Take a fresh look at your lifestyle.

تاریخ و زمان دقیق انتخابات مجلس ۹۸-۹۹ کی هست؟

بانزدیک شدن تب انتخابات مجلس چیزی که برای بعضی ها سوال خواهد شد تاریخ و زمان دقیق انتخابات مجلس سال 98-99 است. همانطور که مستحضر هستید انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور به تاریخ‌های ۲ اسفند ۱۳۹۸ و اردیبهشت ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد. همچنین اولین انتخابات میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، استان فارس و قم نیز به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

تاریخ و زمان دقیق انتخابات مجلس 98-99:
یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور به تاریخ‌های ۲ اسفند ۱۳۹۸ و اردیبهشت ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.

چند نامزد به مجلس راه پیدا خواهند کرد؟

در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در مجموع 290 نفر به مجلس راه پیدا خواهند کرد که قرار بود در این دوره افزایش یابد ولی این تعداد با مخالفت نمایندگان با افزایش تعداد صندلی‌ها در خرداد ۹۸ ثابت ماند. نکته قابل بحث این است که این وضعیت بر خلاف قانون است و توزیع نمایندگان مورد نقد واقع شده‌است. به عنوان مثال یک استان مانند البرز به ازای هر ۴۹۳ هزار نفر حائز شرایط رای دادن یک نماینده به مجلس می‌فرستند اما استان سمنان به ازای هر ۱۲۳ هزار نفر یک نماینده دارد.

تعداد واجدین شرایط رای دادن در مجموع حدود ۵۵ میلیون نفر است به ازای هر ۱۹۰ هزار نفر یک نماینده در مجلس ایران حضور دارد.

به گفتهٔ دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور تعداد حوزه‌های انتخابیه در انتخابات آتی ۲۰۸ حوزه است که بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۵ مجلس یک حوزه افزایش یافته و حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین دژ و تکاب به دو حوزه انتخابیه مستقل تقسیم شده‌است.

نامزدهای انتخابات مجلس چه شرایطی باید داشته باشند؟

  1. اعتقاد به اسلام؛
  2. التزام عملی به اسلام؛
    تبصره ۱ – منظور از التزام عملی در این بند، عمل به احكام اسلام در حد عمل به انجام واجبات و عدم اصرار بر محرمات است. عدم احراز التزام عملی به اسلام به دلیل تجاهر به فسق ثابت می شود” به این تبصره اضافه شد.

    تبصره ۲_ داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی باید به دین خود اعتقاد داشته باشند.

  3. التزام عملی به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛

    تبصره – منظور از التزام عملی در این بند، اعتقاد و تعهد به ارزشهای اساسی نظام شامل اسلامیت، جمهوریت، استقلال، آزادی و وحدت ملی است.

  4. ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه؛
  5. تابعیت كشور جمهوری اسلامی ایران؛

    تبصره – اتباع ایرانی كه تابعیت كشور دیگری را اخذ كرده اند و اشخاص غیرایرانی كه تابعیت ایران را تحصیل نموده اند، از داوطلبی انتخابات محروم می باشند.

  6. سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و گویایی
  7. داشتن كارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا كارت معافیت دائمی برای آقایان؛

    تبصره – افرادی كه به جهت غیبت از خدمت وظیفه عمومی و با سپری شدن مدت زمان مشخص، مشمول پرداخت جریمه خرید خدمت شده اند، از ثبت نام در انتخابات محروم می باشند.

  8. عدم محجوریت
  9. عدم محكومیت قطعی به جرائم اقتصادی (موضوع تبصره ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱، جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی كشور و جرائم علیه عفت عمومی، ارتداد و خیانت در امانت؛
  10. عدم محكومیت كیفری مؤثر و محرومیت از حقوق اجتماعی؛
  11. عدم وابستگی به گروههای غیر قانونی؛
  12. عدم مؤثر بودن در تحكیم رژیم گذشته و وابسته نبودن به آن؛
  13. عدم اعتیاد و استعمال مواد مخدر و روانگردان؛

