Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۳ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 13 آبان مصادف با 4 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 13آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 13 آبان

روز دانش آموز در ایران

روز دانش آموز در ایران 1357

13 آبان در ایران مصادف است با روز دانش آموز و دلیل نامگذاری این روز کشتار جمعی دانش آموزان تهرانی در این چنین روزی بود که به دلیل اعتراض به حکومت پهلوی در سال ۱۳۵۷ به آنان تیر اندازی شد و عده زیادی کشته و برخی مجروح شدند.

هر ساله در روز 13 آبان برابر با 4 نوامبر با عنوان روز دانش آموز مراسمی برگزار می شود تا یاد دانش آموزان کشته شده گرامی داشته شود.

عکس نوشته برای تبریک روز دانش آموز

تاسیس آژانس امنیت ملی آمریکا

تاسیس آژانس امنیت ملی ایالت متحده آمریکا 1952

آژانس امنیت ملی (National Security Agency) یک سازمان دولتی در ایالات متحده آمریکا می باشد که در 4 نوامبر (13 آبان) زیر نظر وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا اداره می‌ شود و مرکز آن در ایالت مریلند است.

وظیفه اصلی این سازمان، نظارت بر کنش‌ های مخابرات و ماهواره‌ای و رمزگشایی و همچنین حفاظت از مکالمات دولتی و سامانه‌ های اطلاعاتی آمریکا را در مقابل سازمان‌ های مشابه می باشد.

آژانس امنیت ملی آمریکا یکی از محرمانه‌ ترین سازمان‌ های اطلاعاتی جهان محسوب می شود.

تبعید امام خمینی به ترکیه

سالروز تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه 1343

13 آبان مصادف است با دستگیری آیت اله خمینی در سال 1343 هنگامی که ایشان در منزل خود در قم ساکن بود و از سوی نیروهای حکومتی دستگير و به تركيه تبعيد شد و به مدت 14 سال در این تبعید قرار داشت.

ایشان چند روزقبل از این تبعید از تصميم دولت وقت به برخورداری نظاميان آمريكايي از مصونيت هاي قضايي انتقاد کرده بود که همین موضوع زمینه انتقال ایشان را فراهم کرده بود.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 13 آبان

لوئیس فیگو

تولد لوئیس فیگو، فوتبالیست سابق تیم پرتغال 1972

لوئیس فیلیپ مادریا کائریو فیگو (Luís Filipe Madeira Caeiro Figo) فوتبالیست قدیمی تیم پرتغال می باشد که در۴ نوامبر 13 آبان  سال 1972 به دنیا آمد.

فیگو در سال 2001 به عنوان مرد سال ۲۰۰۱ فوتبال جهان انتخاب شد. انتقال جنجالی او از بارسلونا به رئال مادرید در سال ۲۰۰۰ یکی از جنجالی‌ ترین ترانسفرهای تاریخ می باشد.

او یکی از ۱۰۰ بازیکن برتر تمام ادوار فیفا قرار گرفته است. فیگو با وجود خداحافظی از فوتبال همچنان در صحنه حضور دارد و به عنوان یکی از مدیران ارشد باشگاه اینتر میلان فعالیت می‌کند.

عکس کیک تولد پسرانه فوتبالی 2019 

بهرام افشار

تولد بهرام افشار، گوینده ایرانی تلویزیون 1330

بهرام افشار از گوینده های قدیمی صدا سیمای ایران است که در 13 آبان سال 1330 متولد شده است.او از کودکی به اجرای برنامه علاقه داشت و در دوران دبیرستان گویندگی خبر راه یافت.

افشار علاوه بر گویندگی اخبار صدا و سیما، با سازمان پژوهش‌ های علمی نیز همکاری می‌ کرد. او از قدیمی‌ ترین گویندگان صدا و سیما بود و از ابتدای سال 1357 گوینده اصلی اخبار سیاسی بود اما در سال های اخیر فعالیتی از او مشاهده نشده است.

هادی کاظمی

تولد هادی کاظمی، بازیگر ایرانی 1355

هادی کاظمی، بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون است که در 13 آبان سال 1355 در آذربایجان شرقی به دنیا آمده است. کاظمی برای نخستین بار در سال ۱۳۷۵ وارد تلویزیون شد و با بازی در سریال شبهای برره به معروفیت رسید. او در تله‌ فیلم‌ ها و سریال‌ های دیگری هم حضور داشته که از جمله آنها «در چشم باد» بود.

او با بازی در سریال قهوه تلخ ساخته مهران مدیری نزد مردم به محبوبیت بالایی دست یافت. هادی کاظمی در سال ۱۳۹۷با سمانه پاکدل ازدواج کرده است.

افراد مشهوری که در تاریخ 13 آبان، از دنیا رفتند

اسحاق رابین

درگذشت اسحاق رابین، ژنرال و سیاستمدار اسرائیلی 1995

13 آبان مصادف است با روز درگذشت اسحاق رابین، سیاست‌ مدار و ژنرال اسرائیلی که دو بار مقام نخست‌ وزیری اسرائیل را کسب کرد.

تلاش های او در دستیابی به صلح جامع و به رسمیت شناختن کشور فلسطین و همچنین موفقیت در به ثمر رساندن پیمان اسلو دریافت جایزه صلح نوبل را برای او به دنبال داشت. تلاش های او در انعقاد پیمان صلح با فلسطینیان و گروه‌های افراطگرای اسرائیل موجب شده بود تا به عنوان یک «قهرمان صلح» معرفی شود.

میانه‌روی‌ های او برای صلح با فلسطینی‌ ها باعث شد تا در ۴ نوامبر (13 آبان) سال ۱۹۹۵بر اثر اصابت گلوله از سوی مخالفان کشته شود.

مایکل کرایتون

درگذشت مایکل کرایتون، کارگردان و تهیه کننده تلویزیونی 2008

جان مایکل کرایتون (Michael Crichton)، نویسنده، تهیه‌ کننده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، پزشک و تهیه‌ کننده تلویزیون بود که با ساخت داستان‌ های علمی تخیلی به معروفیت رسید.

تاکنون حدود ۱۵۰ میلیون نسخه از کتاب های او در سر تاسر جهان فروخته شده‌ است که دارای درون مایه‌ های اکشن و نمایانگر آیندهٔ تیره و تاریکی از فناوریهای نوین می‌ باشند. رمان یک مورد احتیاج از کرایتون که تحت نام مستعار جفری هادسون نوشته شده است در سال ۱۹۶۹ برندهٔ جایزه ادگار شد.

او در روز ۴ نوامبر برابر با 13 آبان سال ۲۰۰۸ بر اثر بیماری سرطان در لوس آنجلس در گذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.