش قدرت حافظه می شود. بنابراین مصرف یک بار در هفته ماهی برای افراد میان سال و افرادی که کارهایشان را فراموش می کنند توصیه می شود.

مصرف ماهی برای افراد زیر مضر می باشد

  • کسانی که به بیماری پوستی، بیماری تنگی نفس و آسم، انواع آلرژی مبتلا هستند.
  • افرادی که بیماری بلغمی یا سردی دارند مانند بیماری های روماتیسمی، انواع قولنج گوارشی.
  • افرادی که معده سرد دارند و دچار نفخ، سوء هاضمه و ترش کردن می شوند.
  • کسانی که طبع سرد و تر دارند مخصوصا اگر چاق باشند.

احادیثی درباره ی خوردن ماهی

  • امام رضا (ع) می فرمایند: هر کس از درد شقیقه و شکم می ترسد در تابستان و زمستان بعد از خوردن ماهی نباید بخوابد.
  • و همچنین می فرمایند: غسل کردن با آب سرد بعد از خوردن ماهی باعث فلج می شود.
  • امام علی (ع) می فرمایند: کمتر ماهی بخورید زیرا بدن را ذوب می کند، بلغم را افزایش می دهد و نفس را سنگین می کند.
  • امام صادق (ع) می فرمایند: هر کس در حالی بخوابد که ماهی خورده و در پی آن چند خرما یا مقداری عسل نخورده است، تا صبح رگ سست اندامی بر او غلبه خواهد کرد.

سخن پایانی:

ماهی یک ماده غذایی است که منبعی از مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین D، ید، انواع ویتامین های دیگر و امگا3 می باشد که به سلامت بدن و تقویت مغز انسان کمک می کند. ماهی یکی از غذاهای پرخاصیت، مفید و سالم محسوب می شود. استفاده از ماهی های چرب خیلی پیشنهاد می شود زیرا ویتامین D بدن را تامین می کند که بیشتر افراد در معرض کمبود این ویتامین می باشند. اما طبع سردی دارد بنابراین باید بدانید با ماهی چی بخوریم که سردی نکنیم. در این نوشته سعی شد به مهمترین موارد اشاره شود.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.