Take a fresh look at your lifestyle.

بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب چیست؟

همان طور که کمبود املاح معدنی و ویتامین ها بر قسمت های مختلف جسم تأثیر می گذارد، سلامت روان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. سیستم عصبی هم مانند دیگر ارگان های بدن نیاز به رسیدگی و توجه دارد، کمبود ویتامین ها و مواد مغذی ضروری می تواند موجب ایجاد اختلالات روانی و تضعیف سیستم عصبی شوند. ما در این مطلب سعی داریم به شناسایی عوامل مهم در سلامت سیستم عصبی پرداخته، ویتامین ها و مکمل هایی که به ایجاد آرامش بیشتر در بدن کمک می کند را معرفی کرده و در مورد بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب و راه های تقویت اعصاب بیشتر توضیح دهیم، با ما همراه باشید.

بهترین ویتامین ها برای تقویت اعصاب

بسیاری از مواد مغذی و معدنی مستقیما بر روی عملکردهای ذهن و قدرت های شناختی تأثیر می گذارد و در جلوگیری از بروز بیماری های مغزی و یا بیماری های تخریب کننده بافت مغزی موثرند. همین طور بعضی غذاها برای مغز مضرند و باید از آن ها دوری کرد. در این نوشته قصد داریم به معرفی بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب بپردازیم. قدیمی ترین ویتامین هایی که در دانش بشری و تغذیه وجود دارد ویتامین های گروه B هستند که می تواند جزو بهترین ویتامین ها برای تقویت کردن اعصاب باشند.

بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب

ویتامین B مهمترین ویتامین در تقویت اعصاب

ویتامین های خانواده B، شامل ویتامین های B1 ، B2 ، B3، B5، بیوتین یا B7، اسید فولیک و B12  هستند،کمبود این ویتامین ها بر عملکرد های مغزی تأثیر گذاشته و می تواند موجب افسردگی های شدید شود. این ویتامین ها نقش اساسی و عملکردی در قسمت های مختلف بدن داشته، و باعث می شوند کربوهیدرات ها و چربی ها و پروتئین ها به درستی و در جای خود مصرف شوند. اگر به دنبال این هستید که بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب چیست ویتامین B را در اولویت قرار دهید.

همه چیز هایی که باید در مورد ویتامین B12 بدانید!

همچنین این ویتامین نقش مهمی در تنظیم عملکرد ایمنی بدن، گوارش، سلامت و جریان خون و خواب ایفا کرده، غذا را به سوخت بدن تبدیل می کند و به بدن کمک می کند که بتواند سلول های آسیب دیده را ترمیم کند و انرژی خود را حفظ نماید.

ویتامین B نقش حیاتی در سلامت ذهن و کاهش استرس و کمبود حافظه دارد و کمبود این ویتامین در بدن می تواند منجر به افسردگی، اظطراب، فوبیاو دیگر اختلالات عصبی در بدن شود.

همچنین کمبود ویتامین B1 باعث اختلال سیستم عصبی و بیماری هایی دیگری مثل بری بری و یا عدم توانایی لمس اشیا در بدن می شود که با مصرف غلات سبوس دار می توان جلوی بروز این بیماری را در بدن گرفت.

به طور کلی گروه ویتامین های B جز ویتامین B12 در مواد غذایی چون نان و غلات کامل، بیسکویت‌ کامل، جوانه‌ها موجود می‌باشند و ویتامین B12 بیشتر در منابع گوشتی مانند گوشت قرمز و ماهی یافت می شود. کسانی هستند که دچار اختلالات خلقی هستند یکی از دلایل اصلی این اختلال می تواند کمبود ویتامین های مربوط به خانواده B باشد، مصرف این گروه از ویتامین ها باعث می شود سوخت و ساز بدن به درستی انجام شده، آنزیم ها عملکرد درستی داشته باشند، و در نتیجه موجب بهبود عملکرد های عمومی و کلی بدن از جمله عملکرد مغزی شود.

