Take a fresh look at your lifestyle.

درمان حساسیت فصل بهار با ۹ روش ساده

وقتی فصل حساسیت فرا می‌رسد، دانستن این که فقط شما نیستید که از عطسه کردن و آبریزش بینی رنج می‌برید به شما احساس آرامش می‌دهد. بیش از 50 میلیون نفر هر سال حساسیت فصلی به خصوص حساسیت فصل بهار را تجربه می‌کنند؛ تقریبا از هر 3 فرد بزرگسال 1 نفر حساسیت فصلی دارد و این رقم در بین کودکان 40% است.

افراد مبتلا به آسم به طور خاص در فصل بهار از حساسیت رنج می‌برند. بیش از 25 میلیون نفر به آسم آلرژیک مبتلا هستند و به دلیل قرار گرفتن در معرض یک آلرژن دچار مشکل تنفسی می‌شوند. این موضوع می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کودکان داشته باشد. بیمارستان‌ها گزارش می‌دهند که مشکلات تنفسی مرتبط با آسم سومین دلیل بستری شدن کودکان زیر 15 سال در بیمارستان است. خوشبختانه، برای درمان حساسیت فصل بهار و به طور کلی حساسیت فصلی وجود دارد. اگر کودک زیر یکسال دارید بهتر است درباره علائم آسم نوزادان بیشتر بدانید.

آلرژی یا حساسیت فصلی چیست؟

حساسیت وقتی رخ می‌دهد که بدن شما به یک عامل محرک محیطی مانند گرده گیاهان یا شوره حیوانات خانگی که برای اکثر افراد بی ضرر است، بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. ماده‌ای که موجب ایجاد آلرژی یا حساسیت می‌شود، آلرژن نام دارد.

درست مانند سایر بیماری‌ها، بدن در هنگام مواجه با یک آلرژن با مشکلات درونی زیادی روبرو می‌شود. اولین باری که در معرض یک آلرژن قرار می‌گیرید، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی را تولید می‌کند که به آلرژن اتصال می‌یابد. فرقی نمی‌کند که این آلرژن گرد و غبار است یا گرده گیاهان، بدن آن را به عنوان یک مهاجم تشخیص می‌دهد و گلبول‌های سفید برای دفاع از بدن کار خود را آغاز می‌کنند.

این باعث می‌شود سلول‌های دیگر بدن نیز فعال شوند و ماده شیمیایی به نام هیستامین را آزاد کنند که در هنگام مواجه با آلرژن علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه یا خارش چشم در فرد ظاهر می‌شوند. متاسفانه، وقتی به یک محرک خاص حساسیت پیدا می‌کنید، همان نوع واکنش را تجربه خواهید کرد. قبل از بررسی راه های خانگی و دارویی درمان حساسیت فصل بهار بهتر است محرک های شایع حساسیت فصلی را بشناسیم.

محرک‌های شایع و علائم حساسیت فصلی

پیشگیری بهتر از درمان است قبل از هر چیز بهتر است در معرض عوامل تشدید کننده حساسیت فصلی قرار نگیرید. با توجه به آنچه گفته شد، بهترین درمان برای حساسیت فصلی چیست؟ خوب، این به علائمی که دارید بستگی دارد. سه عامل اصلی برای حساسیت فصلی وجود دارد و همه آن‌ها می‌توانند افراد را به روش‌های مختلف تحت تأثیر قرار دهند:

گرده گیاهان

شاید شایع‌ترین آلرژن در طی فصل حساسیت، گرده گیاهانی است که دوباره در حال رشد کردن هستند. گیاهان مختلف ذرات میکروسکوپی را آزاد می‌کنند که در تماس با چشم یا بینی فرد واکنشی ایجاد می‌کند. علائم شایع حساسیت به گرده شامل آبریزش بینی، خارش و آبریزش چشم‌ها و عطسه یا احتقان بینی است. گاهی اوقات فقط یکی از این موارد ظاهر می‌شود یا ممکن است همه این موارد را با هم تجربه کنید.

همچنین بخوانید: کدام گیاهان حساسیت زا هستند

کنه گرد و غبار

کنه گرد و غبار که برای چشم غیرمسلح نامرئی هستند، تعداد کمی از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند و از آنجایی که در داخل خانه نیز وجود دارند مقابله با آن‌ها کار دشواری است. این موجودات کوچک بیشتر در اتاق خواب یافت می‌شوند و می‌توانند علائم مشابه‌ای با حساسیت به گرده گیاهان را در فرد ایجاد کنند.

