Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۶ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 16آبان مصادف با 7 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 16 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 16 آبان

ایران ابر قدرت جهان

تبدیل ایران به ابر قدرت جهان 260

7 نوامبر برابر با 16 آبان در ایران مصادف است با روزی که ایران به عنوان تنها ابر قدرت جهان شناخته و معرفی شد.

در چنین روزی بود که شاپور یکم که پادشاهی ایران را در زمان ساسانیان به عهده داشت طی مراسمی در برابر امپراطور روم که به همراه افرادش به اسارت ایران درآمده بودند، ايران را تنها ابر قدرت جهان اعلام كرد و این روز به عنوان یک روز درخشان در تاریخ ایران شناخته می شود.

پس از این جریان شاپور اسیران رومی را به خوزستان فرستاد تا به سد شادروان و پل شوشتر مشغول شوند.

موزه هنر مدرن

افتتاح موزه هنر مدرن در نیویورک 1929

موزهٔ هنر مدرن (Museum of Modern Art)، یکی از مهم‌ ترین موزه‌ های هنرهای مدرن جهان است که در بخش منهتن، نیویورک واقع شده و در تاریخ ۷ نوامبر 17 آبان سال ۱۹۲۹ میلادی، تأسیس شده است.

موزهٔ هنر مدرن نیویورک به عنوان تأثیرگذارترین موزهٔ مرتبط با هنرهای مدرن در جهان می باشد و شامل آثار هنری کم‌ نظیری از هنرهای مدرن و معاصر است.

آثار موجود در این موزه شامل آثاری مرتبط با هنر معماری و طراحی، نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی، کتاب‌ های مصور، فیلم و رسانه‌ های الکترونیکی می باشد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 16 آبان

ویشکا آسایش

تولد ویشکا آسایش، بازیگر و طراح صحنه ایرانی 1351

ویشکا آسایش، بازیگر ایرانی و طراح صحنه و طراح لباس سینما می باشد که در 17 آبان سال 1351 در تهران متولد شده است.

او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته طراحی صحنه از کشور انگلستان گذرانده و همچنین فارغ التحصیل رشته لیسانس طراحی صحنه و لباس از دانشگاه لندن می باشد.

نخستین فعالیت هنری او بازی در سریال «امام علی» به کارگردانی داوود میرباقری بود. بازی او در فیلم ورود آقایان ممنوع دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر را برای او به دنبال داشت.

ماری کوری

تولد ماری کوری، فیزیکدان و شیمیدان مشهور لهستانی 1867

ماریا اسکلودوسکا کوری (Marie Salomea Skłodowska-Curie) معروف به ماری کوری، فیزیکدان و شیمیدان لهستانی – فرانسوی بود که 8 نوامبر 17 آبان سال 1867 در ورشو متولد شد.

او دارای دو مدرک لیسانس در رشته فیزیک و ریاضیات بود. ماری کوری نخستین زنی است جایزه نوبل را دریافت نمود و همچنین اولین دانشمند و تنها زنی است که دو بار جایزهٔ علمی نوبل را در دو رشته فیزیک و شیمی به خود اختصاص داده است.

او همواره به آزمایش و تحقیق مشغول بود و به خاطر تحقیقاتش در مراکز پزشکی نظامی در جنگ جهانی اول در اثر کم‌ خونی آپلاستیک که ناشی از پرتوزایی پرتو ایکس بود درگذشت.

آلبر کامو

تولد آلبر کامو، نویسنده و فیلسوف الجزایری 1913

17 آبان برابر با 8 نوامبر سالروز تولد آلبر کامو، نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌ نگار فرانسوی می باشد که در سال 1913 الجزایر تحت استعمار فرانسه متولد شد. او در دانشگاه الجزیره تحصیل کرد و پس از اخذ لیسانس فلسفه در سال ۱۹۳۶ پایان‌ نامه خود را دربارهٔ فلوطین ارائه داد.

