Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۱ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 11 آبان مصادف با 2 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 11 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 11 آبان

ایستگاه فضایی بین المللی

ورود نخستین گروه فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی 2000

2 نوامبر(11 آبان) مصادف با روزی که اولین گروه فضانوردان در سال 2000 وارد ایستگاه فضایی بین المللی (International Space Station) شدند.

این ایستگاه فضایی که با مشارکت بیش از ۱۵ کشور ساخته شده در مدار نزدیک زمین و در ارتفاع ۳۳۰ تا ۴۳۵ کیلومتری از سطح زمین در حال حرکت می باشد و سرعت آن به گونه ا است که روزی بیش از 15 بار به دور زمین می گردد.

ناسا در آغاز نام «آلفا»را برای این ایستگاه  نتخاب کرده بود که با مخالفت سازمان فضایی روسیه مواجه شد و کنار گذاشته شد.

شریف حسین

ادعای حاکمیت شریف حسین، پادشاه عربستان بر تمامی کشورهای عربی 1916

11 آبان برابر با 2 نوامبر سالروز روزی است که شریف حسین از بزرگان خاندان هاشمی، خود را حاکم همه کشورهای عربی اعلام کرد.

شریف حسین که با فروپاشی امپراطوری عثمانی قدرت گرفته بود با حذف عنوان «خلیفه مسلمین» از سوی آتاتورک خود را به عنوان خلیفهٔ مسلمین معرفی نمود و مدتی بعد با پایان گرفتن جنگ جهانی اول، شریف حسین که با انگلیسی‌ ها هم پیمان بود با حمایت انگلیس، با پایه ریزی دولت‌ های جدید در عراق و اردن، حکمرانی را آغاز کرد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 11 آبان

شاهرخ خان

تولد شاهرخ خان، بازیگر هندی 1965

شاهرخ خان (Shahrukh Khan)، بازیگر و خواننده هندی بالیوود است که در 2 نوامبر(11) آبان سال 1965 در هندوستان متولد شد.

او با بازی در بیش از ۶۵ فیلم و مجموعه تلویزیونی لقب پادشاه بالیوود را به خود اختصاص داد. شاهرخ بازیگری را در دهلی آموخت و اولین نقش خود را در یک مجموعه تلویزیونی ایفا کرد.

در حال حاضر شاهرخ خان پرطرفدارترین بازیگر بالیوودیِ جهان است و در فهرست قدرتمند ترین مردان جهان در رتبه 42 قرار دارد.

برت لنکستر

تولد برت لنکستر، بازیگر و تهیه کننده آمریکایی 1913

برت لنکستر (Burt Lancaster)، بازیگر و تهیه‌ کنندهٔ معروف آمریکایی است که در 2 نوامبر(11 آبان ) سال 1913  در نیویورک سیتی به دنیا آمد.

علاقه او به ژیمناستیک و کارکردن او در سیرک باعث شد تا او در آکروباتیک حرفه ای شود. نخستین بازی او با نقش یک بوکسور او را به یک ستاره تبدیل کرد و باعث شد تا به مدت 40 سال به عنوان یک سوپر استار باقی بماند.

او از ستارگان ژانر وسترن سینمای آمریکا و از بهترین بازیگران هالیوود در دهه های 40 و 50 و 60 میلادی بوده است.

همچنین بخوانید: بیوگرافی جانی دپ پولسازترین بازیگر هالیوود

آلن جونز

تولد آلن جونز، راننده مسابقات اتومبیلرانی و مجری برنامه های ورزشی 1946

2 نوامبر (11 آبان) مصادف شده با تولد آلن استنلی جونز (Alan Stanley Jones) راننده سابق مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک که در سال 1946 در استرالیا به دنیا آمد.

او با کسب عنوان قهرمان فرمول یک جهان در فصل ۱۹۸۰ با کسب سه مقام قهرمانی، دومین راننده استرالیا بود که چنین مقامی را کسب می کرد.

آلن در مجموع در ۱۱۷ مسابقه جهانی فرمول یک شرکت کرد، که در ۱۲ مسابقه پیروز شد و ۲۴ بار بر روی سکو رفت.

معرفی بوگاتی شیرون، خودرویی مناسب مسافت های طولانی

افراد مشهوری که در تاریخ 11 آبان، از دنیا رفتند

پیر پائولو پازولینی

درگذشت پیر پائولو پازولینی، کارگردان و نویسنده آمریکایی 1975

پیر پائولو پازولینی (Pier Paolo Pasolini) شاعر، کارگردان و نویسنده معاصر ایتالیایی و برجسته ترین کارگردان ایتالیایی قرن بیستم بود.

پازولینی علاوه بر فیلم‌ سازی، در نوشتن رمان، شعر و نقد های سینمایی و فرهنگی نیز فعالیت داشت. فعالیت او در سینما با نوشتن فیلم‌نامه شب‌ های کابیریا آغاز شد. آخرین فیلم او نام سالو یا ۱۲۰ روز در سودوم، بر اساس داستان غریب مارکی دوساد نوشته‌ شده و بیانیه‌ ای بر علیه فساد اخلاقی فاشیسم ایتالیا می باشد.

او در 11 آبان (2 نوامبر) سال 1975 در حالی که ۵۳ سال داشت، از دنیا رفت.

معرفی ده کارگردان برتر جهان

داوود پیرنیا

درگذشت داوود پیرنیا، موسیقیدان و موسس برنامه گلها 1350

داوود پیرنیا موسیقیدان و بنیان‌ گذار برنامه رادیویی گل‌ها بود که بعد از فارغ التحصیلی در رشته حقوق وارد کارهای دولتی شده بود، او همچنین موسس کانون وکلا در ایران بود که اداره آمار را در ایران تاسیس نمود.

پیرنیا فردی بود با اعتقادات مذهبی که ارادت خاصی به امام علی ع داشت، او همچنین علاقه و دلبستگی به وطنش ایران داشت و این عشق به وطن در همه آثار او مشهود است. او در موسیقی روشی را ابداع و آغاز کرد که در آن موسیقی و شعر ترکیب می شدند.

از جمله کارهای پیرنیا نخستین برنامه کودکان رادیو بود و همچنین پخش برنامه گل‌ های رنگارنگ از رادیو تهران نیز با تلاش های او صورت گرفت.

پیرنیا در11 آبان سال ۱۳۵۰ در سن ۷۱ سالگی بر اثر سکته قلبی در تهران از دنیا رفت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.