Take a fresh look at your lifestyle.

بهترین دعا برای شب اول قبر

بهترین دعا برای شب اول قبر میت

اولین شبی که میت را به خاک میسپارند، شب اول قبر و یا لَیلَةُ الدَّفن گفته می شود. شب اول قبر، میت بیشتر از هر زمانی به دعا و خیرات نیاز دارد چرا که فرشتگان وی را مورد سوال و جواب قرار می دهند و هر چه بیشتر خیرات شود و دعا برای میت در آن شب خوانده شود، شب اول قبر برای او راحت تر خواهد شد. در این مطلب ما بهترین دعا برای شب اول قبر (دعا برای آرامش روح میت) است را با شما به اشتراک می گذاریم.

بهترین دعا برای شب اول قبر

در شب اول قبر، خیرات و اعمال صالحه بازماندگان، موجب برداشته شدن عذاب قبر از انسان می‌شود. بهترین دعا و  اعمال برای شب اول قبر اموات عبارت است از:

1. خواندن زیارت عاشورا: پیش از غروب آفتاب، زیارت عاشورا بخوانید و ثوابش را نثار روح متوفی کنید.

2. خواندن آیات قدر: بالای سر مزار میت، ۷ مرتبه قدر بخوانید.

3. خواندن نماز وحشت: مستحب است در شب اول قبر، دو رکعت نماز وحشت برای میت بخوانند.

4. خواندن آیاتی از قرآن: یاد کردن درگذشتگان نیکو است و خواندن آیات یس، الرحمن، توحید، صافات و… به منظور آرامش یافتن میت، توصیه می‌شود. با خواندن این آیات برای میت طلب مغفرت کنید.

5. خواندن آیات تبارک (الملک): از امام صادق (ع) نقل شده است که آیات تبارک را بالای سر مزار میت بخوانند تا عذاب قبر از او برداشته شود. این سوره ناجی فرد در شب اول قبر است.

6. صدقه دادن: پیامبر (ص) توصیه می‌کنند که هر گاه به نیت میت صدقه بدهید، «هفتاد هزار فرشته آن صدقه را به قبر او حمل می‌کنند و بر دست هر کدام از فرشتگان طبقی است که به قبر او حمل می‌کنند و می گویند؛ سلام بر تو، این هدیه ای از سوی فلانی به توست. سپس قبرش نورانی می‌شود».

7. دعا کردن: برای میت دعا کنید. بهتر است در پایان نماز یا خواندن آیات قرآن او را یاد کنید و برای او طلب مغفرت کنید.

8. به جا آوردن نماز قضا شده: نمازهای قضا شده میت را برایش به جا بیاورید و اگر نماز قضا نداشت، دو رکعت نماز با نیت هدیه به مزارش بخوانید.

9. زیارت بروید: اگر ساکن شهرهای مذهبی هستید، به نیابت از میت، به زیارت بروید یا از اقوام ساکن شهرهای مذهبی بخواهید این کار را انجام بدهند.

طریقه خواندن نماز شب اول قبر

خواندن نماز شب اول قبر تأثیر زیادی در کاهش فشار قبر متوفی دارد. در روایات توصیه شده در همان شبی که میت را دفن می‌کنند برای او نماز لَیلَةُ الدفن بخوانند. کیفیت این نماز که در بین مردم به نماز وحشت مشهور است به دو شکل نقل شده که می‌توان هر دو را انجام داد:

  • دو رکعت نماز، در رکعت اول بعد از سوره حمد یکبار آیة الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد، 10 مرتبه سوره قدر خوانده می‌شود و بعد از سلام نماز بگویند: «أللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ و ‌آلِ مُحمّدٍ وَ ابعَث ثَوابَها إلی قبرِ فلان» و به جای کلمه فلان، اسم میت را بگویند.
  • دو رکعت نماز، در رکعت اول بعد از حمد دو مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، 10 بار سوره تکاثر بخواند و بعد از نماز چنین بگوید: «أللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ و ‌آلِ مُحمّدٍ وَ ابعَث ثَوابَها إلی قبرِ فلان» و به جای کلمه فلان، اسم میت را بگویند.

این نماز پس از دفن میت خوانده می‌شود حتی اگر بین فوت و دفن چند روز فاصله باشد و زمان آن از ابتدای شب تا طلوع فجر است، هرچند بهتر است در ابتدای شب پس از نماز عشا به جا آورده شود.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.