Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۰ آذر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 10 آذر مصادف با 1دسامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 10 آذر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 10 آذر

10 آذر: ورز جهانی ایدز

روز جهانی ایدز

10 آذر یا 1 دسامبر به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده است و هرساله شعار مخصوصی برای این روز مطرح می شود. هدف از این نامگذاری این است که به همه مردم یادآوری شود HIV از بین نرفته‌ و کارهای زیادی است که باید انجام داد و برای افزایش بودجه و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ ها باید اقدام نمود.

در این روز مردم به لباس‌ های خود روبان قرمز می زنند و مراقبت در برابر HIV و ایدز را به یکدیگر یادآوری می کنند.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 10 آذر

10 آذر: تولد وودی آلن

تولد وودی آلن، کمدین و کارگردان آمریکایی 1935

وودی آلن (Woody Allen) کمدین، بازیگر، کارگردان، نویسنده و موسیقی‌ دان آمریکایی است که در 1 دسامبر 10 آذر سال 1935 در بروکلین نیویورک در یک خانوادهٔ یهودی ثروتمند متولد شد.

او فعالیت حرفه‌ای خود را با نوشتن کتاب‌ های طنز و یک کمدین روی صحنه آغاز کرد و بعدها در دههٔ ۶۰ میلادی فعالیت فیلم‌ سازی خود را آغاز نمود.

وودی آلن ۱۹ بار نامزد جایزه اسکار شده و چهار بار آن را دریافت نموده است.

10 آذر: تولد علی مصفا

تولد علی مصفا، بازیگر ایرانی 1345

علی مصفا، بازیگر و کارگردان و تهیه کننده ایرانی است که در۱۱ آذر ۱۳۴۵در تهران متولد شده است.

او فرزند مظاهر مصفا و امیربانو کریمی و همسر لیلا حاتمی (بازیگر سینما) و نوه برادر حسینعلی خان نکیسا موسیقیدان و خواننده و نوهٔ کریم امیری فیروز کوهی از شعرای معاصر می باشد.

مصفا در سال 1374 با مدرک کارشناسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. او دو فیلم بلند با نام‌ های سیمای زنی در دوردست و پله آخر را با حضور لیلا حاتمی کارگردانی نموده است.

افراد مشهوری که در تاریخ 10 آذر، از دنیا رفتند

سید حسن مدرس

درگذشت سید حسن مدرس، روحانی و نماینده مجلس شورای ملی 1316

سید حسن طباطبایی زواره معروف به مدرس، روحانی شیعه و سیاستمدار ایرانی بود که جزو مجتهدان تراز اول ناظر بر مجلس شورای ملی و برای چند دوره نمایندهٔ مردم از حوزه انتخابیه تهران در مجلس بود.

او تحصیلات خود را در علوم اسلامی در اصفهان، سامرا و نجف ادامه داد. در نجف نزد مراجعی چون میرزای شیرازی، به تحصیل پرداخت و تا درجه اجتهاد ادامه داد. فعالیت سیاسی سید حسن مدرس با عضویت در انجمن مقدس ملی اصفهان آغاز شد.

مدرس که از مخالفان سرسخت رضا شاه بود، در 10 آذر سال ۱۳۱۶ برابر با ۲۷ رمضان ۱۳۵۶ (قمری) به دستور رضا شاه کشته شد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.