Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۴ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 14 آبان مصادف با 5 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 14 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 14 آبان

روز ملی مازندران

روز ملی مازندران در ایران

14 آبان در ایران به عنوان روز ملی مازندران نامگذاری شده است. این روز مصادف است با سالروز تاسیس اولین حکومت علویان در مازندران که در سال 250 هجری با حمایت مردم مازندران در طبرستان پایه ریزی شد.

در 14 آبان سال 243 هجری، مردم مازندران با حسن بن زید، فرمانروای سلسله علویان بیعت کردند نمودند و به این ترتیب اولین حکومت شیعه در ایران و شرق سرزمین‌ های اسلامی به وجود آمد.

پژوهشگران و فعالان در حوزه فرهنگ و تمدن استان مازندران ۱۴ آبان را به دلیل بیعت مردم این استان با حسن بن زید علوی روز ملی مازندران نام نهادند.

رونمایی از سیستم عامل اندروید

رونمایی از سیستم عامل اندروید توسط گوگل 2007

شرکت گوگل بعد ازتصاحب اندروید، در 5 نوامبر (14آبان در ایران) سال 2007 اولین نسخه بتای سیستم عامل موبایل خود را   معرفی کرد.

سیستم عامل اندروید در آغاز، برنامه به روزرسانی فشرده ای داشت و در مدت یک سال 4 آپدیت اساسی ارائه نمود. از سال 2011 سیستم عامل اندروید عنوان محبوب ترین سیستم عامل موبایل را به خود اختصاص داده است.

این سیستم بیش از 75 درصد بازار سیستم عامل های موبایل را به خود اختصاص داده است.

روش ساخت اسنپ چت در اندروید و آیفون به صورت تصویری

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 14 آبان

فوزیه فواد

تولد فوزیه فواد، نخستین همسر محمدرضا شاه پهلوی 1921

فوزیه فؤاد، دختر پادشاه مصر و اولین همسر محمدرضا پهلوی بود که در 14 آبان سال 1921 در کاخ راس التین در اسکندریه متولد شده بود.

فوزیه بزرگترین دختر ملک فؤاد یکم و از دودمان پادشاهی محمد علی پاشا بود. پرنسس فوزیه در سوئیس تحصیلات خود را طی کرده بود و به زبان های انگلیسی و فرانسه و عربی مسلط بود.

ازدواج او با محمدرضا  شاه در قاهره برگزار شد. یکی از مشکلات این ازدواج، وجود یک اصل در قانون اساسی بود که بر اساس آن مادر ولیعهد باید ایرانی‌ تبار می بود، مجلس نیز نه تنها به فوزیه تابعیتی ایران داد، بلکه او را ایرانی‌ تبار نامید.

امیر حسین آرمان

تولد امیر حسین آرمان، بازیگر ایرانی 1361

امیرحسین آرمان، بازیگر سینما و تلویزیون است که در 14 آبان سال 1361 در تهران به دنیا آمده است.او دارای مدرک لیسانس رشته طراحی دکوراسیون داخلی و به زبان انگليسی مسلط است. امیر حسین آرمان به خوانندگی نیز علاقه مند می باشد.

نخستین تجربه بازیگری او حضور در فیلم سینمایی ازدواج به سبک ایرانی بود. بازی او در فیلم های نازنین، در امتداد شهر، شیفت شب، یک حبه قند و … سرانجام سریال تلویزیونی کیمیا موجب شهرت این بازیگر جوان شد.

امیر حسین آرمان در حال حاضر در سریال خانگی مانکن حضور دارد که با استقبال زیادی مواجه شده است.

اطلاعات کامل در مورد سریال مانکن

شیلا خداداد

تولد شیلا خداداد، بازیگر ایرانی 1359

14 آبان تولد شیلا خداداد بازیگر سینما و تلویزیون می باشد که در سال 1359 در تهران به دنیا آمده و اصلیتی مهابادی دارد. پدر او در آمریکا ساکن می باشد.

شیلا نخستین بار با فیلم اعتراض مسعود کیمیایی بازیگری را آغاز نمود و با بازی در سریال تلویزیونی «مسافری از هند» به اوج شهرت رسید.

او با کارگردان های مطرحی کار کرده و توانسته به عنوان یک بازیگر محبوب بین مردم شناخته شود.

بیوگرافی شیلا خداداد

برایان آدامز

تولد برایان آدامز، آهنگساز و خواننده راک انگلیسی 1959

رایان آدامز (Bryan Adams) آهنگساز، تهیه کننده، فعال اجتماعی، عکاس و خواننده های مشهور سبک راک است که در 5 نوامبر (14 آبان ) سال 1959 در کانادا به دنیا آمده است.

آدامز تاكنون چندین جایزه معتبر دریافت نموده و درج نام او در «سالن مشاهیر موسیقی كانادا» از جدید ترین افتخارات اوست. او برای تصنیف متن ترانه فیلم نامزد سه جایزه اسكار و همچنین برای ساخت آهنگ فیلم «بابی» نامزد جایزه گولدن گلاب شده است.

