Take a fresh look at your lifestyle.

بیوگرافی رسول زرین تک تیرانداز ایرانی که به او لقب گردان تک نفره داده بودند

در ادامه به بیوگرافی شهید رسول زرین خواهیم پرداخت که به تازگی فیلم تک تیرانداز که داستان زندگی شهید رسول زرین می باشد در جشنوراه فیلم فجر اکران شده است. ببینیم رسول زرین کیست و چرا او را با نام بهترین تک تیرانداز جهان می شناسند. شهید عبدالرسول زرین که به او لقب صیاد خمینی داده بودند در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از نیروهای عراقی را هدف گلوله خود قرار داده و گفته می شود بیش از 700 شلیک موفق با اسلحه دراگانف داشته است. شهید خرازی رسول زرین را گردان تک نفره نامیده بود. در ادامه بیشتر با زندگینامه شهید زرین و نحوه شهادت او آشنا شوید.

بیوگرافی رسول زرین بهترین تک تیرانداز ایران در دوران دفاع مقدس

    بیوگرافی رسول زرینعکس واقعی رسول زرین

 

  • نام: سردار عبدالرسول زرین
  • تاریخ تولد رسول زرین: ۱۳۲۰
  • محل تولد رسول زرین: روستای قلعه گل شهرستان کهگیلویه (دهدشت)
  • تاریخ شهادت رسول زرین: ۱۱ اسفند ۱۳۶۲ در سن 42 سالگی در عملیات خیبر
  • محل شهادت رسول زرین: منطقه عملیاتی طلاییه
  • آرامگاه شهید رسول زرین: تخت فولاد، تکیه شهدا
  • فرزندان رسول زرین: ۴ پسر و ۳ دختر

شهید رسول زرین در عملیات های رمضان و عملیات خیبر حضور داشته و در عملیات خیبر به شهادت رسیده اند. تعداد شلیک های موفق سردار رسول زرین بیش از 700 مورد است علت معروف شدن عدد 700 این است که رسول زرین 700 شلیک موفق به فرماندهان و نیروهای تاثیرگذار عراقی داشته و توانسته آن ها را از پای دربیاورد.

ازدواج در 20 سالگی

رسول زرین در اطراف دهدشت به دنیا آمد و به دلیل اینکه پدر و مادر خود را در کودکی از دست داد (در ۴ سالگی پدر و در ۶ سالگی مادر) به اصفهان نزد خانواده پدری خود رفت و در اصفهان در یک مغازه لباس فروشی که خودش تهیه کرد مشغول به کار شد. او در 20 سالگی ازدواج کرد و حاصل ازدواج او 7 فرزند می باشد. 4 فرزند پسر و 3 فرزند دختر. رسول زرین جزو اولینن فراتی بود که روی مسجد رفت و فریاد الله اکبر سرداد و به دلیل فعالیت های اینچنینی نیروهای ساواک به دنبال دستگیری او بودند.

هم اکنون در اصفهان یک باشگاه تیراندازی با نام شهید زرین وجود دارد.

شکارچی امام خمینی، گردان تک نفره

نیروهای عراقی از رسول زرین ترس و واهمه داشتند و به دلیل اینکه او توانسته بود تعداد زیادی از نظامیان عراقی را به هلاکت برساند به او لقب شکارچی امام خمینی می گفتند. لقب دیگری که شهید خرازی به رسول زرین داده بود گردان تک نفره بود. شهید زرین به تنهایی یک گردان بود.

فیلم تک تیرانداز

فیلم تک تیرانداز به کارگردانی علی غفاری داستان حول محور رسول زرین و رشادت های او ساخته شده است. نقش رسول زرین در فیلم تک تیرانداز را کامبیز دیرباز بازی می کند. فیلم تک تیرانداز موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی شد.