کپک

آیا همیشه علائم حساسیت دارید، حتی وقتی که فصل بهار نیست؟ این امکان وجود دارد که علائم شما ناشی از حساسیت به کپک باشد که یکی دیگر از دلایل شایع برای آبریزش بینی و خارش چشم است. هاگ‌های کپک از طریق هوا حرکت می‌کنند. این نوع حساسیت نیز علائم مشابه با حساسیت به گرده گیاهان یا کنه گرد و غبار ایجاد می‌کند.

علائم حساسیت فصلی مشابه با علائم بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و کووید-19 است. اگر برای اولین بار این علائم را تجربه می‌کنید، برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان آلرژی فصل بهار چه باید کرد؟

اگر علائم حساسیت فصلی را تجربه می‌کنید، چه کاری باید انجام دهید؟ بسته به دلیل و علائمی که دارید، درمان‌های خانگی برای حساسیت فصلی وجود دارند که می‌توانند باعث شوند احساس بهتری داشته باشید، به خصوص اگر همراه با داروهای ضد حساسیت درست بکار گرفته شوند.

مراقبت کپک و کنه گرد و غبار باشید

اگر قصد دارید روزی را در فضای باز و در معرض محرک‌های آلرژی‌زا صرف کنید، ابتدا آب و هوای محلی را چک کنید و در صورت آلوده بودن هوا گردش خود را به روز دیگری موکول کنید یا ماسک بزنید.

موهای خود را در شب بشویید

ژل و موس مو گرده‌ها را به دام می‌اندازند، بنابراین مهم است که قبل از خواب موهای خود را بشویید. حیوانات خانگی نیز ممکن است شوره را به داخل خانه بیاورند، بنابراین قبل از خواب حیوان خانگی خود را نیز بشویید. همچنین، به منظور کاهش احتمال قرار گرفتن در معرض آلرژن، هر شب قبل از خواب روبالشی خود را عوض کنید.

بینی خود را تمیز نگه دارید

کنه گرد و غبار به راحتی به مجاری بینی می‌چسبد و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آلرژن را طولانی‌تر می‌کند. به همنی دلیل بهتر است بینی خود را با آب نمک یا سرم شستشو دهید. شستشوی بینی به کاهش علائم حساسیت فصلی کمک می‌کند.

در و پنجره‌ها را ببندید

با بستن در و پنجره‌ها از ورود آلرژن‌ها به داخل خانه یا ماشین جلوگیری کنید. از یک تصفیه‌کننده هوا با فیلتر HEPA برای تصفیه بیشتر هوای داخل خانه استفاده کنید. هر 45 تا 90 روز فیلترهای هوا را تعویض کنید. برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا وقتی که علائم حساسیت فصلی فروکش کند، از ماسک استفاده کنند.

سطح استرس خود را کاهش دهید

استرس سطح هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود افراد مبتلا به حساسیت فصلی پس از رویدادهای استرس‌زا واکنش شدیدتری نشان دهند.

خانه خود را تمیز و خنک نگه دارید

کنه گرد و غبار در محیط گرم و مرطوب رشد می‌کند، بنابراین دمای خانه را خنک و رطوبت را بین 40 تا 45 درصد نگه دارید. ملافه‌ها را به طور مرتب با آب گرم شستشو دهید تا هرگونه آلودگی و حشراتت از بین بروند. اتاق خواب‌ها را مرتب جاروبرقی بکشید. از شر فرش در اتاق خواب خلاص شوید.

مواد غذایی مصرف کنید که به کاهش علائم حساسیت فصلی کمک می‌کنند

برخی از مواد غذایی می‌توانند علائم حساسیت فصل بهار را کاهش دهند. به عنوان مثال، آناناس به دلیل خاصیت آنتی هیستامین طبیعی که دارد التهاب ناشی از حساسیت را کاهش می‌دهد. همچنین آویشن برای درمان حساسیت مفید است.

یک درمان جایگزین را انتخاب کنید

برخی معتقدند که طب سوزنی یا مکمل‌هایی مانند اسپیرولینا می‌توانند علائم حساسیت فصل بهار را تسکین دهند. قبل از امتحان این درمان‌های جایگزین با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این نوع درمان برای شما بی خطر است.

به پزشک مراجعه کنید

پزشک می‌تواند برای شما تست آلرژی انجام دهد و بر اساس آن داروهای قوی‌تری را تجویز کند. اگر این درمان‌ها موثر نبودند یا واکنش شدید آنافیلاکتیک به یک آلرژن دارید، حتما باید به یک متخصص مراجعه کنید. متخصصان آلرژی درمان‌هایی را تجویز می‌کنند که می‌تواند به شکل قطره زیر زبان یا تزریق واکسن آلرژی باشد تا به کاهش حساسیت شما به ماده حساسیت‌زا کمک کند.

