Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۰ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 10 آبان مصادف با 1 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 10 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 10 آبان

جشن آبانگان در ایران

جشن آبانگان در ایران

10 آبان (1 نوامبر) در ایران مصادف است با روز جشن آبانگان. این جشن، یکی از جشن های ایرانی است که در ستایش و مدح الهه آب ها در ایران (آناهید) در روز 10 آبان برگزار می شده است و متعلق به دوره زرتشتیان است. آناهید بانوی برجسته ایرانی است که در آیین های ایرانی نقش ویژه ای دارد.

در شواهد تاریخی ایران و در میان اسطوره ها آمده که 10 آبان روزی است که پادشاه ایران بر افراسیاب پیروزی یافته و او را از سرزمین خود بیرون کرده و در این روز بعد از 5 یا 7 سال خشکی، باران باریده است.

اتلو شکسپیر

اجرای نمایشنامه اتلو توسط برای اولین بار توسط ویلیام شکسپیر 1604

1نوامبر برابر با 10 آبان مصادف است با روزی که ویلیام شکسپیر (نمایش نامه اتلو) را برای نخستین بار در (کاخ وایت هال) لندن روی صحنه اجرا کرد.

اُتِلو یا اُتِللو (Othello) عنوان نمایش‌ نامه‌ ای عاشقانه و تراژیک است که در دهه 60 توسط ویلیام شکسپیر نوشته شده است. این نمایش‌ نامه بر اساس داستانی به نام کاپیتان مغربی از یک نویسندهٔ ایتالیایی، نوشته شده‌ و مضمون آن خیانت در عشق است.

نمایشنامهٔ اتلو یا (مغربی) در حال حاضر نیز در بسیاری از مجامع حرفه‌ایِ تئاتر جهان محبوبیت دارد و منبع خوبی برای اقتباس های ادبی، ساخت فیلم ها و آثار اپرایی می باشد.

معرفی معروفترین کتاب های جهان که قبل از مردن باید بخوانید

اتحادیه اروپا

سالروز ایجاد اتحادیه اروپا 1993

پیمان ایجاد اتحادیه اروپا که در سال 1992 به امضا رسیده بود، در 1 نوامبر(10 آبان) سال 1993 به مرحله اجرا درآمد و به تشکیل اتحادیه اروپا انجامید. این اتحادیه یک اتحادیه اقتصادی – سیاسی می باشد که متشکل از ۲۸ کشور اروپایی است و ۲۲ کشور از اعضای آن عضو ناتو می باشند.

منشأ این اتحادیه در ابتدا بین ۶ کشور اروپایی صورت گرفت و یک اتحادیه اقتصادی بود که با گذشت زمان و با اضافه شدن اعضای جدید، به مرور گسترش یافت. اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹ بامعرفی واحد پول مشترک به نام یورو، این واحد پولی را تاکنون در ۱۹ کشور جایگزین پول‌ های ملی نموده است.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 10 آبان

آیشواریا رای

تولد آیشواریا رای، بازیگر هندی 1973

10 آبان (۱ نوامبر) مصادف است با تولد آیشواریا رای، بازیگر هندی و دختر منتخب شایسته‌ ی دنیا در سال ۱۹۹۴ که در سال 1973 در جنوب هند متولد شد. او برای مدتی در رشته معماری مشغول به تحصیل شد.

براساس نظر سنجی سال 2008 در هند آیشواریا به عنوان محبوبترین بازیگر زن هندوستان انتخاب شد. از جمله فیلم های معروفی که او در آنها به ایفای نقش پرداخته می توان دوم ۲، عروس و تعصب، دوداس، پلنگ صورتی ۲ و ای دل مشکل را نام برد.

آیشواریا با آبیشک باچان (پسر آمیتا باچان)، ازدواج کرده و حاصل این ازدواج دختری به نام آرادیا می باشد.

در این مطلب ببینید: جدیدترین عکس های پریانکا چوپرا بازیگر زیبای هندی

رفیق حریری

تولد رفیق حریری، سیاستمدار و فعال اقتصادی لبنان 1944

رفیق بهاءالدین حریری، سیاست‌ مدار، نخست‌ وزیر و فعال اقتصادی لبنانی _ سعودی بود که در 10 آبان ( ۱ نوامبر) سال ۱۹۴۴ در یک خانواده مسلمان سنی در لبنان به دنیا آمد.

او به مدت چند سال نخست وزیر لبنان بود و همچنین رهبری پنج کابینه در دولت لبنان را طی دوران مسئولیتش به عهده داشت. حریری در بازسازی بیروت نیز نقش موثری داشت.

حریری در لبنان یک سیاست اقتصادی پیشرفته‌ را بنیا نهاد. او با تاسیس یک شرکت خصوصی بنام سولیدر، نوسازی لبنان را بعد از جنگ به عهده گرفت. این شرکت بازسازی بخش جنوبی بیروت را هدف خود قرار داد و بسرعت آن را تبدیل به یک مرکز جدید شهری کرد. در زمان حریری قراردادهای بسیاری در زمینه انرژی، ارتباطات، برق، فرودگاه‌ها و راهسازی انعقاد شد.