کمبود ویتامین b12 چه علائمی دارد؟

اسید های چرب امگا 3 در تقویت اعصاب معجزه می کنند

بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب

یکی دیگر از ویتامین هایی که تأثیرش بر عملکردهای مغزی و ذهنی ثابت شده، و جز بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب هم به شمار می آید اسید های چرب امگا 3 میباشد.

حضور اسید های چرب برای ادامه حیات بدن امری ضروری است و کمبود این ویتامین در بدن موجب اختلالات روانی گسترده ای می شود . متأسفانه این ویتامین توسط بدن خود انسان تولید نمی شود و از آنجا که 20 درصد چربی های مغز را چربی های امگا 3 تشکیل داده اند باید حتما در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد و یا توسط مکمل ها تأمین شود، از جمله بیماری هایی که از کمبود این ویتامین در بدن ممکن است به وجود بیاید می توان به اختلال‌های دوقطبی، بیماری‌های اوتیسم و همین ‌طور افسردگی‌های شدید یا افسردگی‌ دوران بارداری اشاره کرد.
منبع اصلی امگا 3 ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا، تن و شاه ماهی میباشد و همچنین گیاهانی همچون آفتابگردان، دانه کتان، تخم کدو، گردو و فندق و کنجد منبع غنی از این ویتامین هستند، تخم مرغ هم از جمله مواد غذایی غنی شده با امگا 3 میباشد که باید در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.

ویتامین D یک ویتامین فوق العاه برای بالا بردن قدرت اعصاب

 

ویتامین دی

با توجه به پژوهش هایی که در دانشکده علوم تغذیه دانشگاه ایران انجام شد نشان می دهد که ویتامین D یکی دیگر از مواد مغذی حیاتی و کلیدی برای بدن بوده که عملکرد ذهنی را تحت شعاع خود قرار داده و جز بهترین ویتامین ها برای تقویت اعصاب است، کمبود این ویتامین موجب بروز افسردگی شده، و با بروز بیماری های خطرناکی همچون ام اس و اختلال در عملکرد مغز و ذهن ارتباط مستقیم دارد.
در واقع ویتامین D علاوه بر اینکه بر قسمت عمده عملکرد‌های مغزی و ماهیچه‌ای مؤثر است بلکه کمبود آن موجب بروز بیماری ام اس، ضعف عضلانی، فیبرو میالژیا و آرتریت روماتوئید که بیماری‌های سیستم ایمنی هستند می شود.

کمبود ویتامین D در بدن با چه علائم و عوارضی همراه است؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم افسردگی از راه های مختلفی بروز می کند، بر اساس تحقیق محققان دانشگاه ایران با آزمایش بر روی گروه هایی که ویتامین D را دریافت کردند و گروهی که فقط پلاسیبو (دارونما) مصرف می کردند مشخص شد که گروهی که ویتامین D بیشتری مصرف کرده اند به اختلالات روانی کمتری دچار شده اند و کسانی که دچار افسردگی بودند با مکمل یاری و دریافت دوز های مصرفی روزانه ویتامین D تا حد بالایی درمان شدند.

منبع اصلی ویتامین D  قرار گرفتن در نور آفتاب است،  ۱۵-۱۰ دقیقه قرارگرفتن روزانه بدن در مقابل نور بی‌ واسطه خورشید می‌تواند نیاز ۲ هزار واحدی به این ویتامین مؤثر را تأمین کند.
همچنین مواد غذایی مانند غلات و برخی سبزی‌ها و میوه‌ها، کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین و گوشت قرمز و قارچ 20 درصد نیاز بدن به این ویتامین را تأمین می کند پس نور آفتاب در تأمین این ویتامین در بدن نقش اساسی دارد.