درمان حساسیت فصلی در خانه

برای درمان حساسیت فصل بهار چه دارویی مصرف کنیم؟

داروهای بدون نسخه عبارتند از آنتی هیستامین‌های خوراکی مانند سیتریزین، لوراتادین، ضداحتقان‌های خوراکی یا بینی یا ترکیبی از هر دو که به تسکین علائم حساسیت فصلی کمک می‌کند. داروهای ضد حساسیت نیز وجود دارند که باید توسط پزشک تجویز شوند. توجه داشته باشید که چه زمانی از روز داروهای آلرژی مصرف می‌کنید زیرا برخی از آن‌ها مانند بنادریل باعث خواب آلودگی می‌شوند.

مقایسه داروهای حساسیت فصل بهار 

دارودرباره داروعلائمی که درمان می‌کند
Allegra با نام عمومی فکسوفنادینآنتی هیستامین OTCخارش
آبریزش بینی
عطسه زدن
چشمان خیس
Zyrtec با نام عمومی ستیریزینآنتی هیستامین OTC
کلاریتین با نام عمومی لوراتادینآنتی هیستامین OTC
بنادریل با نام عمومی دیفن هیدرامینآنتی هیستامین OTC
زایزل (لوسترزین)آنتی هیستامین OTC
کلارینکس (دسلوراتادین)آنتی هیستامین Rx
آزلاستینآنتی هیستامین Rx
ارلیستاتآنتی هیستامین Rx
پاتانولآنتی هیستامین Rx
کلاریتین -Dآنتی هیستامین / ضد احتقان OTCبینی گرفته
گرفتگی گوش
آلگرا -Dآنتی هیستامین / ضد احتقان OTC
زایرتک -Dآنتی هیستامین / ضد احتقان OTC
دیمیستاآنتی هیستامین/استروئید Rxآبریزش بینی
خارش
عطسه زدن
ترشحات پشت حلق
سودافدضد احتقان OTCگرفتگی بینی
درد/فشار سینوس
سرفه
احتقان سینه
روبیتوسینضد احتقان OTC
موسینکسضد احتقان OTC
افرینضد احتقان بینی OTC
اسپری بینی آزلاستین هیدروکلرایدضد احتقان بینی OTC
اسپری بینی تریامسینولوناستروئید بینی OTCعطسه کردن
خارش بینی
آبریزش بینی
علائم شدید حساسیت فصلی
فلوتیکازونکورتیکواستروئید بینی OTC
راینوکورتاستروئید بینی OTC
نازونکساستروئید بینی Rx
بکلومتازوناستنشاقی استروئیدی Rx
سیکلسونیداستنشاقی استروئیدی Rx
پردنیزولوناستروئید خوراکی Rx
قطره چشم Visineقطره چشمی OTCقرمزی چشم
پف چشم
خارش چشم
چشمان خیس
قطره چشم Clear Eyesقطره چشمی OTC
قطره چشم Refresh Optiveقطره چشمی OTC
قطره آکولارقطره چشمی Rx
سینگولراصلاح کننده لکوترین Rxعطسه
آبریزش و خارش بینی
قرص Grastekقرص ایمونوتراپی برای آلرژی به گرده چمنعطسه
آبریزش و خارش بینی
چشمان خیس
Oralairقرص ایمونوتراپی برای آلرژی به گرده چمن
راگویتکقرص ایمونوتراپی برای آلرژی به گرده ابروسیا
اوداکتراقرص ایمونوتراپی برای آلرژی به کنه گرد و غبار

چگونه حساسیت فصل بهار را برای همیشه متوقف کنیم؟

ایمونوتراپی آلرژن تنها راه دائمی برای خلاص شدن از شر حساسیت فصلی است و این فرآیند زمان‌بر است. اگر علائم حساسیت فصلی در کیفیت زندگی شما اختلال وارد می‌کنند و هیچ یک از گزینه‌های درمانی بالا شما را تسکین نمی‌دهند، باید تزریق واکسن آلرژی را مد نظر داشته باشید.

به یاد داشته باشید که حساسیت فصلی نباید شما را از لذت بردن از هوای لطف بهاری بازدارد. کمی برنامه‌ریزی و مدیریت علائم چیزی است که باعث می‌شود شما از یک فصل زیبا بی دغدغه لذت ببرید!

همچنین بخوانید: درمان کهیر با داروهای گیاهی

 

 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.