در سال ۱۹۹۱ آدامز برای فیلم شاهزاده دزدها جایزه گرمی دریافت نمود.

ویوین لی

تولد ویوین لی، بازیگر انگلیسی برنده جایزه اسکار 1913

ویوین لی (Vivien Leigh, Lady Olivier) بازیگر انگلیسی برنده جایزه اسکار می باشد که در 5 نوامبر برابر با 14 آبان سال 1913 متولد شد.

او کودکی‌ خود را در مدارس مذهبی طی کرد و بعد از آن با ورود به آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک در رشته بازیگری درس خواند. نخستین فیلم او فیلمی انگلیسی به نام همه چیز خوب به نظر می‌رسد بود که در آن حضور کوتاهی داشت.

ویوین لی دو بار به خاطر بازی در فیلم‌ های بر باد رفته و فیلم اتوبوسی به نام هوس جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.

فریدون ناصری

تولد فریدون ناصری، رهبر ارکستر سمفونیک ایران 1309

فریدون ناصری آهنگساز و رهبر ارکستر و مدیر هنریِ ارکستر سمفونیک تهران بود که در 14 آبان سال 1309 در تهران به دنیا آمده بود.

او از کودکی در هنرستان عالی موسیقی حضور یافت و به یادگیری ویولنسل و سازهای ضربی مشغول شد و با شرکت در کلاس های متعدد موسیقی دیپلم هارمونی تخصصی را دریافت نمود.

ناصری در رادیو و تلویزیون انواع كارها مانند رهبری اركستر، عضویت شورا، تنظیم كنندگی، نویسندگی چند برنامه، عضویت در شورای موسیقی را به عهده داشت.

قطعه سمفونیک حماسه فلسطین که برای ارکستر سمفونیک تصنیف شده بود از جمله آثار معروف ناصری می باشد.

دانلود موسیقی متن فیلم محمد رسوال الله

ویل دورانت

تولد ویل دورانت، مورخ و نویسنده آمریکایی 1885

ویلیام جیمز دورانت (William James Durant) فیلسوف، تاریخ نگار و نویسندهٔ آمریکایی بود که در 14 آبان ( 5 نوامبر) سال 1885 به دنیا آمد.

او ابتدا به تدریس زبان‌ های لاتین و فرانسوی و انگلیسی و همچنین تدریس هندسه در نیوجرزی مشغول بود. با ورود به دانشگاه کلمبیا در زیست‌ شناسی و فلسفه آموزش دید و بعد از فارغ التحصیلی با مدرک دکترا به تدریس فلسفه در این دانشگاه مشغول شد.

او به نوشتن علاقه داشت و آثار زیادی را در زمینه تاریخ به رشته تحریر درآورد. مهم‌ ترین اثر او تاریخ تمدن، مجموعه کتابی ۱۱ جلدی است که با همکاری همسرش نوشته‌ شده است.

معرفی کتاب نبرد من، کتابی که هیتلر آن را در زندان نوشت

افراد مشهوری که در تاریخ 14 آبان، از دنیا رفتند

ابوالقاسم غفاری

درگذشت ابوالقاسم غفاری، نخستین دانشمند ایرانی ناسا 1392

ابوالقاسم غفاری، دانشمند ایرانی در زمینه علوم ریاضی، فیزیک و صنعت فضا بود که به عنوان نخستین ایرانی در سازمان فضایی ایالات متحده (ناسا) مشغول به فعالیت شده بود.

او بعد از آموختن ریاضیات در مدرسه دارالفنون، به فرانسه رفت و دکترای ریاضیات و فیزیک را از دانشگاه سوربن دریافت کرد. غفاری به مدت 6 سال استاد دانشسرای عالی بود و به عنوان استاد مدعو در کینگز کالج حضور پیدا کرده بود.

همکاری غفاری با ناسا در سال ۱۹۷۱ پایان یافت و یک سال بعد به ایران بازگشت. او در 14 آبان (5 نوامبر) سال 1392 در حالیکه ۱۰۶ سال داشت از دنیا رفت.

دلایلی برای اثبات اینکه انسانها از یک فضای دیگر آمده اند

ولادیمیر هوروویتس

درگذشت ولادیمیر هوروویتس، پیانیست معروف روسی 1989

ولادیمیر هوروویتس، آهنگساز و نوازنده پیانوی اوکراینی‌ الاصل بود که در ایالات متحده آمریکا زندگی می کرد. اجراهای تکنیکی و استفاده از رنگ صوتی و هیجانی که در نوازندگی‌ اش وجود داشت موجب شهرت او شده بود و امروزه به عنوان یکی از بزرگترین نوازندگان پیانو در تمام دوران شناخته می شود.

ولادیمیر در 5 نوامبر (14 آبان) سال 1989 درگذشت. فیلمی مستند به نام «آخرین عاشقانه» از زندگی هنری و شخصی او  ساخته شده است.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.