شرایط اختصاصی كاندیدا ها

  1. داشتن مدرك تحصیلی كارشناسی ارشد یا معادل آن مصوب و مورد تایید وزارت علوم و بهداشت و شورای عالی حوزه‌های علمیه و مدارك تحصیلی دارای ارزش استخدامی با تایید سازمان امور استخدامی و داشتن حداقل پنج سال سابقه كار در بخش خصوصی و دولتی (حكومتی شامل نهادهای مختلف نظامی و غیرنظامی) و عمومی.
  2. حداقل سن سی سال تمام و حداكثر هفتاد و پنج سال تمام (در هنگام ثبت نام)؛

    تبصره – ملاك محاسبه سن اشخاص برای ثبت نام در انتخابات، براساس تاریخ تولد اولیه ثبت شده در اسناد سجلی است و تغییرات بعدی، به استثنای تغییرات ناشی از حكم قضائی، ملاك عمل نمی باشد.

  3. عدم محرومیت داوطلب از شركت در انتخابات حسب مورد به جهت تصدی مقام یا شغل موضوع ماده (۲۹) این قانون

    تبصره ۱: هیات های اجرایی و نظارت موظفند شرایط فوق در این قانون را برای كاندیداها از مراجع ذیربط استعلام كنند.

    تبصره ۲: در صورتی كه هیات اجرائی نامعتبر بودن مدارك ارائه شده توسط داوطلب را در هنگام ثبت نام احراز نمایند ثبت نام وی كان لم یكن تلقی می شود.

    تبصره ۳: دستگاه ها و مراجع ذی صلاح جهت صدور گواهی و مدارك موضوع این ماده موظفند از زمان صدور دستور شروع انتخابات، حسب درخواست متقاضیان حداكثر ظرف مهلت ۱۰روز، گواهینامه های مزبور را صادر و در مهلت قانونی و كافی پیش از شروع ثبت نام الكترونیكی موضوع ماده ۴۵ این قانون به درخواست كننده تحویل دهند و در بانك اطلاعاتی خود جهت استعلامات مراجع اجرایی و نظارتی ثبت نمایند.

    تبصره ۴: مراكز ثبت نام در وزارت كشور و واحدهای تابعه آن با دریافت مدارك، اسناد و سوابق مذكور به افراد مراجعه كننده جهت ثبت نام رسید ارائه می نمایند. اطلاعات ثبت نام و نسخه ای از مدارك واصل شده بلافاصله به شورای نگهبان ارائه می شود.

    كاندیداهای انتخابات مجلس باید فقط از یك حوزه انتخابیه فرعی ثبت نام كنند

    نمایندگان مجلس همچنین در جلسه علنی امروز دوشنبه ماده ۱۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را تصویب و تاكید كردند كه باید هر یك از داوطلبان نمایندگی مجلس از یك حوزه انتخابیه فرعی ثبت نام كنند.

    بر این اساس یك ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۲۸ مكرر به قانون الحاق می‌شود.

    ماده ۲۸ مكرر – هر یك از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید منحصراً از یك حوزه‌ی انتخابیه فرعی ثبت نام كنند. ثبت نام در بیش از یك حوزه‌ انتخابیه فرعی موجب ابطال ثبت نام و محرومیت از داوطلبی نمایندگی آن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود.

    تبصره ۱ – هر داوطلب نمایندگی باید خود یا یكی از والدینش متولد محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه فرعی محل ثبت نام باشد. یا سابقه حداقل ۷ سال سكونت غیر مستمر یا سابقه حداقل ۵ سال سكونت مستمر متصل به زمان ثبت نام در آن محدوده یا سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی در آن حوزه را داشته باشد.

    تبصره ۲– تغییر حوزه انتخابیه ناشی از اجرای قانون تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی مصوب ۲۴ / ۱۰/ ۸۲ باید با رعایت شروط تبصره یك این ماده انجام گیرد.

    تبصره ۳ در صورت انتزاع و الحاق بخشی از یك شهرستان به شهرستان دیگر محدوده حوزه انتخابیه فرعی جدیدترین مصوبه دولت در تقسیمات كشوری می‌باشد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.