Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۴ آذر و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 14 آذر مصادف با 5 دسامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 14 آذر به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 14 آذر

14 آذر روز ملی تایلند

روز ملی کشور تایلند

14 آدر برابر با 5 دسامبر به عنوان روز ملی تایلند شناخته می شود. تایلند کشوری در شبه‌ جزیره هندوچین واقع در جنوب شرقی آسیاست.

زبان رسمی کشور تایلندی می باشد، پرجمعیت‌ ترین شهرتایلند، بانکوک و مذهب حدود ۹۵ درصد مردم آن بودایی است. در تایلند، مقام سلطنت از محبوبیت و «قداست ویژه‌ ای» در بین اکثریت مردم برخوردار است.

نظام حكومتي تايلند از سال 1932، از يك سلطنت استبدادي به سلطنت مشروطه تبديل شد. این کشور از نظر اقتصادي از همسايگان شمالي خود پيشرفته ‏تر است. 5 دسامبر (14 آذر) روز تولد پادشاه تایلند به عنوان روز ملي تايلند نامگذاری شده است.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 14 آذر

عباس بابایی

تولد عباس بابایی، سرلشگر خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی 1329

14 آذر مصادف است با تولدعباس بابایی، سرلشکر و خلبان جنگنده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سال 1329 در خانواده ای مذهبی در قزوین متولد شده بود.

او تحصیلات ابتدایی را در دبستان «دهخدا» و دوره متوسطه را در دبیرستان «نظام وفا» گذراند. پس از گرفتن دیپلم، در رشتهٔ پزشکی پذیرفته شد، اما به دلیل علاقه به خلبانی، داوطلب تحصیل در رشته خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی برای تکمیل تحصیلاتش به آمریکا اعزام شد.

با شروع جنگ ایران و عراق، عباس بابایی به انجام عملیات جنگی هوایی مشغول شد. در سال ۱۳۶۰ بود که ضمن ارتقاء به درجهٔ سرهنگ دومی به عنوان فرمانده «پایگاه هوایی هشتم شکاری اصفهان» منصوب شد.

والت دیزنی

تولد والت دیزنی، انیماتور برجسته آمریکایی 1901

والتر الیاس «والت» دیزنی (Walter Elias “Walt” Disney)، تاجر، کاریکاتوریست، تهیه‌ کننده، کارگردان، فیلمنامه‌ نویس، کارآفرین و صداپیشه آمریکایی بود که در 5 دسامبر (14 آذر) سال 1901 متولد شد.

او یکی از چهره‌ های سرشناس صنعت انیمیشن آمریکا و سراسر جهان، به عنوان یک نماد بین‌ المللی و بشردوست شناخته شده‌ است که در اثر فعالیت‌ هایش درقرن بیستم همگان او را می‌شناسند.

دیزنی، بنیان‌ گذار محصولات والت دیزنی است که بعدها به یکی از معروف‌ ترین و بهترین شرکت‌ های تولید فیلم تبدیل و مشهور شد که در حال حاضر با نام کمپانی والت دیزنی معروف است.

او تاکنون موفق به کسب ۷ جایزه امی شده‌ و نام خود را به دیزنی‌لند و پارک‌ های اقامتی والت دیزنی در آمریکا رواج داده‌ است.

افراد مشهوری که در تاریخ 14 آذر، از دنیا رفتند

علی حاتمی

درگذشت علی حاتمی، کارگردان و فیلم نامه نویس ایرانی 1375

علی حاتمی، کارگردان، فیلم‌ نامه‌ نویس و تهیه‌ کننده سینما بود که کار هنری خود را با نویسندگی در تئاتر آغاز کرد و نمایشنامه‌ های معروفی چون «ساتن»، «قصهٔ حریر»، «ماهیگیر»، «حسن کچل»، «چهل گیس» و شهر «آفتاب و مهتاب» را برای تئاتر نوشت.

اولین تجربه سینمایی علی حاتمی، فیلم حسن کچل بود. او این فیلم را در پی موفقیت نمایش‌ نامه حسن کچل و استقبال خوب مردم از آن، ساخت.

حسن کچل نخستین فیلم ریتمیک و موزیکال ایرانی و برگرفته از داستان‌ های کهن ایرانی بود. این فیلم با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران رو به رو شد و زمینه ورود وی به سینمای ایران را فراهم کرد.

علی حاتمی سرانجام در روز پنجشنبه ۱۴ آذرماه ۱۳۷۵ بر اثر سرطان پانکراس در سن ۵۲ سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.