تیم کوک

تولد تیم کوک، بازرگان و مدیر عامل کنونی شرکت اپل 1960

تیموثی دونالد کوک (Timothy Donald Cook)، مدیر عامل اجرایی و عضو هیئت مدیره شرکت اپل می باشد که در 10 آبان (1 نوامبر) سال 1960 در آمریکا متولد شده است.

او فعالیت خود را با آی‌ بی‌ ام آغاز کرد و به مدت ۱۲ سال در آنجا فعالیت داشت. او در سال ۱۹۹۸ به شرکت اپل وارد شد و با استعفای استیو جابز به عنوان مدیر عامل جدید شرکت اپل انتخاب شد. در سال ۲۰۱۲، یک میلیون سهام اپل به تیم کوک اهدا شدو به عنوان یکی از مدیران با بالاترین دستمزد در جهان معرفی شد.

کوک در سال ۲۰۱۲ از سوی مجله تایم، به عنوان یکی از ۱۰۰ انسان تأثیرگذار در دنیا و همچنین با دریافت ۹۷٪ امتیاز، به عنوان محبوب‌ ترین مدیر جهان ۲۰۱۲ معرفی شد.

آموزش ساخت اپل آیدی و دانلود App store به روش ساده

آلفرد وگنر

تولد آلفرد وگنر، زمین شناس و هواشناس آلمانی 1880

10 آبان (1 نوامبر) مصادف است با تولد آلفرد لوثار وگنر، (Alfred Wegener)، دانشمند، زمین‌شناس ، هواشناس آلمانی که در سال 1880 در برلین متولد شد.

او در زمان حیاتش به دلیل خدماتی که به هواشناسی داشت و همچنین پیشرو بودن او در زمینهٔ تحقیقات قطب در بین مردم شناخته شد.

شهرت اصلی او به خاطر ارائه نظریهٔ جا به جایی قاره‌ ها می‌ باشد و ایرادی که به این نظریه وگنر وارد شد، ضعف او در ارائه سازوکار اشتقاق قاره‌ ها بود و مخالفت برخی از فیزیکدانان و دانشمندان را به دنبال داشت.

مرتضی احمدی

تولد مرتضی احمدی، گوینده ایرانی 1303

مرتضی احمدی، بازیگر سینما و تلویزیون و صداپیشه محبوب ایرانی بود که در 10 آبان سال 1303 در جنوب تهران متولد شده بود. او در چهار زمینه «سینما، تلویزیون، رادیو و تئاتر» صاحب سبک می باشد.

احمدی در شانزده‌ سالگی ورزش باستانی و فوتبال را آغاز کرد و با حضور در تیم فوتبال دبیرستانش در مسابقات آموزشگاه‌ های تهران رتبه کسب کرد. بعدها با حضور در تیم فوتبال راه‌ آهن تهران به عنوان بازیکن و مربی مشغول به فعالیت شد.

صدای خاص و منحصر به‌ فرد او باعث موفقیت او در عرصه صدا پیشگی شد. او در نگارش کتاب‌ هایش نیز بسیار توانا بود. او در هنر آواز و موسیقی از معدود خوانندگان سبک بیات تهران بود.

افراد مشهوری که در تاریخ 10 آبان، از دنیا رفتند

دیل کارنگی

درگذشت دیل کارنگی، نویسنده و سخنران آمریکایی 1955

10 آبان (1 نوامبر) سالروز درگذشت دیل هاریسون کارنگی (Dale Harbison Carnegie)، نویسنده و سخنران آمریکایی است که در زمینه توسعه و پیشرفت مسائل شخصی، مانند فروشندگی و سخنرانی در جمع، یکی از سرآمدان زمان خود بود.

او همواره آرزوی تدریس و سخنرانی داشت و توانست در آکادمی آمریکایی هنرهای تجسمی در نیویورک حضور پیدا کند. از شاخص ترین و مهم ترین ایده های او در کتاب هایش اعتقاد به این موضوع بود که می توان اخلاق برخی از افراد را با تغییر دادن رفتارمان در مقابشان تغییر دهیم.

آیت اله قاضی

شهادت آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی، اولین شهید محراب 1358

آیت اله سید علی قاضی طباطبایی فقیه، حکیم و عارف شیعه سده 13 و 14 خورشیدی بود. او علوم مقدماتی را نزد پدرش فرا گرفته بود و دروس ادیبات عرب و ادبیات فارسی را نیز از استاد خود معروف به (نیر) آموخت.

او در سن 23 سالگی با عزیمت به نجف، تحصیلات خود را ادامه داد و 4 سال بعد به درجه اجتهاد رسید. او به زبان عربی تسلط ویژه ای داشت و شعر عربی را با تبحر خاصی می سرود.

سید علی قاضی در 10 آبان سال 1325 در سن 77 سالگی از دنیا رفت و در نجف در قبرستان وادی السلام به خاک سپرده شد.

در ادامه این مطلب کلیک کنید برای:دانلود زیارت عاشورا بصورت صوتی از مداحان معروف

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.