ویتامین d در چه غذاهایی است؟ معرفی تمام منابع غذایی جذب ویتامین دی

آهن ویتامین ضروری برای عملکرد مغز و اعصاب

آهن

آهن یک عنصر حیاتی برای بسیاری از اعضای بدن است، این عنصر به صورت فعال  در بسیاری از فعالیت‌های طبیعی بدن نقش دارد: انتقال اکسیژن، تنفس سلول‌ها، تولید انرژی، رشد و نمو سلول‌ها، تولید DNA (ماده اصلی موجود در هسته سلول‌های بدن) و بسیاری از کارهای دیگر.

یکی از بزرگترین مشکلات تغذیه ای افراد در جهان کمبود آهن است، و در بین خانم ها شایع تر است، در واقع خانم هایی که پریود های شدید تری دارند یا مادران شیر ده و یا کسانی که رژیم های غذایی سبکی داشته و گیاه خور هستند با کمبود آهن در بدن مواجه هستند.

فقر آهن با ایجاد اختلال در کارهای طبیعی مغز، باعث اختلال در شناخت (مانند حافظه و یادگیری) و تغییر رفتار اجتماعی و خُلق افراد می‌شود در واقع آهن برای سلامت مغز و سیستم عصبی بسیار ضروری است، و کمبود آن می تواند موجب کاهش تمرکز، آلزایمر، اظطراب، افسردگی و خستگی های مداوم شود.
به طور کلی شناخت فقر آهن، حتی بدون کم‌خونی، در تمام دوران زندگی به خصوص دوران کودکی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا آهن تأثیر مستقیمی بر تکامل دستگاه عصبی دارد و فقر آهن بر سلامت روانی و قدرتِ شناختی (حافظه و یادگیری) افراد، گاهی تا پایان عمر تاثیر منفی می‌گذارد

زینک را فراموش نکنید

سلامت عملکرد مغز با زینک تقویت می شود و همچنین می تواند سیستم عصبی مرکزی و جانبی را فعال کند و نقش مهمی در برقراری تعادل بین هورمون ها داشته باشد کمبود این ماده موجب اضطراب، افسردگی و اختلالات غذا خوردن و اسکیزوفرنی در بدن می شود. بنابراین برای تقویت اعصاب خود زینک را فراموش نکنید.

منیزیم اعصاب را آرام می کند

منیزم نقش اساسی و قدرتمندی در آرام سازی بدن دارد و کمبود این ماده معدنی موجب ایجاد استرس، افسردگی و اضطراب خواهد شد. در افرادی که بیشتر از فست فود ها و غذاهای فرآوری شده و نمک و قند و کافئین استفاده می کنند با کمبود منیزم در بدن مواجه هستندف منیزم خاصیت ترغیب کنندگی برای خواب دارد.

نقش سلنیوم در تقویت اعصاب را نادیده نگیرید

سلنیوم موجب سلامت سیستم ایمنی و عملکرد تیروئید در بدن می شود و در زنان باردار جز مواد غذایی بسیار ضروری میباشد، کمبود سلنیوم موجب ایجاد وضعیت های خود ایمنی بدن شده و همچنین ممکن است باعث بیماری هایی  مانند دیابت، سرطان و حتی مرگ شود. طبق مطالعات کمبود سلنیوم هم می تواند از عوامل ایجاد افسردگی در بدن باشد.

نتیجه گیری

برای داشتن یک بدن سالم مهم ترین عامل انتخاب یک سبک زندگی سالم است، یرای مقابله با تنش ها و استرس های روزانه باید یک رژیم غذایی سالم، ورزش مناسب، خواب راحت، دوری از مواد مخدر، الکل و کافئین و مواد غذایی استرس زا را در برنامه ی زندگی خود قرار داد. خوردن ویتامین ها در تقویت اعصاب را نباید نادیده گرفت در این نوشته سعی شد بهترین ویتامین ها برای تقویت اعصاب را معرفی کنیم تا در کنار عوامل دیگر با خوردن این ویتامین های مفید برای تقویت اعصاب زندگی آرام تری داشته باشید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.