آلبر کامو یکی از نویسندگان بزرگ قرن بیستم و خالق کتاب مشهور بیگانه می باشد که به خاطر آثار مهم ادبی که به مشکلات وجدان بشری در عصر حاضر می‌پردازد جایزه نوبل ادبیات را دریافت نمود.

دیوید گتا

تولد دیوید گتا، آهنگساز و دی جی معروف فرانسوی 1967

17 آبان 8 نوامبر سالروز تولد داوید گتا (David Guetta)، دی‌ جی‌ معروف فرانسوی و آهنگ‌ ساز چیره دست در سبک هاوس می باشد.

او دی جی کردن را از کلاب Broad در فرانسه آغاز کرد و در ابتدا آهنگ های محبوب را پخش می کرد. نخستین آلبوم گوتا «فقط کمی عشق بیشتر» (Just a Little More Love) نام داشت. او کسی است که نزدیک به نه میلیون آلبوم و 30 میلیون تک آهنگ را در سر تا سر دنیا به فروش رساند.

گوتا یکی از اولین دی جی هایی است که به صحنه موسیقی EDM می آید و به عنوان “پدربزرگ EDM” شناخته می شود.

افراد مشهوری که در تاریخ 16 آبان، از دنیا رفتند

استیو مک کوئین

درگذشت استیو مک کوئین، بازیگر آمریکایی برنده جایزه اسکار 1980

استیو مک‌ کوئین (Steve McQueen) بازیگر آمریکایی بود که یکی از مظاهر فرهنگ ملی آمریکا بود و به او لقب سلطان خونسردی داده شده بود. او با حضورموفق در فیلم دانه‌ های شن نامزد دریافت جایزه اسکار شد و در سال ۱۹۷۴ به عنوان گران‌ ترین بازیگر جهان معرفی شد. از دیگر فیلم‌ های مشهور استیو می‌ توان پاپیون، گریز، فرار بزرگ و بولیت را نام برد.

استیو مک کوئین که با بیماری سرطان ریه درگیر بود در تاریخ 7 نوامبر(16 آبان) سال 1980 در مکزیک از دنیا رفت، جسد او را سوزاندند و خاکسترش را در اقیانوس آرام ریختند.

جو فریزیر

درگذشت جو فریزیر، بوکسور آمریکایی 2011

جو فرِیزیر (Joe Frazier) یکی از بوکسورهای جنجالی دهه ۷۰ آمریکا و قهرمان سنگین‌ وزن بوکس جهان به مدت 3 سال بود.

او در دوران حرفه‌ ای مبارزات خود به استفاده از هوکهای ویران‌ کننده دست چپش شهرت داشت و مبارزات او با محمد علی کلی، بوکسور افسانه‌ ای جهان بسیار مشهورمی باشد. فریزر در سال ۱۹۷۶ از دنیای بوکس خداحافظی کرد.

او در۱۶ آبان (7 نوامبر) سال 2011 در اثر بیماری سرطان کبد در خانه‌ خود در ایالت پنسیلوانیا از دنیا رفت.

بهادر شاه

درگذشت بهادر شاه، آخرین امپراطور مغول از خاندان گورکانی 1862

بہادر شاہ دوم، با نام کامل «ابوالمظفر سراج‌ الدین محمد بهادرشاه ظفر» آخرین امپراتور مغول از خاندان گورکانیان در هندوستان بود.

او به ادبیات و خطاطی گرایش داشت و به زبان های اردو و فارسی شعر می سرود. بعد از به وجود آمدن وقایعی که شورش هایی را در هند به دنبال داشت، نیروهای نظامی مستقر در بریتانیا به شکل خشونت باری به سرکوب این شورش ها برخاستند و بهادرشاه و خانواده اش را محاکمه و از دهلی به یانگون که تحت سلطه امپراطوری بریتانیا بود تبعید کردند.

16 آبان ( 7 نوامبر) مصادف است با روزی که در سال 1862 بهادرشاه از دنیا رفت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. Megumi می گوید

    که اینطور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.