کامبیز دیرباز در نقش رسول زرین در فیلم تک تیرانداز
کامبیز دیرباز در نقش رسول زرین در فیلم تک تیرانداز

رسول زرین در جبهه ها و نحوه شهادت او

در دوران زندگی در اصفهان همواره در تظاهرات ضدطاغوت شرکت می‌کرد و پیرو دستورات امام خمینی (ره) بود. بعد از آغاز جنگ ایران و عراق به جبه ها رفت و لباس رزم پوشید. او عضو سپاه اصفهان بود و در جبهه های غرب به مبارزه با دشمن می پرداخت. رسول زرین تک تیرانداز ماهری بود و به همین دلیل نقش مهمی در عملیات ها ایفا می کرد. شهید حسین خرازی که از همرزمان رسول زرین بود یکی از نزدیک ترین افرادی است که با او در جبهه ها به نبرد می پرداخته است. نزدیکان رسول زرین او را با خصلت های بخشندگی و سخاوت می شناختند.

رسول زرین با وجود اینکه بسیار زخمی شده بود و در یکی از درگیری ها لاله گوش او مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفته بود و حتی دارای 60 درصد از کارافتادگی بود دست از مبازره برنداشت و توانست نقش مهمی در دوران جنگ تحمیلی ایفا کند. او تک تیراندازهای زیادی را اموزش داد و مناطق بسیاری را تصرف کرد و از دشمنان بازپس گرفت.

رسول زرین سرانجام در عملیات خیبر در سال 62 و در ماه اسفند مورد اصابت خمپاره قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

عکس رسول زرین در جبهه در حال تیراندازی
عکس رسول زرین در جبهه در حال تیراندازی

صحبت های پسر رسول زرین درباره پدرش

پسر شهید عبدالرسول زرین، اصغر زرین، در مورد پدرش و اینکه چگونه تک تیرانداز شد، گفت:

“پدرم در اوایل جنگ علاوه بر تک تیرانداز ویژه لشکر، مسئولیت‌های مختلفی را هم به عهده داشت. یک نیروی جنگی و کاملاً کارآزموده بود ولی به دلیل تیراندازی بسیار دقیقی که به ویژه در شرایط بحران و با آن خونسردی عجیب در شرایط سخت و طاقت فرسا داشت، در شرایطی که مشکلی پیش می‌آمد، او یک تنه و با یک اسلحه جلوی دشمن می‌ایستاد.”

اصغر زرین در مورد نحوه شهادت پدرش اظهار گفت:

“شهادت پدرم را شهید خرازی این‌گونه روایت کرد: «در عملیات خیبر هم همانند دیگر عملیاتها زرین با شهامت دشمن را هدف قرار می‌داد. این کار او دشمن را  جدا نگران و دچار دستپاچگی کرده بود. بعد از عملیات مرحله دوم خیبر خبر دادند که زرین همانطور که اسلحه‌اش به سمت دشمن نشانه می‌رفت به شهادت رسید.”

برتری رسول زرین نسبت به کریس کایل

مقایسه رسول زرین و کریس کایل
مقایسه رسول زرین و کریس کایل

رسول زرین با 700 شلیک موفق با اسلحه دراگانف اس وی دی (Drauganov SVD) در برابر کریس کایل با 160 شلیک موفق برتری محسوسی دارد. تفاوت دیگر و مهم زرین و کایل این بود که او نظامیان زبده عراقی و منافقین را هدف قرار می‌داد حال آنکه کایل زنان و کودکان عراقی و القاعده را می کشت.

سایت دفاعی پاکستان درباره رسول زرین می‌نویسد:

عبدالرسول زرین متولد 1941 تا 1983 جز بهترین نظامیان ایرانی در جنگ ایران و عراق بوده که با 700 شلیک موفق منجر به نتیجه موفقترین اسنایپر (تک تیرانداز ایرانی است). وی بهترین تک تیرانداز ایران در دوران دفاع مقدس است که با نام “گردان_تک_نفره” معروف شده بود.

ماجرای عکس با لاله گوش زخمی

عکسی از شهید زرین وجود دارد که بسیار معروف شده و آن عکس ایشان در حال خندیدن و در حالی است که لاله گوش او تیرخورده و از ان خون می چکد. شهید خرازی درباره این عکس می گوید:

” رسول در حال تیراندازی به عراقی ها بود که محل او لو رفت ناگهان تیری از کنار گوش ایشان رد شد و لاله گوش او را زخمی کرد اما رسول زرین بدون توجه به کار خود ادامه می داد. در همان لحظه عده ای از فیلمبرداران که در صحنه حضور داشتند این عکس را از او گرفتند.”

 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.